Stoimy obecnie u progu rewolucji napędzanej przez technologie cyfrowe, które kreują niespotykaną dotąd wartość dla gospodarki, przedsiębiorstw i obywateli. Rozwój i uproszczenie e-usług jest stawiane na pierwszym miejscu listy celów Ministerstwa Cyfryzacji, a cyfrowa transformacja stanowi jedno z kół zamachowych strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju ogłoszonej przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Jednocześnie według wskaźnika unijnego DESI (Digital Economy & Society Index, więcej: https://ec.europa.eu/digital-single-market/desi) Polska plasuje się na 22 miejscu na 28 krajów Unii Europejskiej, jeśli chodzi o poziom cyfryzacji gospodarki i społeczeństwa. Pomimo ogromnych nakładów na informatyzację niewiele w tej kwestii się zmieniło. Oznacza to, że problemem nie są pieniądze. Co zrobić, by nie pozostać w ogonie Europy na kolejne dziesięciolecia?
Sposobem na dokonanie cyfrowego skoku jest współpraca realizowana przy współudziale sektora publicznego i prywatnego. Tylko połączenie sił we wspólnym celu, jakim jest budowa bezpiecznej i efektywnej przestrzeni cyfrowej dla obywateli, wspierającej ich potrzeby i rozwój może dać realną korzyść państwu, obywatelom i przedsiębiorstwom. Potwierdzają to przykłady projektów realizowanych już teraz w Polsce oraz w innych krajach Unii Europejskiej, takich jak Chorwacja, Wielka Brytania czy Estonia.
Cyfrowy skok
Usługowy charakter administracji publicznej jest możliwy tylko dzięki pełnej koncentracji na potrzebach obywatela i jego komforcie. O ile w polskich urzędach powoli, ale jednak wiele się zmienia, to obserwując kolejki w przychodniach wydaje się to wciąż wizją przyszłości. Technologie pozwalają wyeliminować bariery i sprawić, że korzyści dla obywatela są widoczne natychmiast. Przykładem takiego podejścia może być wykorzystanie Skype’a do wideokonsultacji medycznych w Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu, co pomogło znacząco skrócić kolejki do lekarzy specjalistów. Dzięki stworzeniu pilotażowego projektu wykorzystującego telemedycynę w konsultacjach na odległość pacjenci zabrzańskiej placówki mogą skorzystać z fachowej konsultacji kardiologicznej, będąc na wizycie u lekarza pierwszego kontaktu lub lekarza specjalisty. Kardiolog jest w stanie na odległość bez przeszkód porozmawiać z chorym i uczestniczyć w jego badaniu, równocześnie konsultując jego przebieg z lekarzem znajdującym się przy pacjencie. Wykorzystana technologia zapewnia dostęp do kluczowych informacji z punktu widzenia konsultacji medycznych.
Państwo w chmurze