Blokada fuzji UPC i Multimediów nie zatrzyma konsolidacji sektora

Publikacja: 13.03.2018 17:45

Blokada fuzji UPC i Multimediów nie zatrzyma konsolidacji sektora

Foto: cyfrowa.rp.pl

„Nie tracimy nadziei, że planowana transakcja z UPC Polska dojdzie do skutku, jednak musimy się liczyć z każdą ewentualnością. W związku z tym od początku 2018 r. koncentrujemy się na przygotowaniu strategii rozwoju naszego biznesu w kilku scenariuszach, również takim, który przewiduje odmowę zgody na koncentrację z UPC Polska” – napisał Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska, w raporcie finansowym opublikowanym w weekend.

Multimedia i UPC czekają na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 1,5 roku. Jeśli zablokuje on transakcję, nie będzie to koniec prób konsolidacji sektora – uważają nasi rozmówcy.

Dwie drogi Liberty

– Jeśli UOKiK nie zgodzi się na przejęcie Multimediów przez UPC, ta pierwsza firma będzie ponownie na sprzedaż, a UPC mogłoby poszukać większego partnera wśród operatorów komórkowych – uważa Paweł Puchalski, szef analityków w Domu Maklerskim BZ WBK.
Opinia analityka pasuje jak ulał do słów Mike’a Friesa, prezesa Liberty Global, amerykańskiej grupy, do której należy UPC. – Europa zmierza ku budowie krajowych czempionów: dwóch lub trzech na każdym z rynków. Będziemy takim czempionem lub pomożemy w jego stworzeniu – powiedział Fries na konferencji Deutsche Banku na początku marca. – To będzie ciekawe 12 miesięcy w Europie: nadchodzi konwergencja – mówił.

UPC w Polsce jest największą kablową telewizją i drugim po Orange Polska dostawcą przewodowego internetu, ale do czempiona firmie brakuje sporo. Samo przejęcie Multimediów nie wystarczyłoby do awansu na pierwsze miejsce, którego przed Cyfrowym Polsatem broni dziś Orange.

DT: my kupujemy
Szybszą drogą do zajęcia pozycji numer jeden jest mariaż z siecią komórkową. Tym bardziej że – jak wynika ze słów Friesa – Liberty nie mówi „nie” ani przejęciom, ani sprzedaży firm z portfela, które budowało latami. Grupa Deutsche Telekom dopiero co kupiła od Liberty austriackie UPC i nie ustają spekulacje, czy podobnie nie stanie się w Polsce, choć rok temu mówiło się raczej o wyjściu Niemców z naszego kraju.

Srini Gopalan, członek zarządu DT i przewodniczący rady nadzorczej T-Mobile Polska, mówi w dzisiejszej „Rzeczpospolitej”: – Jesteśmy kupującymi, nie sprzedającymi. Chcemy pozostać w Polsce ważnym graczem.

Czy T-Mobile chciał kupić Netię, której przejęcie ogłosił Cyfrowy Polsat? – W tym przypadku chciałbym zwrócić uwagę, że T-Mobile zapewnił sobie możliwość budowy oferty konwergentnej dzięki porozumieniu z Orange. To zaledwie nasz pierwszy krok w tym kierunku, a już uzyskujemy dostęp do 2,6 mln gospodarstw domowych w Polsce. Moim zdaniem przy cenie, jaką Cyfrowy Polsat płaci za Netię, to lepsze wyjście – mówi Gopalan.(pełną wersję krótkiej rozmowy publikujemy tutaj).

Tymczasem Fries podkreśla wycenę austriackiego biznesu i nie przeczy, że rozmawia o sprzedaży innych firm w Europie, tyle że z grupą Vodafone. Czy rozmowy dotyczą też Polski – nie wiadomo. Część specjalistów jest zdania, że Liberty z Polski nie wyjdzie i raczej sprzymierzy się z Playem lub T-Mobile. Tak uważa Konrad Księżopolski, szef analityków w Haitong Banku.

Polsat się rozpędza

Nasi rozmówcy uważają, że Cyfrowy Polsat nie poprzestanie na zakupie Netii. – Nie wykluczałbym, że Grupa Cyfrowy Polsat (w dłuższym terminie) lub Netia (szybciej) mogłyby zainteresować się Multimediami – uważa Puchalski. W ubiegłym roku Cyfrowy Polsat był typowany na nabywcę Inei.

Decyzja UOKiK będzie ważna nie tylko dla bezpośrednich uczestników transakcji. Na to, że UPC będzie musiało zobowiązać się do sprzedaży części biznesu, liczyła Netia. Gdy kilka lat temu UPC kupił Aster, to ona nabyła część infrastruktury i weszła na rynek telewizji kablowej.

Z naszych informacji wynika, że tym razem okazji wypatruje także Orange. – W pierwszym momencie zablokowanie transakcji UPC i Multimediów będzie być może rozczarowaniem dla zarządów Netii i Orange. W dłuższym byłoby w mojej ocenie dla nich korzystne, jako że odracza powstanie silniejszej konkurencji – uważa Paweł Puchalski.

Opinia Jerzego Straszewskiego, prezesa Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej

Jeśli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie zgodzi się na transakcję przejęcia Multimediów przez UPC Polska, choć moim zdaniem nie ma do tego podstaw, będzie to bardzo zła wiadomość dla rynku. Byłoby to też wbrew tendencjom, które są obecne na innych rynkach Europy i w USA, gdzie operatorzy łączą się, aby sprawniej konkurować z innymi. Jeśli spojrzymy tylko nieco na Zachód, zobaczymy, że w grudniu w Austrii T-Mobile kupił sieć UPC. Moim zdaniem UOKiK błędnie wychodzi z założenia, że trzeba badać konkurencję na lokalnych rynkach, w miastach i miasteczkach, gdy tymczasem prawdziwa rywalizacja ma miejsce w skali globalnej. Nawet jeśli urząd zablokuje jedną fuzję, to moim zdaniem nic nie jest w stanie zablokować konsolidacji branży przygotowującej się do nadejścia technologii 5G, tak jak nikt nie zatrzyma konia w biegu. Usługi 5G można budować tylko w sieciach rozległych. Dlatego też, moim zdaniem, Cyfrowy Polsat nie poprzestanie na zakupie Netii i zobaczymy też inne transakcje w wykonaniu branży.

„Nie tracimy nadziei, że planowana transakcja z UPC Polska dojdzie do skutku, jednak musimy się liczyć z każdą ewentualnością. W związku z tym od początku 2018 r. koncentrujemy się na przygotowaniu strategii rozwoju naszego biznesu w kilku scenariuszach, również takim, który przewiduje odmowę zgody na koncentrację z UPC Polska” – napisał Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska, w raporcie finansowym opublikowanym w weekend.

Multimedia i UPC czekają na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 1,5 roku. Jeśli zablokuje on transakcję, nie będzie to koniec prób konsolidacji sektora – uważają nasi rozmówcy.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu