Cyfrowy Polsat w I kw. 2013: 173 tys. abonentów Internetu

Publikacja: 15.05.2013 08:12

Rada nadzorcza satelitarnej platformy zaakceptowała propozycję zarządu, aby spółka nie wypłacała jednak w tym roku dywidendy – poinformował w środę rano Cyfrowy Polsat przed publikacją wyników za I kwartał. „Podstawą decyzji jest jeden z celów strategicznych spółki, jakim jest jak najszybsze obniżenie poziomu zadłużenia spółki, powstałego na skutek nabycia Telewizji Polsat” – tłumaczy zarząd w prezentacji dla inwestorów.

Finanse medialnego potentata okazały się zbieżne z oczekiwaniami analityków. Przychody Cyfrowego Polsatu były od nich nawet nieco wyższe: zamknęły się kwotą 697,1 mln zł, podczas gdy biura maklerskie spodziewały się 683 mln zł. Grupa zanotowała przy tym wzrost wpływów z abonamentów klientów indywidualnych, a spadek w części nadawczej.

Rok do roku obniżyły się natomiast zyski grupy, należącej do Zygmunta Solorza-Żaka. Tu jednak także nie powinno być zaskoczenia, bo tempo spadku było takie, jakiego oczekiwali specjaliści. Zysk EBITDA telewizyjnej grupy wyniósł 245,3 mln zł, mniej niż rok wcześniej (257 mln zł), ale w sumie zgodnie z prognozami analityków (245,8 mln zł).

Zysk operacyjny grupy Cyfrowego Polsatu w I kw. 2013 roku wyniósł 184,6 mln zł (analitycy spodziewali się 184,5 mln zł), podczas gdy rok wcześniej 203 mln zł zysku.

Grupa Cyfrowego Polsatu miała w I kw. 2013 roku 95,1 mln zł zysku netto wobec 205 mln zł zysku netto w I kw. 2012 r. Zysk netto okazał się zgodny z oczekiwaniami analityków, którzy spodziewali się 96,1 mln zł zysku netto.

Platforma zakończyła kwartał z 3,55 mln abonentów (spadek o około 10 tys. w kwartał), z których 2,75 mln korzystało z Pakietu Familijnego.

Liczba abonentów usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu urosła do nieco ponad 173 tys., o 95 proc. rok do roku.W skali kwartału oznacza to przyrost o około 23 tys. abonentów (15 proc.).

Dla porównania T-Mobile zdobył w tym czasie 46 tys. abonentów, a Orange 58 tys.

Klientów telefonii komórkowej (Cyfrowy Polsat namawia ich do korzystania z usług sieci Plus, kontrolowanej przez wspólnego właściciela) powoli ubywa. W końcu marca było ich 140 tys., o 4 tys. mniej niż w grudniu.

Druga istotna część grupy – Telewizja Polsat – w I kwartale br. zanotowała nieznaczny (o 0,3 pkt proc.) spadek udziału w rynku reklamy telewizyjnej. Wyniósł on 23,6 proc.   Z prezentacji Cyfrowego Polsatu wynika, że przychody grupy Telewizji Polsat z reklamy i sponsoringu w I kw. br. spadły o ponad 10 proc. do 183 mln zł. W tym czasie cały rynek reklamy telewizyjnej skurczył się o 11 proc. (100 mln zł).

„Według szacunków domu mediowego Starlink, wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji w pierwszym kwartale 2013 roku wyniosły 774 mln zł i spadły rok do roku o 7,9 proc..

Opierając się na tych estymacjach, szacujemy, że nasz udział w rynku reklamy telewizyjnej w pierwszym kwartale 2013 roku spadł rok do roku do 23,6 proc.  z 24,3 proc. udziału w pierwszym kwartale 2012 roku. W sumie w pierwszym kwartale 2013 roku wygenerowaliśmy o 6,7 proc. mniej GRP niż w analogicznym okresie roku ubiegłego – podał zarząd w komentarzu do sprawozdania.

Łączne przychody grupy z reklamy i sponsoringu spadły o 8,6 proc. do 184,2 mln zł.

Materiał Promocyjny
W zasięgu bezpiecznej przyszłości
Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX