Reklama
Rozwiń

Vectra kupi Multimedia Polska. Uzgodniła warunki z UOKiK

Telewizja kablowa Vectra może przejąć Multimedia Polska. Musi jednak sprzedać sieć w ośmiu miastach, a w 13 kolejnych dać konsumentom możliwość zmiany operatora. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował tak po kilkunastu miesiącach analiz i rozmów z operatorami.

Publikacja: 17.01.2020 16:52

Vectra kupi Multimedia Polska. Uzgodniła warunki z UOKiK

Foto: cyfrowa.rp.pl

Numer dwa pod względem liczby abonentów na rynku telewizji kablowych – Vectra – może przejąć gracza numer trzy – Multimedia Polska. Taką decyzję ogłosił w piątek po południu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Część biznesu na sprzedaż

Operatorzy czekali na tę decyzję od 27 sierpnia 2018 roku. UOKiK, który najpierw skierował sprawę do tzw. drugiego etapu, a potem przedstawił zastrzeżenia, postawił ostatecznie Vectrze warunki.  – Nałożony przez nas warunek dotyczy łącznie 21 miejscowości. Składa się  z dwóch części. Pierwsza ma charakter strukturalny, czyli polega na sprzedaży sieci. Dotyczyć to będzie ośmiu miast, w których udziały uczestników koncentracji są największe. W pozostałych 13 Vectra będzie musiała umożliwić klientom zmianę operatora bez ponoszenia kosztów – mówi cytowany w komunikacie UOKIK-u wiceprezes Michał Holeksa.

CZYTAJ TAKŻE: Vectra chce przejąć Multimedia Polska

Miejscowości, w których Vectra musi sprzedać sieć własną lub Multimediów, to Gorzów Wielkopolski, Kwidzyń, Łowicz, Olsztyn, Ostróda, Pogórze, Pruszcz Gdański i Stargard. Do nowo tworzonych firm ma trafić nie tylko infrastruktura, ale także umowy z abonentami, pracownikami, dokumentacja księgowa i techniczna oraz bazy abonentów. Nabywcą ma być – podobnie jak kiedy w wypadku części sieci UPC i Astera – niezależny inwestor, nie związany z grupą kapitałową Vectra. UOKIK będzie musiał go zaakceptować.

Zainteresowanie aktywami, które będą na sprzedaż deklarowały wcześniej Netia i nie wykluczał go Orange Polska.

„Do czasu sprzedaży nowe spółki będą musiały świadczyć usługi dostępu do płatnej telewizji oraz szerokopasmowego internetu stacjonarnego na poziomie nie gorszym niż wcześniej Vectra lub Multimedia. Ponadto, do czasu sprzedaży, Vectra nie będzie prowadzić aktywnych działań marketingowych w celu pozyskania abonentów korzystających z tych sieci” – podał UOKiK. Ile czasu Vectra ma na realizację potencjalnej transakcji – nie podano.

Konsumenci dostaną wybór

13 miejscowości, w których abonenci Vectry uzyskają możliwość zmiany operatora to Barcin, Inowrocław, Kruszwica, Lubicz Dolny, Łęczyca, Mogilno, Nakło nad Notecią, Piechcin, Słubice, Strzelno, Suwałki i Świnoujście. Klienci będą mieli na to 9 miesięcy od informacji od Vectry w tej sprawie.

Powiadomienie może zostać wysłane listem poleconym lub mejlem. Ponadto ta informacja będzie przekazywana wraz z rachunkami i fakturami oraz za pośrednictwem dekoderów.

Vectra bierze decyzję z dobrodziejstwem inwentarza

– Była to merytoryczna dyskusja wnioskującego z urzędem, wymagająca szeregu analiz, zwłaszcza w kontekście dynamicznych zmian na rynku, to zajmuje niestety czas. Wierzę, że to również dobra decyzja dla samych konsumentów – mówi nam Tomasz Żurański, prezes Vectry pytany, czy na tych warunkach kablówka decyduje się na przejęcie.

