Reklama

Młode, innowacyjne firmy mają w Polsce pod górkę

Aż 46 proc. założycieli startupów w naszym kraju trafia na bariery podczas tworzenia biznesu – wynika z najnowszych badań UKE. Przedsiębiorcy narzekają m.in. na problem z dostępem do źródeł finansowania biznesu, specjalistów, a także na brak współpracy z innymi firmami.

Publikacja: 19.03.2019 15:26

Młode, innowacyjne firmy mają w Polsce pod górkę

Foto: cyfrowa.rp.pl

Ale największa bolączka to różnego rodzaju bariery prawne – to rafa, o którą rozbija się wiele raczkujących spółek. Na kłopoty z regulacjami wskazuje niemal połowa ankietowanych. Jedna trzecia jako kluczowy kłopot wymienia brak pieniędzy na rozwój, a co czwarty startup mówi o problemach z pozyskaniem finansowania. Respondenci wśród największych barier wyliczają ponadto ograniczony dostęp do wykwalifikowanych kadr (25 proc.), czy brak dostępu do niezbędnej infrastruktury (21 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Nasze startupy i fundusze VC od Zachodu dzieli przepaść

Wnioski Urzędu Komunikacji Elektronicznej, który przebadał polskie środowisko startupów, mogą zaskakiwać, bo – mimo sygnałów płynących ze strony rządu, o tym, że wdrażane są rozwiązania sprzyjające rozwojowi ekosystemu innowacji – sporo firm natrafia na rafy.

Choć wiele mówi się o kooperacji z korporacjami to w praktyce nie wygląda to najlepiej. Jedna czwarta młodych, innowacyjnych firm narzeka na brak możliwości testowania swoich prototypów w warunkach rynkowych. Taki potencjał posiadają duże przedsiębiorstwa o ugruntowanej pozycji rynkowej i instytucje. Te –jak widać – nie są jednak skłonne do współpracy. Co potwierdza 13 proc. ankietowanych startupów (twierdzą, że brakuje im partnerów).

CZYTAJ TAKŻE: Ćwierć biliona dolarów na startupy

Reklama
Reklama

Z badania UKE wynika, że w Polsce startupy zakładają głównie mężczyźni, z reguły osoby w wieku 18-39 lat, z wykształceniem wyższym. Kierował nimi pomysł na innowacyjny produkt, wpasowanie się w lukę na rynku. Koncentrują się na oprogramowaniu, analityce Big Data.

Dane UKE wskazują, że, mimo tych wszystkich przeciwności, ponad 73 proc. ankietowanych przedsiębiorstw już sprzedaje swoje produkty, a około 36 proc. zamierza ruszyć z tą rynkową ofensywą w ciągu roku.

Biznes Ludzie Startupy
Numer 1 w sztucznej inteligencji przejmuje warszawski start-up. Polacy zbudują AGI?
Materiał Promocyjny
HackNation 2025, czyli technologie, które nie skończą w szufladzie
Materiał Promocyjny
INEA partnerem Digital Excellence Awards - współpraca na rzecz przyspieszenia cyfrowej transformacji w Polsce
Biznes Ludzie Startupy
Huawei Startup Challenge wesprze rolnicze innowacje
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes Ludzie Startupy
Jeff Bezos znów u steru. Poprowadzi rewolucyjny start-up AI
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama