Bazująca w amerykańskim Seattle firma [b]Kiho Software[/b] pod koniec października pozyskała 20 mln dol. finansowania. Inwestorem jest [b]Paul Allen[/b], jeden ze współzałożycieli [b]Microsoftu[/b]. Spółka od trzech lat pracuje nad nowego rodzaju graficznym interfejsem użytkownika przeznaczonym dla smartfonów, nazwanym [b]Aro Mobile[/b].

Oprogramowanie (na razie dostępne dla ograniczonej liczny użytkowników, w zamkniętej fazie beta) to nakładka na system Android. Aro Mobile odczytuje informacje zawarte w książce adresowej, wiadomościach SMS, kalendarzu i e-mailach. Używając semantycznego rozpoznawania danych (czyli uwzględniając pełnie zdania i związki między wyrazami, nie tylko słowa-klucze), Aro Mobile z różnych poziomów interfejsu sugeruje użytkownikowi kolejne czynności, zaproponowane na podstawie wcześniej wyświetlonych treści. I tak np. z poziomu wiadomości SMS, w której zawarte jest zaproszenie na spotkanie Aro Mobile zaproponuje np. dodanie spotkania do kalendarza, obejrzenie miejsca spotkania na mapie lub wysłania zaproszeń do innych osób.

Według deklaracji Kiho Software Aro Mobile potrafi kategoryzować i nadawać określone priorytety wszelkim wiadomościom przychodzącym na telefon użytkownika, dzieląc je na informacje ważne, związane np. z pracą lub prywatne, zaproszenia, etc.

Według deklaracji Kiho Software najważniejszym celem Aro Mobile jest maksymalne zwiększenie ilości „kliknięć” jakie są potrzebne do wykonania najczęstszych czynności na smartfonie. To parametr, za który krytykę zbiera m.in. Nokia N8, najnowszy flagowy smartfon Finów, w którym przejście do nowej strony internetowej w przeglądarce wymaga aż czterech „kliknięć.”