Inwestycje w kontent pomagają byłemu monopoliście

Publikacja: 31.01.2014 12:37

Strategiczne inwestycje BT przynoszą efekt  – ocenia Gavin Patterson, prezes dawnego brytyjskiego monopolisty British Telecom na łamach dziennika „Financial Times”. Po tym, jak firma ogłosiła wyniki za ostatni kwartał 2013 roku (trzeci kwartał jej roku obrachunkowego) kurs akcji spółki na tracącej na wartości londyńskiej giełdzie rósł o 3,3 proc.

Powodem były wyniki telekomu w segmencie usług detalicznych, który odnotował 4-proc. wzrost przychodów. Dzięki temu (oraz 3-proc. wzrostowi BT Global Services) przychody grupy BT w IV kw. ub.r. były o 2 proc. wyższe niż rok wcześniej i sięgnęły 4,6 mld funtów, bijąc szacunki analityków.

Jednocześnie w sprawozdaniu grupy widać nieznaczny (1-proc.) spadek przychodów hurtowego ramienia BT – Openreach.

W segmencie detalicznym najwyraźniej efekty zaczyna przynosić strategia obrony klientów telekomunikacyjnych i stacjonarnego internetu. Polega na inwestycji w unikalny kontent: prawa do emisji wydarzeń sportowych. BT uruchomił w ubiegłym roku dwa darmowe kanały telewizyjne pokazujące rozgrywki Premier League oraz inne wydarzenia.

W ciągu trzech miesięcy ub.r. liczba osób, które zaabonowały kanały sportowe powiększyła się o ponad 500 tys. do ponad 2,5 mln. Kanały te mają większą widownię ponieważ dystrybuuje je także Virgin Media poprzez platformę płatnej telewizji.

Nieco słabszą tendencję widać natomiast jeśli chodzi o abonentów płatnej telewizji BT, czyli osób kupujących od telekomu dekoder. W ciągu trzech miesięcy grono to przyrosło o 53 tys. do łącznie 956 tys., czyli mniej niż kwartał wcześniej (70 tys.).

BT rozbudowuje także swoje zasoby sieci światłowodowej, do której w końcu grudnia podłączonych było 18 mln lokali. Operator wskazuje, że inwestycje w światłowody wspierają jego strategię telewizyjną oraz pozwalają lepiej funkcjonować małym klientom biznesowym.

W sumie w ciągu kwartału liczba abonentów podłączonych światłowodem BT urosła o 228 tys. do 1,9 mln. Część z nich zamieniła łącze miedziane na światłowód, co oznacza, że po odliczeniu efektu tego przejścia, BT zanotował wzrost klientów detalicznych światłowodowego dostępu o 150 tys. netto. To wynik o 23 proc. lepszy niż przed rokiem.

To był najlepszy kwartał BT pod względem wzrostu przychodów w segmencie detalicznym – wyliczył „Financial Times”. 4 proc. zwyżki w tym segmencie to wynik o którym mogą marzyć operatorzy w Polsce. Jednocześnie jednak koszty operacyjne detalicznego ramienia BT urosły o 8 proc., za sprawą inwestycji, jaką telekom poczynił kupując prawa do emisji wydarzeń sportowych za 140 mln funtów. W efekcie EBITDA segmentu obniżyła się o 8 proc., a wynik operacyjny o 6 proc.

Cała grupa BT zanotowała w tym czasie wzrost zysku przed opodatkowaniem (o 8 proc. do 722 mln funtów), ale skonsolidowana EBITDA nie zmieniła się i wyniosła 1,5 mld funtów.

BT w listopadzie wygrało (ze Sky) wyścig o prawa do transmisji Mistrzostw UEFA i Ligi Europejskiej, oferującej nieco ponad 1 mld funtów za trzy sezony licząc od 2015 roku. W odróżnieniu od rozgrywek Premier League, będą one płatne.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu