36 proc. młodych Polaków (w wieku 25–29 lat) oraz 35 proc. starszych (w wieku 50–59 lat), jeśli ma kupić telewizor, laptop, pralkę lub lodówkę, sięga do internetu i tam finalizuje transakcję. Większość wciąż woli jednak wizytę w tradycyjnym sklepie – wynika z badań RTV Euro AGD.
Eksperci sieci twierdzą, że ów trend szybko się nie zmieni. Niemal co trzeci klient nie wyobraża sobie bowiem zakupu elektroniki użytkowej bez bezpośredniego kontaktu z fachowym doradcą w stacjonarnym punkcie. Nie oznacza to jednak, że firmy specjalizujące się w detalicznym handlu takimi urządzeniami nie doceniają sektora e-commerce. Wręcz przeciwnie: to dla nich coraz bardziej znaczące źródło przychodów. Przedstawiciele branży RTV/AGD, z którymi rozmawialiśmy, wskazują, że konsument online jest dla takich sklepów nawet bardziej cenny, gdyż znacznie częściej niż klienci punktów stacjonarnych wybiera produkty zaawansowane technologicznie. Chętniej także sięga po towary z wyższej półki cenowej.
Nie czekając na dostawę
– Od wielu lat mówi się o przechodzeniu do online i nowym modelu zakupowym związanym ze zmianami demograficznymi i zwiększeniem siły nabywczej młodszych pokoleń – mówi nam Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu w RTV Euro AGD. – Okazuje się jednak, że wbrew dość powszechnemu przekonaniu tzw. pokolenie digital natives wcale nie robi zakupów w sieci częściej niż choćby osoby po 50. roku życia – dodaje.
CZYTAJ TAKŻE: Przybywa rekordowo dużo e-sklepów. Branża kwitnie
Jak zaznacza, korzystanie z narzędzi cyfrowych podczas zakupów nie jest specyfiką tylko jednej grupy wiekowej, a jest raczej wynikiem naturalnego dążenia do wygody, komfortu i efektywniejszego wykorzystania czasu bez względu na wiek konsumentów. – Co więcej, około 30 proc. klientów nie wyobraża sobie zakupu elektroniki użytkowej bez kontaktu z doradcą w sklepie. A to oznacza, że online i offline to komplementarne kanały sprzedaży, a wybór jednego z nich nie jest związany z wiekiem, a raczej osobistymi preferencjami i potrzebami konkretnego klienta – tłumaczy Wachowicz.