UOKiK: Orange ma wypłacić rekompensaty za niechciane usługi

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wydał decyzję zobowiązującą Orange Polska do wypłaty rekompensat i zmiany sposobu działania. Chodzi o abonentów, którym bez ich świadomej zgody aktywowano dodatkowe usługi.

Publikacja: 21.12.2021 10:32

UOKiK: Orange ma wypłacić rekompensaty za niechciane usługi

Foto: cyfrowa.rp.pl

Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły nieprawidłowości przy aktywacji płatnych usług oferowanych przez Orange Polska i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez inne podmioty dla abonentów Orange - dodano.

W większości były to usługi o charakterze subskrypcyjnym, które sprawiały, że rachunki od operatora rosły nawet o kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Według urzędu opłaty potrafiły wynosić przykładowo 7,98 zł za miesiąc, ale i 14,99 zł za tydzień.

– Otrzymywaliśmy skargi od konsumentów, którzy byli zaskoczeni wyższym rachunkiem i nie wiedzieli za co zostały naliczone opłaty. Ze zgłoszeń wynikało, że do aktywacji usług dochodziło nieświadomie – przez kliknięcie w tzw. flash SMS-a, w link na stronie internetowej, w reklamę w grze mobilnej, a także przy wykorzystaniu karty SIM w routerze. Sprawdziliśmy sposób aktywacji tych usług, zasady doliczania przez przedsiębiorcę opłat do rachunku za te treści i odpowiedzi na reklamacje – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W przypadku telekomu chodzi o usługi: „Gdzie jest dziecko”, Chroń dzieci w sieci”, „Nawigacja Orange”, „CyberTarcza” oraz „Zabezpiecz PESEL”.

W przypadku innych firm o usługi rozliczane przez operatora przy wykorzystaniu funkcji „Zamów z Orange”, czyli tzw. direct billingu – opłaty automatycznie doliczanej do rachunku od Orange). Do tego typu usług należą m.in. GAMEMINE, KidzInMine, VIDIX.mobi.

Z formalnego punktu widzenia urząd zakwestionował brak oznaczenia, że kliknięcie przycisku „OK” oznacza zamówienie z obowiązkiem zapłaty oraz brak potwierdzania warunków umów na trwałym nośniku (praktyka została zaniechana w toku prowadzonego postępowania w listopadzie 2020 r.) czy udzielanie niepełnych odpowiedzi na reklamacje.

Operator został zobowiązany przez UOKiK do zrekompensowania strat konsumentom. Ma również zaniechać stosowania specjalnych wiadomości na telefony komórkowe: tzw. flash SMS. Zmienią się standardy rozpatrywania reklamacji przez Orange. Użytkownik będzie mógł się dowiedzieć od operatora o sposobie doliczenia do rachunku, poznać nazwę usługi, dostawcy, sposobach jej aktywacji i dezaktywacji oraz blokady.

Urząd nie podał, ilu osób dotyczył problem.

Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły nieprawidłowości przy aktywacji płatnych usług oferowanych przez Orange Polska i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez inne podmioty dla abonentów Orange - dodano.

W większości były to usługi o charakterze subskrypcyjnym, które sprawiały, że rachunki od operatora rosły nawet o kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Według urzędu opłaty potrafiły wynosić przykładowo 7,98 zł za miesiąc, ale i 14,99 zł za tydzień.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda