Miliard złotych na zrzutki online. Smartfony rządzą

Rynek tzw. finansowania społecznościowego szybko rośnie. Według prognoz większość takich transakcji w sieci rodacy zrealizują za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Publikacja: 03.02.2020 20:45

Miliard złotych na zrzutki online. Smartfony rządzą

Foto: pxhere

Internetowe zbiórki już od dłuższego czasu cieszą się ogromną popularnością. Dużą dynamikę zwyżek obserwujemy już nie tylko na rynkach zagranicznych, ale także w Polsce. Rodzima branża crowdfundingowa w 2019 r. urosła o około 130 proc. Z raportu serwisu Zrzutka.pl, jednego z liderów na tym rynku, wynika, że w ub.r. dokonano na tej platformie aż 1,4 mln przelewów, a łączna wartość wpłaconych środków wyniosła rekordowe 95,5 mln zł zł (dla porównania w 2018 r. było to o ponad 53 mln zł mniej).

CZYTAJ TAKŻE: Internetowe zrzutki kwitną. To domena kobiet

Eksperci wskazują, że rynek crowdfundingu w naszym kraju staje się coraz bardziej dojrzały. Dowodem na to ma być znacznie większa skuteczność pozyskiwania kapitału na projekty, na które zbierane są pieniądze w sieci. Widać to zarówno po liczbie zbiórek, jak i kwotach przekazanych wpłat.

– Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia ze zbiórką o charakterze charytatywnym, biznesowym, społecznym, naukowym, kulturalnym czy indywidualnym: popularność każdej z powyższych kategorii cieszy się dużym zainteresowaniem wśród Polaków. Dzięki czemu tempo rozwoju crowdfundingu w naszym kraju nie słabnie już od kilku lat – komentuje Tomasz Chołast, współzałożyciel platformy Zrzutka.pl.

Ten trend ma się utrzymać. Według prognoz wartość zbiórek w internecie w naszym kraju zwiększy się bowiem w 2020 r. do blisko 1,1 mld zł. A to oznacza dynamikę na rodzimym rynku finansowania społecznościowego na poziomie 55 proc. Na samej platformie Zrzutka.pl wartość transakcji w br. ma sięgnąć 200 mln zł (co oznacza wzrost o 110 proc., czyli dwa razy szybciej niż cały rynek crowdfundingu). Na znaczeniu w tym roku ma zyskiwać również trend tzw. mobilnych zbiórek. Transakcje realizowane za pomocą urządzeń mobilnych, jak np. smartfony, mają stanowić bowiem aż 90 proc. ruchu (to o 15 punktów procentowych więcej niż w 2019 r.). Co więcej, na znaczeniu mają zyskiwać w br. dwa sektory finansowania społecznościowego.

– Bardzo intensywnie będą rosły crowdfunding udziałowy oraz cykliczne zbiórki online. Dotychczas te dwa sektory rozwijały się w Polsce relatywnie słabo, ale miały spory udział w rynkach za granicą – tłumaczy Chołast.

Jakub Niestrój, prezes platformy Crowdway, potwierdza. – Equity crowdfunding staje się coraz popularniejszy. To rodzaj „przedszkola” na rynku kapitałowym, przygotowujący spółki do przyszłych debiutów na giełdzie (tzw. pre-IPO) – wskazuje.

CZYTAJ TAKŻE: Robot odmieni polskie zbiórki internetowe

Przykładem może być Plantwear. Z początkiem stycznia spółka (zajmuje się produkcją, dystrybucją i sprzedażą zegarków, okularów oraz biżuterii z naturalnych materiałów, takich jak drewno i kamień) zadebiutowała na rynku NewConnect. Wcześniej – z kampanii crowdinvestingowej, a także z prywatnej emisji akcji – pozyskała w sumie 2,4 mln zł. – Ważnym etapem w tej drodze była kampania crowdinvestingowa, która pozwoliła nam nie tylko zebrać środki na rozwój, ale również budować społeczność wokół marki – wyjaśnia Wiktor Pyrzyk, prezes Plantwear.

Rodzima branża crowdfundingowa w 2019 r. urosła o około 130 proc.

Zbiórki na pojedyncze projekty internautów sięgają kilku, kilkudziesięciu tysięcy złotych. Inwestycje w spółki w ramach crowdinvestingu są już jednak sporo wyższe. W Polsce limit kwotowy (ile można zebrać w zamian za udziały) sięga 1 mln euro.

Globalna wartość crowdfundingu w 2020 r. – wedle prognoz firm Valuates Reports i Statista – ma się zwiększyć do poziomu 8,5 mld dol. (około 33 mld zł). To oznacza wzrost na poziomie 23 proc. Analitycy przewidują, że już w 2025 r. wartość sektora finansowania społecznościowego wzrośnie jednak do blisko 29 mld dol. (ok. 110 mld zł). Łączna liczba kampanii na świecie w 2020 r. przekroczy liczbę 10,9 mln (w ub.r. było to 8,7 mln).

Internetowe zbiórki już od dłuższego czasu cieszą się ogromną popularnością. Dużą dynamikę zwyżek obserwujemy już nie tylko na rynkach zagranicznych, ale także w Polsce. Rodzima branża crowdfundingowa w 2019 r. urosła o około 130 proc. Z raportu serwisu Zrzutka.pl, jednego z liderów na tym rynku, wynika, że w ub.r. dokonano na tej platformie aż 1,4 mln przelewów, a łączna wartość wpłaconych środków wyniosła rekordowe 95,5 mln zł zł (dla porównania w 2018 r. było to o ponad 53 mln zł mniej).

Pozostało 86% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Biznes Ludzie Startupy
Ten materiał zastąpi plastikowe torby? W Szkocji wpadli na zaskakujący pomysł
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja walczy z depresją. Jak poprawić nastrój?
Biznes Ludzie Startupy
Jak zbadać zadowolenie pracowników?
Biznes Ludzie Startupy
Prąd popłynie z latawca. Polska firma rzuca wyzwanie wiatrakom i panelom solarnym
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Biznes Ludzie Startupy
Smartfony już rządzą. Co Polacy kupują przez aplikacje mobilne?