– Sama już transakcja jest naturalną konsekwencją zmian zachodzących na szeroko rozumianym rynku TMT w Polsce. W naszej ocenie, sektor operatorów kablowych w Polsce potrzebował od dłuższego czasu tego rodzaju zmian będąc poddanym rosnącej konkurencji, gdzie skala jest bardzo istotnym czynnikiem funkcjonowania. Warto dodać, że ta nasilona konkurencja w coraz większym stopniu pochodzi ze strony niewspółmiernie większych od nas telekomów, czy grup telekomunikacyjno-medialnych. Nie bez znaczenia jest też coraz silniej zauważalna obecność ogólnoświatowych firm typu Netflix, Amazon Prime, HBO determinujących choćby sposób konsumpcji treści video. Proces konsolidacji jest zgodny z trendami światowymi, a w Polsce jej poziom wciąż jest znacznie niższy niż chociażby w Europie Zachodniej. Z naszej perspektywy istotnie powiększona skala działania powinna doprowadzić do dalszej poprawy jakości i zakresu naszych usług – komentuje Żurański.

Zaledwie w tym tygodniu opublikowaliśmy tekst o przyszłości telewizji kablowych. Wśród opinii ekspertów pojawiła się (nie pierwszy raz) teza, że dojść może do ich połączeń z operatorami komórkowymi.

W tym roku z wykorzystaniem infrastruktury Vectry usługi stacjonarne zaoferować ma Play.

Ile za Multimedia?

Vectra, inaczej niż kiedyś UPC, nie podała ile chce przeznaczyć na Multimedia. Kwota ta miała zależeć od warunków UOKiKu.   – Warunków cenowych co do zasady nie ujawniamy – mówi prezes Vectry.

UPC w 2016 roku wyceniało Multimedia Polska na 3 mld zł (z długiem). Postępowanie z wniosku tej kablówki zostało umorzone w marcu 2018 roku po tym, jak strony nie porozumiały się co do ostatecznych warunków.

CZYTAJ TAKŻE: Blokada fuzji UPC i Multimediów nie zatrzyma konsolidacji sektora

W końcu grudnia Vectra obsługiwała ponad 1 mln abonentów. Multimedia Polska W końcu 2018 r. miały zaś 726 tys. abonentów. Jakim potencjałem dysponować będą po finalizacji operacji i realizacji warunków UOKiK-u bez dodatkowych danych trudno określić. UPC Polska we wrześniu miało 1,48 mln abonentów.

Wskazówki na przyszłość

Jak wynika z komunikatu, UOKIK uznał, że telewizje kablowe i satelitarne współtworzą jeden rynek płatnej telewizji, a naziemna telewizja cyfrowa do niego nie należy.  „W praktyce oznacza to, że Vectra i Multimedia rywalizują o klientów z innymi telewizjami kablowymi oraz satelitarnymi. Potencjalni abonenci płatnej telewizji w małym stopniu są zainteresowani usługami telewizji naziemnej” – uważa UOKiK.

Z kolei w wypadku Internetu, UOKiK przyjął, że internet stacjonarny i mobilny to dwa różne rynki. „Wynika to m.in. z prędkości, jakości i stałości łącza oraz  preferencji konsumentów, którzy nie chcą zastępować jednej usługi drugą” – ocenił.

Udziały Vectry i Multimediów w tak określonych rynkach sprawdzane były na obszarze danego miasta. – Wynika to  m.in. z ograniczeń związanych z zasięgiem ich sieci, a tym samym  rywalizacji o klienta na konkretnym terenie – podano.

Głównymi udziałowcami Multimediów są Ygal Ozechov i Tomek Ulatowski. Z kolei głównym akcjonariuszem Vectry jest Tomasz Węgrzyński. Obie firmy mają siedziby w Gdyni.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku