Niewielka powierzchnia, brak kas i sprzedawców – tak ma wyglądać przyszłość handlu tzw. convenience. Szybkie zakupy niezbędnych artykułów mają być faktycznie błyskawiczne i niezwykle wygodne. Właśnie na rozwój takiej sieci postawił Jeff Bezos. Miliarder testuje format samoobsługowych sklepów Amazon Go, a w ślad za nim idą kolejni gracze. Wśród innowatorów nie brakuje firm z Polski. Własny autonomiczny koncept upowszechnić chce m.in. startup ATS Technology.
Szybka ekspansja
Toruńska spółka założona m.in. przez Andrzeja Wojciechowicza, Krzysztofa Grabowskiego i Witolda Rydzewskiego wystartowała z nowym modelem sprzedaży. To tzw. Ultra Convenience – sklepy dostępne dla konsumentów non stop, nawet w niedziele i święta, w których dokonają zakupów bez konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą, samodzielnie skanując towary i płacąc za nie smartfonem.
ATS wyczuło trend. Badania pokazują bowiem, że chęć korzystania z takich placówek deklaruje ponad połowa rodzimych konsumentów, a blisko 53 proc. z nas uważa, że sklepy tego rodzaju to przyszłość handlu. Widzimy w nich szansę na rozwiązanie problemu kolejek występujących w sklepach tradycyjnych (tak uważa jedna trzecia ankietowanych) oraz na niższe ceny (69 proc.).
Czytaj więcej
Amazon otworzy w przyszłym roku pierwsze sklepy pod marką Whole Foods w których nie będzie kas i kasjerów. Dwa pierwsze sklepy z technologią „Just Walk Out” powstaną w Waszyngtonie i Sherman Oaks w Kalifornii.
Automatyczne, acz stacjonarne zakupy, mocno korzystające z rozwiązań cyfrowych, to wyzwanie dla innych formatów znanych w tradycyjnym handlu, ale również dla e-commerce. O ile oczywiście sieć takich placówek będzie odpowiednio gęsta i możliwie blisko domu czy pracy. I właśnie na ten aspekt chce odpowiedzieć startup z Torunia, który stawia na modułowe placówki, które można w łatwy sposób przemieszczać.