374,5 mln smartfonów sprzedało się na świecie w czwartym kwartale 2019 roku – szacuje firma Strategy Analytics. To nieznacznie mniej niż rok wcześniej, gdy nabywców znalazło 376 mln aparatów. Ostatni kwartał 2019 roku był za to wyjątkowy pod innym względem. Na czoło tabeli wysforował się po dłuższej przerwie Apple. Podobnie wygląda zestawienie IDC.  

CZYTAJ TAKŻE: Apple protestuje przeciw projektowi jednej ładowarki do komórek

Telefony z logo nadgryzionego jabłuszka sprzedawały się w ciągu trzech miesięcy zakończonych 31 grudnia najlepiej na rynku, bo w ilości 70,7 mln sztuk.

iPhone najlepiej od 2015 roku

Oznaczało to wzrost o 7 proc. rok do roku i odpowiadało za 18,9 proc. rynku.  – To najlepszy wynik od 2015 roku – konkluduje Neil Mawston, dyrektor wykonawczy w Strategy Analytics. – Apple odbudowuje siły dzięki tańszemu iPhone’owi 11 i silniejszemu popytowi w Azji i Ameryce Północnej – ocenia.

Drugie miejsce należało w IV kw. ub.r. do południowokoreańskiego Samsunga. Ten najpopularniejszy w Polsce producent sprzedał w tym czasie 68,8 mln smartfonów, nieco mniej niż rok wcześniej (69,3 mln) i miał 18,4 proc. rynku (mniej więcej tyle samo co w IV kw. ub.r.) – Samsung nadal radzi sobie dość dobrze na wszystkich półkach cenowych, począwszy od najniższej do modeli premium takich jak  Galaxy Note 10 Plus z 5G. W całym roku zachował pierwsze miejsce z udziałem 21 proc. – mówi Mawston.

Drugie miejsce w 2019 roku należało do Huawei, chociaż w samym IV kw. ub.r. sprzedał 56 mln telefonów, o 7 proc. mniej niż przed rokiem. Udział rynkowy chińskiego koncernu osłabionego poprzez brak aplikacji Google’a w najnowszych urządzeniach obniżył się w ostatnim kwartale ub.r. do 15 proc.. Telefony Huawei sprzedawały się słabiej przede wszystkim w Europie.

CZYTAJ TAKŻE: Sankcje uderzyły Huawei. Koncern przewiduje trudny 2020 rok

Na czwartym i piątym miejscu znalazły się Xiaomi (33 mln sztuk, wzrost z 26 mln) i Oppo (30,5 mln, nieco mniej niż przed rokiem).

5G pomogło Xiaomi

Jak podkreślają autorzy opracowania, Xiaomi miał bardzo dobry kwartał w krajach Europy Zachodniej, a jego sprzedaż była stabilna także na najważniejszym dla marki – indyjskim – rynku. Ważnym elementem, który przyciągał nabywców telefonów Xiaomi jest technologia 5G. Podobnie będzie w tym roku – sądzą.  Z kolei Oppo rozpycha się w Europie Zachodniej z modelem Reno, ale traci udział na rzecz Huawei na rodzimym, chińskim rynku.

W całym 2019 roku na świecie sprzedało się 1,41 mld smartfonów, o 1 proc. mniej niż w 2018 roku. Zdaniem Strategy Analytics, wojna handlowa Stanów Zjednoczonych i Chin oraz koronawirus to istotne bariery wzrostu rynku smartfonów w 2020 roku.