Aktualizacja: 11.05.2025 11:49 Publikacja: 06.06.2022 22:12
Podczas majowych testów japoński Chuo Shinkansen, kolejna wersja legendarnego pociągu, tym razem poruszająca się na poduszce magnetycznej, osiągnęła prędkość 501 km/h
Foto: jrailpass.com
Pandemia koronawirusa wyjątkowo mocno uderzyła kolej na całym świecie, zmniejszając przewozy pasażerskie. Jednak droga ropa doprowadziła do przeproszenia się z tym rodzajem transportu. A po latach ciszy znów dużo się mówi o superszybkich pociągach, które byłyby cichą i ekologiczną odpowiedzią na tradycyjne środki transportu. Byłyby to składy lewitujące, wykorzystujące poduszkę magnetyczną i unikające tarcia. To pozwala na osiąganie ogromnych prędkości, porównywalnych nawet z samolotami pasażerskimi. Obok standardowych pojazdów maglev przyszłością są te poruszające się w próżniowych tunelach. O lewitujących pociągach mówi się od 50 lat, ale dopiero teraz, choć nie bez trudności, stają się faktem.
Międzynarodowy wyścig nowoczesnych technologii przyspiesza. W Stanach Zjednoczonych oficjalnie został zaprezento...
Skorupa ziemska potencjalnie kryje ogromne, niewykorzystane źródło energii geotermalnej: supergorące skały. Skor...
Naukowcy twierdzą, że po raz pierwszy udało im się skomunikować dwie śpiące osoby. Miały się porozumiewać w snac...
Quaise Energy, firma powiązana z naukowcami z prestiżowej MIT, ma niesamowity plan. Przekopie się przez kolejne...
To ma być odpowiednik "Titanica" w przestworzach. Potężny samolot to istny hotel na skrzydłach. Projekt zakłada,...
W debacie o rynku pracy nie można zapominać o człowieku. Ideałem dla większości pozostaje umowa o pracę, ale technologie i potrzeba elastyczności oferują nowe rozwiązania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas