Aktualizacja: 24.11.2024 23:06 Publikacja: 06.06.2022 22:12
Podczas majowych testów japoński Chuo Shinkansen, kolejna wersja legendarnego pociągu, tym razem poruszająca się na poduszce magnetycznej, osiągnęła prędkość 501 km/h
Foto: jrailpass.com
Pandemia koronawirusa wyjątkowo mocno uderzyła kolej na całym świecie, zmniejszając przewozy pasażerskie. Jednak droga ropa doprowadziła do przeproszenia się z tym rodzajem transportu. A po latach ciszy znów dużo się mówi o superszybkich pociągach, które byłyby cichą i ekologiczną odpowiedzią na tradycyjne środki transportu. Byłyby to składy lewitujące, wykorzystujące poduszkę magnetyczną i unikające tarcia. To pozwala na osiąganie ogromnych prędkości, porównywalnych nawet z samolotami pasażerskimi. Obok standardowych pojazdów maglev przyszłością są te poruszające się w próżniowych tunelach. O lewitujących pociągach mówi się od 50 lat, ale dopiero teraz, choć nie bez trudności, stają się faktem.
Skorupa ziemska potencjalnie kryje ogromne, niewykorzystane źródło energii geotermalnej: supergorące skały. Skorzystanie z tego źródła energii geotermalnej może być przełomem w przejściu na czystą, odnawialną przyszłość energetyczną.
Naukowcy twierdzą, że po raz pierwszy udało im się skomunikować dwie śpiące osoby. Miały się porozumiewać w snach. Naukowcy z kalifornijskiej firmy REMspace zapewniają, że świadome sny mogą otworzyć nowe wymiary komunikacji i potencjał ludzkości.
Quaise Energy, firma powiązana z naukowcami z prestiżowej MIT, ma niesamowity plan. Przekopie się przez kolejne warstwy planety, aby dotrzeć do niespożytego źródło ciepła i energii, które badacze chcą wykorzystać do zasilania elektrowni.
To ma być odpowiednik "Titanica" w przestworzach. Potężny samolot to istny hotel na skrzydłach. Projekt zakłada, że jednorazowo na pokład wsiądzie 5 tys. osób.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Komercyjne loty w kosmos takich firm jak firm takich jak SpaceX, Virgin Galactic i Blue Origin, mogą okazać się katastrofą dla ziemskiego klimatu. Przyczynią się do dalszego niszczenia warstwy ozonowej Ziemi.
Zaawansowane algorytmy są skutecznym wsparciem dla działów HR w rekrutacji, analizie danych i optymalizacji procesów. Pozwalają zaoszczędzić czas i poprawiają jakość decyzji. Ale niosą też ze sobą wyzwania.
Z przyczyn technicznych 50 proc. floty airbusów w Rosji zostało wyłączonych z eksploatacji. Największe są kłopoty z silnikami. Takie same ma także Wizz Air. Tyle, że Węgrzy mają dostęp do serwisowania. Rosjanie – nie.
AI może mocno namieszać w wymiarze sprawiedliwości. Technologia ta ma bowiem olbrzymi potencjał, by wspomagać prawników, czy sędziów, a być może w przyszłości i wydawać wyroki.
Czysta energia z fuzji jądrowej ma być tania i nieograniczona, a kompaktowy reaktor, wielkości kontenera, będzie można ustawić wszędzie. Rozwiązanie problemów energetycznych świata jest coraz bliżej.
Pięć tanich linii lotniczych – Ryanair, Vueling, easyJet, Norwegian i Volotea – zostało ukaranych w Hiszpanii łączną kwotą 179 mln euro za stosowanie nieuczciwych praktyk. Najwięcej zapłacić musi Ryanair.
Rumunia odnawia flotę pociągów pasażerskich i właśnie ruszyły na tory pierwsze od blisko ćwierćwiecza nowe elektryczne pojazdy, choć z przygodami.
Akt o sztucznej inteligencji to pierwsza próba kompleksowego uregulowania AI na świecie. W jaki sposób unijne przepisy wpłyną na rozwój i wykorzystanie sztucznej inteligencji w Europie i poza nią?
Podczas Kongresu Local SoMe’24 we Wrocławiu ogłoszeni zostaną 26 listopada laureaci Złotych Lajków. Nagrody są przyznawane corocznie przez Radę Programową Local SoMe oraz Związek Miast Polskich za najlepsze osiągnięcia miast i ich włodarzy w mediach społecznościowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas