Po lockdownie Polacy odwrócili się od e-commerce

Mimo dynamicznych wzrostów sprzedaży w internecie w trakcie pierwszych miesięcy trwania pandemii, nie udało się utrzymać trendu. Handel online wyraźnie słabnie.

Publikacja: 21.07.2020 14:29

Po lockdownie Polacy odwrócili się od e-commerce

Foto: Adobe Stock

Czytaj także: Koronawirus napompował gigantów e-commerce. Niebywałe wyceny

Z danych GUS za czerwiec wynika, że konsumpcja się rozkręca. Sprzedaż detaliczna wzrosła miesiąc do miesiąca o 8,4 proc. Ale – jak można wnioskować z najnowszych statystyk – kupujemy głównie w sklepach stacjonarnych, a nie jak podczas lockdownu w internecie. – Zauważamy spadek zainteresowania zakupami online. Te powracają na starą ścieżkę. Bez niespodzianki, konsumenci rezygnują przede wszystkim z zakupów tą drogą żywności oraz farmaceutyków, przy czym warto podkreślić, że to relatywnie słabe kategorie w całości sprzedaży – wskazuje dr Sonia Buchholtz, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Najbardziej rozpowszechnione kategorie nabywane w sieci wracają jednak do poziomów z 2019 r.

– Stąd wnioskujemy, że pandemia nie zmieniła znacząco przyzwyczajeń zakupowych Polaków – twierdzi Buchholtz.

Czytaj także: Polski e-commerce bije rekordy. Nakręca rynek paczek

Wedle GUS udział e-commerce w całym handlu spadł względem maja i wynosi 7,7 proc. Zdaniem Grzegorza Rudno-Rudzińskiego, partnera zarządzającego w Unity Group, spadek udziału obrotów e-commerce w całym handlu nie jest zaskoczeniem. Według niego to odreagowanie tradycyjnej sprzedaży po wielu tygodniach obowiązywania ograniczeń. – Przyczyniło się do tego m.in. odmrożenie ruchu w galeriach i centrach handlowych, co widać w rosnącej sprzedaży detalicznej w kanale offline takich kategorii jak tekstylia i obuwie czy meble oraz RTV i AGD. Wygląda na to, że udział e-commerce w całej sprzedaży na stałe zbliżył się do około 10 proc., choć jeszcze w lutym wynosił 5,6 proc – komentuje Rudno-Rudziński.

Według niego e-commerce stał się bardzo ważną częścią e‑gospodarki i jego wartość może przekroczyć w br. 100 mld zł.

Czytaj także: Koronawirus napompował gigantów e-commerce. Niebywałe wyceny

Z danych GUS za czerwiec wynika, że konsumpcja się rozkręca. Sprzedaż detaliczna wzrosła miesiąc do miesiąca o 8,4 proc. Ale – jak można wnioskować z najnowszych statystyk – kupujemy głównie w sklepach stacjonarnych, a nie jak podczas lockdownu w internecie. – Zauważamy spadek zainteresowania zakupami online. Te powracają na starą ścieżkę. Bez niespodzianki, konsumenci rezygnują przede wszystkim z zakupów tą drogą żywności oraz farmaceutyków, przy czym warto podkreślić, że to relatywnie słabe kategorie w całości sprzedaży – wskazuje dr Sonia Buchholtz, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Przełomowe leki na raka czy cukrzycę. Polskie firmy zmieniają światową medycynę
Biznes Ludzie Startupy
Ogniwa z Polski zamienią ścieki na ciepło
Biznes Ludzie Startupy
Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Biznes Ludzie Startupy
Latająca amfibia. Polska firma, znana z filmowego hitu, stworzyła broń przyszłości
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Materiał partnera
Cyberbezpieczeństwo w nowym wydaniu
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał