Algorytm, który nakarmi psa i kota

Appet to nowy polski startup, który ma ambicję stać się platformą pierwszej potrzeby dla właścicieli zwierzaków.

Publikacja: 21.06.2022 11:19

Appet to lubelski startup, który do żywienia zwierzaków chce zaprząc sztuczną inteligencję

Appet to lubelski startup, który do żywienia zwierzaków chce zaprząc sztuczną inteligencję

Foto: shutterstock

Spółka z Lublina, kierowana przez Karolinę Kur, stworzyła internetowy konfigurator doboru karmy i marketplace w jednym – w serwisie opiekun psa lub kota otrzymuje informacje na temat karm obecnych na rynku, a specjalny algorytm dobiera właściwą tak, aby maksymalnie odpowiedzieć na potrzeby konkretnego czworonoga.

Za konfiguratorem stoją entuzjaści nowych technologii i miłośnicy zwierząt, ale także naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Wsparciem dla użytkownika ma być jednak sztuczna inteligencja – to ona w personalizowanym profilu psa lub kota dobierze dietę na podstawie wprowadzonych danych. Aby korzystać z platformy, nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy o zwierzaku.

Algorytm zestawi potrzeby zwierzęcia ze składem produktów dostępnych na polskim rynku. Niezbędne są tylko dane, takie jak jednostki chorobowe, płeć, alergeny oraz nietolerancje, rasa, zalecenia weterynaryjne, a także wiek oraz informacja, czy nasz pupil jest po sterylizacji lub kastracji. To AI następnie wyszuka właściwą dla danego zwierzaka karmę, porówna składy i zamienniki, obliczy zapotrzebowanie, ustali suplementację, a do tego zweryfikuje oferty dostawców.

Czytaj więcej

Ukraińcy chcą zautomatyzować zarządzanie ludźmi w Polsce

Na tej bazie powstanie rekomendacja najlepszych karm. Platforma ma być od razu miejscem, za pośrednictwem którego będzie można kupować zalecane produkty, a jednocześnie otrzymać pakiet informacji m.in. o składach danego pożywienia.

Według danych Euromonitoru aż 14 mln zwierząt w Polsce potrzebuje zbilansowanego żywienia, przy tym ponad 70 proc. zwierząt domowych w naszym kraju ma nieprawidłowo dobraną karmę do swoich potrzeb. Z kolei z badań Appet wynika, iż 82 proc. właścicieli rasowych psów i kotów szuka informacji o odpowiednim żywieniu pupili. Problem w tym, że jednocześnie wskazują, iż proces wyszukiwania odpowiedniej karmy stanowi obecnie spore wyzwanie. Pomysł lubelskiego startupu ma więc potencjał. Dostrzegły to m.in. platforma startowa Unicorn Hub (Appet otrzymał – w ramach wygranego konkursu organizowanego przez PARP – 1 mln zł dofinansowania ze środków unijnych), a także fundusz Augere Health Food Fund ASI (podmiot, który rozwija swój portfel inwestycyjny właśnie w kierunku branży określanej jako „pet-tech”). Przy wsparciu BRIdge Alfa spółka Appet otrzymała finansowanie z Augere na prace badawczo-rozwojowe nad żywieniem zwierząt.

Według firmy analitycznej Global Market Insights światowy rynek pet-tech wart był w ub.r. ponad 5 mld dol. Prognozy wskazują, że w latach 2022–2028 będzie on rósł o 20 proc. rocznie.

Spółka z Lublina, kierowana przez Karolinę Kur, stworzyła internetowy konfigurator doboru karmy i marketplace w jednym – w serwisie opiekun psa lub kota otrzymuje informacje na temat karm obecnych na rynku, a specjalny algorytm dobiera właściwą tak, aby maksymalnie odpowiedzieć na potrzeby konkretnego czworonoga.

Za konfiguratorem stoją entuzjaści nowych technologii i miłośnicy zwierząt, ale także naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Wsparciem dla użytkownika ma być jednak sztuczna inteligencja – to ona w personalizowanym profilu psa lub kota dobierze dietę na podstawie wprowadzonych danych. Aby korzystać z platformy, nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy o zwierzaku.

Biznes Ludzie Startupy
Polska AI wzbudziła kontrowersje i podbiła Amerykę. Firma z astronomiczną wartością
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Biznes Ludzie Startupy
Firma z Polski odchudzi Włochów i Hiszpanów. Ta technologia zyskała uznanie w Europie
Biznes Ludzie Startupy
Oko zamiast gotówki i dowodu. Polska firma rewolucjonizuje płatności
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma zadba o łączność NATO. Celuje też w sieć 6G
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Biznes Ludzie Startupy
Ten polski pojazd może być światowym hitem. Jeździ, pływa, lata
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku