Od 2009 r. wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce spada. Do 2011 r. również przychody operatorów z segmentu biznesowego notowały spadki, chociaż na nieco niższym poziomie. W 2012 r. jednak sytuacja uległa zmianie – uważają analitycy firmy consultingowej PMR.
Jak wynika z ich analiz, w kończącym się 2012 roku, operatorzy po raz pierwszy od 4 lat zanotowali wzrost przychodów od klientów biznesowych. Był on jednak na tyle niewielki (0,8 proc.), że nie zrekompensował branży spadku w segmencie indywidualnym.
Jak mówi nam Zoran Vuckovic, autor raportu, łączne przychody operatorów z usług dla biznesu wyniosły w 2012 r. około 11 mld zł. Zaznacza on, że kwota ta nie odpowiada budżetom firm na telekomunikację, ponieważ nie obejmuje VAT-u, czy innych elementów, jakie operatorzy sprzedają firmom, np. sprzętu, czy oprogramowania.
Liczona w ten sam sposób wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2012 r. mierzona wysokością wpływów z usług, szacuje PMR, spadła o 0,8 proc. Tu jednak Vuckovic nie zdradza, do ilu.
PMR szacuje, że w br. sieci komórkowe w Polsce miały 49,5-proc. udział w wydatkach przedsiębiorstw na usługi telekomunikacyjne, nieco mniejszy niż w 2011 r. (50 proc.). Ale w porównaniu z 2007 r., oznacza to jednak umocnienie ich pozycji o 2 pkt. proc.