Reklama
Rozwiń

Polak wysyła coraz mniej SMS-ów. Za to firmy marketingowe i operatorzy więcej

SMS-y jeszcze nie wymarły, ale to ginący gatunek. Miesięcznie statystyczny Polak wysyła już tylko 56 wiadomości – wynika z najnowszych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Rośnie zaś rynek wiadomości z aplikacji.

Publikacja: 19.01.2022 14:54

SMS-y pozwalały nie tylko sprawnie się porozumiewać,ale i unikać wysokich kosztów połączeń międzynar

SMS-y pozwalały nie tylko sprawnie się porozumiewać,ale i unikać wysokich kosztów połączeń międzynarodowych. Teraz najlepsze lata mają już za sobą

Foto: materiały prasowe

Urząd Komunikacji Elektronicznej co roku publikuje zbiorcze dane o krótkich wiadomościach tekstowych (ang. short message service) w sieciach komórkowych. Trend jest od lat spadkowy.
I tak, w 2020 roku we wszystkich sieciach komórkowych polskich operatorów wysłano 41 mld SMS-ów, o prawie 9 proc. mniej niż w 2019 r. W sumie zmiana ta nie wygląda tak drastycznie biorąc pod uwagę, jak szybko rozwijają się komunikatory internetowe, ale spadek ten był najsilniejszy na przestrzeni ostatnich 5 lat.

Dlaczego wiadomości w sieciach mobilnych ubywa relatywnie wolno? Jak podaje UKE, skokowo rozwija się rynek wiadomości rozsyłanych przez wyspecjalizowane w marketingu firmy i samych operatorów. To wiadomości określane jako SMS A2P – z języka angielskiego „SMS application to person”. W 2020 roku w Polsce wysłano ich przez sieci czterech największych operatorów komórkowych ponad 7,5 mld i stanowiły około 18 proc. wszystkich wiadomości tekstowych. Tym samym, według naszych obliczeń, Polacy wysłali około 33,5 mld wiadomości (wypada 56 miesięcznie na użytkownika - kartę SIM bez kart M2M). W 2016 r. mogło to być około 47 mld.

W innym ujęciu – uwzględniając wiadomości tylko w sieciach czterech głównych operatorów infrastrukturalnych, których było 39,9 mld – odsetek SIM A2P jest jeszcze wyższy i sięga 20 proc. Tymczasem w 2016 r. było to zaledwie 6,4 proc. – podaje UKE.

Czytaj więcej

Do których sieci Polacy przenosili się w 2021 roku. Zaskakujący zwycięzca

Raport UKE pokazuje, że dominującą siłą na rynku usług SMS A2P dysponują operatorzy komórkowi (z około 3,74 mld wysłanych do klientów SMS A2P w 2020 r.).

Jednak wyspecjalizowane w marketingu SMS-owym firmy, tzw. integratorzy szybko umacniały pozycję.  13 objętych badaniem integratorów rozesłało w 2020 r. 3,76 mld SMS-ów A2P – podał regulator. Uzyskały za nie około 240 mln zł przychodów, aż o 33 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wydaje się, że w 2021 r. wzrost wyhamował: w I połowie ub.r. wpływy integratorów wyniosły 119 mln zł.

Przychody operatorów komórkowych z tego tytułu są wyższe: w 2020 r. wyniosły około 337,3 mln zł.

Według UKE telekomy zarabiają na usłudze coraz więcej. Urząd widzi również, że jak na każdym dochodowym obszarze dochodzi i tutaj do ostrej walki konkurencyjnej. Podkreśla, że w relacjach operator - integrator zachodzi asymetria – to operator jest stroną, bez udziału której usługa SMS A2P nie może być zapewniona. „Rodzi to rozbieżności oraz problemy pomiędzy tymi uczestnikami rynku, które mogą wpływać na jego dalszy rozwój” – uważa regulator.

Z czym powinny się kojarzyć SMSy A2P? Dla przykładu z alertami z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa dot. zmian pogodowych i innych zagrożeń, z wiadomościami o wystawionym rachunku, powiadomieniu o usłudze kurierskiej, potwierdzeniami transakcji bankowej, ale też z informacjami reklamowymi. Według badania UKE, w 2020 r. 48 proc. osób indywidualnych spotkało się z usługą automatycznych powiadomień.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku