Reklama
Rozwiń
Reklama

Prezes UOKIK w „Rzeczpospolitej”: aukcja LTE bez presji czasu

Publikacja: 30.04.2014 07:30

– Mogę zadeklarować, że terminowość i sprawność postępowań będą dla nas co do zasady  bardzo ważne – mówi w wywiadzie udzielonym „Rzeczpospolitej” Adam Jasser, nowy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przypomina, że w ubiegłym roku UOKiK prowadził 158 postępowań, przy średniej 58 dni na jedno postępowanie. – Nowa ustawa antymonopolowa, która został przyjęta właśnie przez Sejm i czeka na dalszy proces legislacyjny, pozwoli na przyśpieszenie postępowań w prostych sprawach – będziemy mieć miesiąc. W bardziej skomplikowanych przypadkach czasu będziemy potrzebowali więcej.  Jednocześnie przedsiębiorcy dostaną coś, o co zabiegali, czyli jasną informację na temat ewentualnych wątpliwości odnośnie transakcji jeszcze w trakcie postępowania.  Dzięki temu przedsiębiorca będzie  miał jeszcze szansę się do tego odnieść, przedstawić dodatkowe argumenty.  Dialog w trakcie postępowania będzie wzmocniony – zapewnia Adam Jasser.

Pytany przez „Rz”, czy rekordowe kary dla telekomów nałożone przez poprzedniczkę  zostaną utrzymane, odmawia komentarza.

– Natomiast faktem jest, że rynek telekomunikacyjny znajduje się w centrum uwagi Urzędu. W tej chwili prowadzimy postępowanie wyjaśniające dotyczące stanu rynku, także w kontekście przygotowań do rozdysponowania kluczowego pasma 800MHz.  Toczy się dyskusja w mediach, pojawiają się głosy polityków, ekspertów i przedsiębiorców z pytaniem zasadniczym – czy organizując aukcję tych częstotliwości wiemy, jaki cel jako państwo chcemy osiągnąć. Z naszego punktu widzenia jest to zasadne pytanie, bo dotyczy tego jak konkurencja rozwinie się w tym sektorze w optymalny sposób dla klientów. Tymczasem prawo telekomunikacyjne jest jasne – gdy mówimy o aukcji, to aspekt wpływu na rynek nie jest brany pod uwagę. Optymalizujemy wtedy dochód z aukcji, ale nie wpływ na konkurencję. Inaczej jest z przetargiem,  umożliwiającym połączenie tych dwóch kryteriów – ocenia szef UOKIK, który formalnie wpływu na przebieg aukcji i jej warunki nie ma.

– Najistotniejsze jest jednak to, że nasze postępowanie wyjaśniające da  dokładną fotografię sytuacji na rynku. Dlatego w naszym postępowaniu blisko współpracujemy z UKE i Ministerstwem Cyfryzacji, reprezentującym państwo jeśli chodzi o strategię dla tego sektora. Cel państwa w zakresie sprzedaży  dobra rzadkiego jakim są częstotliwości jest tu kluczowy. Sprzedać je możemy przecież tylko raz – mówi Jasser.

Reklama
Reklama

Gdy dziennikarze upewniają się, czy jego zdaniem powinno się wstrzymać prace nad trzecim podejściem do aukcji odpowiada:

– Jestem zwolennikiem dogłębnej analizy celu, który państwo w tym zakresie przed sobą stawia. Nie powinno być mowy ani o presji czasu, ani o presji na uzyskanie wpływów z tej operacji. Powinniśmy za to optymalizować powszechność, jakość i niskie ceny usług szerokopasmowych w technologii LTE. To element dobrobytu obywateli, ale i przedsiębiorców. Dostępność szybkiego mobilnego Internetu będzie jednym z elementów determinujących rozwój Polski w kolejnych latach.  Państwo w tej kwestii nie może abdykować. Analiza powinna bardzo rzetelna i zawierać doświadczenia innych państw, które przez to przechodziły. Nasze postępowanie mogłoby się wpisać w taką analizę UKE i Ministerstwa Cyfryzacji.

Adam Jasser, nim został prezesem UOKiK, był wiceprzewodniczącym zespołu ds. programowania prac rządu. Do kwietnia 2009 r. szefował redakcji Agencji Reutera na Europę Centralną, Bałkany i Turcję, wcześniej kierował biurem agencji we Frankfurcie.Był też dyrektorem programowym fundacji demosEuropa.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama