UOKiK: Orange ma wypłacić rekompensaty za niechciane usługi

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wydał decyzję zobowiązującą Orange Polska do wypłaty rekompensat i zmiany sposobu działania. Chodzi o abonentów, którym bez ich świadomej zgody aktywowano dodatkowe usługi.

Publikacja: 21.12.2021 10:32

UOKiK: Orange ma wypłacić rekompensaty za niechciane usługi

Foto: cyfrowa.rp.pl

Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły nieprawidłowości przy aktywacji płatnych usług oferowanych przez Orange Polska i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez inne podmioty dla abonentów Orange - dodano.

W większości były to usługi o charakterze subskrypcyjnym, które sprawiały, że rachunki od operatora rosły nawet o kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Według urzędu opłaty potrafiły wynosić przykładowo 7,98 zł za miesiąc, ale i 14,99 zł za tydzień.

– Otrzymywaliśmy skargi od konsumentów, którzy byli zaskoczeni wyższym rachunkiem i nie wiedzieli za co zostały naliczone opłaty. Ze zgłoszeń wynikało, że do aktywacji usług dochodziło nieświadomie – przez kliknięcie w tzw. flash SMS-a, w link na stronie internetowej, w reklamę w grze mobilnej, a także przy wykorzystaniu karty SIM w routerze. Sprawdziliśmy sposób aktywacji tych usług, zasady doliczania przez przedsiębiorcę opłat do rachunku za te treści i odpowiedzi na reklamacje – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W przypadku telekomu chodzi o usługi: „Gdzie jest dziecko”, Chroń dzieci w sieci”, „Nawigacja Orange”, „CyberTarcza” oraz „Zabezpiecz PESEL”.

W przypadku innych firm o usługi rozliczane przez operatora przy wykorzystaniu funkcji „Zamów z Orange”, czyli tzw. direct billingu – opłaty automatycznie doliczanej do rachunku od Orange). Do tego typu usług należą m.in. GAMEMINE, KidzInMine, VIDIX.mobi.

Z formalnego punktu widzenia urząd zakwestionował brak oznaczenia, że kliknięcie przycisku „OK” oznacza zamówienie z obowiązkiem zapłaty oraz brak potwierdzania warunków umów na trwałym nośniku (praktyka została zaniechana w toku prowadzonego postępowania w listopadzie 2020 r.) czy udzielanie niepełnych odpowiedzi na reklamacje.

Operator został zobowiązany przez UOKiK do zrekompensowania strat konsumentom. Ma również zaniechać stosowania specjalnych wiadomości na telefony komórkowe: tzw. flash SMS. Zmienią się standardy rozpatrywania reklamacji przez Orange. Użytkownik będzie mógł się dowiedzieć od operatora o sposobie doliczenia do rachunku, poznać nazwę usługi, dostawcy, sposobach jej aktywacji i dezaktywacji oraz blokady.

Urząd nie podał, ilu osób dotyczył problem.

Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden