Netia połknęła trzy firmy i szuka kolejnych okazji

Trzy firmy, w tym dwie rodzinne sieci o zasięgu 85 tys. gospodarstw domowych, kupił w ciągu ostatnich trzech miesięcy stacjonarny operator kontrolowany przez Cyfrowy Polsat. Netia zapłaciła 77 mln zł.

Publikacja: 29.02.2020 11:43

Netia połknęła trzy firmy i szuka kolejnych okazji

Foto: Źródło: Fotorzepa. Autor: Artur Burakowski

Stabilizację wskaźnika EBITDA, zmianę taktyki modernizacji infrastruktury dostępu do internetu czy przeniesienie użytkowników usług mobilnych na sieć Plusa zalicza zarząd Netii do najważniejszych wydarzeń 2019 r.

CZYTAJ TAKŻE: Netia wylicza wspólne projekty z Cyfrowym Polsatem. Dekoder od właściciela w przyszłym roku

– To był dla Netii ciekawy rok. Założenia, które stawiała przed nami rada nadzorcza, zostały zrealizowane. Liczymy, że w tym roku uda nam się je zrealizować nawet na lepszym poziomie – powiedział w piątek Andrzej Abramczuk, prezes Netii. Co dokładnie ma na myśli – nie ujawnił. Nie ukrywał, że Netia jest nadal na zakupach.

Nabytki w Krakowie i Łomży

W raporcie rocznym Netia poinformowała, że na przełomie 2019 i 2020 r. jej grupa powiększyła się o dwie firmy i data center w Krakowie. Zakupy, na które operator przeznaczył w sumie około 77 mln zł, będą miały wpływ na wyniki dopiero w I kwartale tego roku.
Pierwsza z trzech firm, które Netia kupiła jeszcze w ub.r., to krakowski dostawca usług dla gospodarstw domowych ISTS. Za jego udziały Netia zapłaciła rodzinie Sztefków nieco ponad 34 mln zł.

ISTS obsługuje głównie abonentów dostępu do internetu. Dysponuje siecią o zasięgu całego Krakowa i według Grzegorza Bartlera, odpowiedzialnego za technikę – to właśnie infrastruktura była głównym motywem transakcji. Drugim nabytkiem operatorskim jest łomżyński IST, firma stworzona przez rodzinę Trawińskich. Za jej udziały już w tym roku Netia zapłaciła 8,8 mln zł. Jak tłumaczy menedżment telekomu, zakup IST to nie tylko zakup sieci do abonenta, ale także kanalizacji, którą operator ma w tym mieście.

Razem według zarządu Netii kupione sieci mają zasięg 85 tys. gospodarstw domowych i kilkanaście tysięcy abonentów. Ponieważ w niektórych lokalizacjach miały sieć tam, gdzie ma też Netia, ostatecznie zasięg grupy urósł dzięki tym zakupom o 65 tys. gospodarstw domowych.

Z wypowiedzi Bartlera wynika, że w sumie zasięg sieci Netii to około 2,8 mln gospodarstw domowych. Ponad 1,4 mln domostw może ona zaoferować internet o prędkości do 1 Gb/s. Nie upiera się przy tym przy czystym światłowodzie. Spółka zrezygnowała z pomysłu, aby wyeliminować miedzianą sieć, i korzysta z technik pozwalających zwiększyć przepływności łączy w technologiach, jakie ma. Przejęcia realizuje tam, gdzie jej sieć ma mały zasięg (jak w Łomży) lub budowa jest trudna (jak w Krakowie).

Przyjrzą się ofercie Vectry

Trzeci nabytek – także już tegoroczny – to centrum przetwarzania danych, zakupione od Ringier Axel Springer Polska (RASP) w Krakowie. Za nie telekom zapłacił około 34 mln zł.
Jak tłumaczył Aster Papazyan, odpowiedzialny za segment usług dla firm Netii, data center w Warszawie przy ul. Poleczki jest wypełnione w 97 proc. Jak mówił Papazyan, nowe data center będzie kręgosłupem sprzedaży usług kolokacyjnych i szyfrowanej transmisji danych w Małopolsce.

CZYTAJ TAKŻE: Grupa Vectra nowym liderem kablówek. Co czeka abonentów?

Andrzej Abramczuk nie wykluczył kolejnych zakupów, ale o ich skali mówić nie chciał. Według niego zainteresowanie aktywami, które będzie musiała wystawić na sprzedaż Vectra, będzie zależało od konstrukcji tej oferty.

w sumie zasięg sieci Netii to około 2,8 mln gospodarstw domowych. Ponad 1,4 mln domostw może ona zaoferować internet o prędkości do 1 Gb/s

Netia może mieć też aktywa na sprzedaż. Zastanawia się co zrobi z nieruchomościami przy ulicy Poleczki (może podzielić działkę i część sprzedać). Prezes telekomu przyznał też, że w tym roku spółka zmieni siedzibę: opuści biura przy ulicy Taśmowej. Dokąd się przenosi – nie zdradził.

W 2019 r. grupa Netii miała 1,29 mld zł przychodu, o 5,5 proc. mniej niż w 2018 r., 357 mln zł EBITDA (według MSR17) – o 2 proc. mniej niż w 2018 r. oraz 49,9 mln zł zysku netto (64,8 mln zł w 2018 r. ).

Wzrosty w telewizji i własnego internetu

Operator zakończył rok z mniejszą liczbą abonentów (tej nie ujawnia) i świadczonych im usług (tzw. RGU). Wykazał na koniec grudnia 1,805 mln RGU, o 106 tys. mniej niż w grudniu 2018 roku. Gros z tych utraconych usług świadczyła wcześniej na łączach Orange Polska, a 13 tys. na własnej infrastrukturze.

Liczba RGU telefonii stacjonarnej świadczonych przez grupę Netii w grudniu 2019 r. wynosiła 826 tys. (o 111 tys. mniej niż rok do roku).  RGU szerokopasmowego dostępu do internetu było 589 tys. (spadek o 19 tys. w rok), ale na sieci własnej Netia zanotowała wzrost o około 12 tys. do 423 tys. RGU. Ciągły stopniowy wzrost notuje w wypadku usług płatnej telewizji: przez rok liczba usług płatnej telewizji urosła o 27 tys. do 242 tys.

Liczba kart SIM obsługiwanych przez Netię w końcu minionego roku wynosiła nieco ponad 148 tys., o około 4 tys. mniej niż rok wcześniej. W porównaniu z wynikiem z września nieco się podniosła. W minionym roku Netia zmieniła operatora, z którego infrastruktury korzysta z Playa na Plusa.

Telekomunikacja
Na Księżycu powstanie sieć komórkowa. Technologię przygotowała Nokia
Materiał Promocyjny
W zasięgu bezpiecznej przyszłości
Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa