wdrożenie: zgodnie z harmonogramem prac Rady i Parlamentu Europejskiego.
1b. gospodarka widmem i udostępnianie nowych zasobów widma
a) udostępnienie 1800 MHz – równowaga konkurencyjna; wdrożenie: nieformalne konsultacje dokumentacji przetargowej.
b) udostępnienie 800 MHz, 2,6 GHz – balans konkurencyjny oraz rozwój inwestycji przy optymalizacji sytuacji dotychczasowych inwestorów; wdrożenie: dalsze prace uzależnione od KTPC.
c) uporządkowanie widma;
wdrożenie: niezbędna zmiana ustawy rozszerzająca kompetencje Prezesa UKE;
d) udostępnienie nowych zakresów dla potrzeb systemów szerokopasmowych;
e) osiągnięcie ogólnopolskiego pokrycia DVB-T przez trzy obecnie wdrażane multipleksy oraz przez telewizję mobilną; bezpieczne dla konsumentów wyłączenie emisji telewizji analogowej;
wdrożenie: na bieżąco;
f) zapewnienie legalnej i niezakłóconej pracy urządzeń radiowych wykorzystywanych przez media oraz inne służby w czasie EURO 2012; wdrożenie: przygotowany docelowy proces wydawania pozwoleń gotowy i działający, przed nami kolejne działania realizowane w fazie operacyjnej Turnieju – np. monitorowanie przez UKE wykorzystania pasma na stadionach;
g) uruchomienie radia cyfrowego; wdrożenie: współpraca z KRRIT w zakresie uruchomienia pierwszego multipleksu radiowego dla Polskiego Radia SA;
h) zmniejszenie opłat za wykorzystanie częstotliwości oraz uproszczenie zasad naliczania opłat.
INWESTYCJE
a) egzekucja Porozumienia UKE-TP; wdrażanie: na bieżąco (kontrole UKE, audyty niezależnego audytora, praca Komitetu Sterującego Porozumienia)
b) wprowadzenie do Porozumienia technologii VDSL w celu uzyskania wyższych prędkości w budowanej sieci (zmiana 6 Mb na 30 Mb);
wdrożenie: podpisanie aneksu zmieniającego wymagane prędkości nowo budowanych linii w zakresie 220 tys. linii objętych Porozumieniem UKE-TP z 2009 r.
c) egzekucja Porozumień Inwestycyjnych z 2011 r. czterech operatorów komórkowych z UKE; wdrożenie: monitoring inwestycji na bieżąco;
d) nadzór i wparcie jednostek samorządu terytorialnego na lokalnych rynkach telekomunikacyjnych w zakresie świadczenia usług dostępu do Internetu bez pobierania opłat lub w zamian za opłatę niższą niż cena rynkowa;
wdrożenie: postępowania z art. 7 na bieżąco;
e) przejęcie z MAC i realizacja Projektu Systemowego z naciskiem na doradcze wsparcie JST jako beneficjentów PO RPW, RPO i POIG oraz MŚP jako beneficjentów POIG;
f) rozwój i doskonalenie Inwentaryzacji (także funkcjonalności służących operatorom do paszportyzacji sieci);
wdrożenie: przygotowanie SIIS 2 zakończone (testy końcowe), w toku przygotowanie wezwań dla 9 tys. podmiotów objętych inwentaryzacją o przekazanie danych;
g) uczestnictwo w ustaleniu zasad zagospodarowania środków z nowej perspektywy budżetowej na inwestycje broadbandowe;
h) przeciwdziałanie kradzieżom i dewastacji infrastruktury;
wdrożenie: powołanie Grupy Roboczej z udziałem przedsiębiorców i regulatorów
infrastruktury liniowej, opracowanie planu działań.
KONSUMENCI – nowe zadania będą wynikały przede wszystkim z warunków stworzonych poprzez wdrożenie nowego pakietu regulacyjnego;
a) dalsza optymalizacja opłat (poprzez regulacje hurtu i detalu);
wdrożenie: udoskonalony test MS/PS z 24 stycznia 2012 r. jako narzędzie kształtowania właściwych relacji między cenami detalicznymi a hurtowymi dostępu do internetu; kontrola cen maksymalnych na połączenia F2M na bieżąco (obniżki cen od 1 marca 2012 r.);
b) doskonalenie i egzekwowanie regulacji Porozumienia UKE-TP dot. przejść międzyoperatorskich, która zapewni konsumentom nieodczuwalne procedury realizacji usług czy migracji między operatorami;
wdrożenie: cykliczne spotkania z operatorami, kontrola niedyskryminacji w ramach porozumienia;
c) wdrożenie nowych regulacji dot. jakości i neutralności sieci, wdrażanie także na bieżąco: stanowiska Prezesa UKE w sprawie wskaźników jakości, spotkania z operatorami, raporty o jakości usług telekomunikacyjnych; cykliczne kontrole;
d) monitorowanie rynku telefonii stacjonarnej pod kątem konieczności nałożenia obowiązków na przedsiębiorcę/przedsiębiorców w zakresie usługi powszechnej lub poszczególnych usług wchodzących w jej skład, po uchwaleniu nowego PT;
e) usprawnienie procesu przenoszenia numerów przy wykorzystaniu funkcjonalności PLI CBD;
f) wprowadzenie regulacji w zakresie dokładności lokalizacji osób dzwoniących na numery alarmowe z sieci ruchomych;
g) wprowadzenie regulacji w zakresie numeracji skróconej wykorzystywanej do świadczenia usług o podwyższonej opłacie w sieciach ruchomych poprzez znowelizowanie przepisów dotyczących numeracji;
h) podniesienie jakości na rynku wyrobów poprzez eliminację urządzeń nie spełniających odpowiednich norm i innych uregulowań (nadzór rynku);
wdrażanie na bieżąco;
i) dalsze zapewnienie konsumentom wsparcia regulatora (interwencje, mediacje), poprzez wzmocnienie zespołu interwencyjnego w UKE.
POLSKA W ŚWIECIE – kontynuacja działań
a) wiodąca rola UKE w ramach współpracy z państwami Partnerstwa Wschodniego (EaP); realna pomoc dla regulatorów z tego obszaru: Gruzja i Ukraina (kontynuacja programów wsparcia, planowana budowa laboratorium EMC w Gruzji);
b) aktywność UKE w relacjach z KE, Radą UE, BEREC, ITU, ECTA, ETNO, CERP;
c) udział w inicjatywach europejskich (np. ekoprojekt, ENISA).
OTOCZENIE PRAWNO-REGULACYJNE I WSPÓŁPRACA Z INNYMI ORGANAMI ADMINISTRACJI
wdrożenie: wsparcie MAC i innych agend rządowych.
a) nowelizacja PT i Megaustawy
b) jeden regulator w obszarze mediów cyfrowych;
c) jasny podział ról pomiędzy MAC a UKE;
d) właściwe regulacje w obszarze praw autorskich jako wzmocnienie rozwoju treści
w necie – prawo autorskie przyjazne i dla twórców i dla użytkowników;
e) właściwe regulacje usług świadczonych drogą elektroniczną jako warunek
bezpieczeństwa w internecie;
f) aktywność UKE w obszarze smart meteringu (wsparcie współpracy przedsiębiorstw energetycznych i telekomunikacyjnych);
g) wsparcie MSW w zbudowaniu niezależnego nadzoru nad retencją danych