Stolik w restauracji zarezerwujesz online. Oni cyfyzują gastronomię

Czesko-polsko-ukraiński start-up stworzył platformę dla placówek gastronomicznych. Digitalizuje obsługę gości: od wyświetlania menu, przez zamówienia, po płatności. Teraz firma planuje międzynarodową ekspansję.

Publikacja: 19.09.2022 12:50

Platforma Choice QR usprawnia obsługę gości

Platforma Choice QR usprawnia obsługę gości

Foto: shutterstock

Choice QR rozwija nietypowe narzędzie do obsługi i komunikacji klienta w gastronomii. Umożliwia ono restauracjom szybką budowę własnej strony internetowej z funkcjami cyfrowego menu, e-zamówień, ale także rezerwacji stolików czy płatności online. Platforma usprawnia obsługę gości i poprawia ich doświadczenie na wszystkich etapach wizyty – zaczynając jeszcze przed nią, a kończąc na płatności. Nietypowym dla tej branży rozwiązaniem jest możliwość zamówienia online stolika w lokalu – automatycznie i bez konieczności dzwonienia, a więc bez angażowania obsługi. Na miejscu goście restauracji mogą zeskanować kod QR i zapoznać się z menu na ekranach swoich smartfonów, a następnie mogą też złożyć zamówienie do stolika. Na koniec również zapłacą online (choć również kartą, BLIK-iem czy apkami: Apple Pay lub Google Pay, w tym z opcją doliczenia napiwku). Ale Choice QR umożliwia też obsługę zamówień w dostawie i na wynos. Ponadto platforma integruje się też z systemami POS oraz systemami firm kurierskich (m.in. Stava i Stuart).

Za innowacyjnym systemem stoją Alex Ilyash, Robert Novosad, Vladimir Olyanitsky i Tomasz Woźniak. Czesko-ukraińsko-polski start-up jest dziś obecny w ponad 7,5 tys. lokali w ponad 20 krajach, w tym m.in. w Wlk. Brytanii czy Stanach Zjednoczonych, a każdego miesiąca menu restauracji w Choice QR otwiera się ponad 4 mln razy. Jak podają w spółce, miesięczna wartość transakcji procesowanych przez jej system płatności przekracza 1 mln euro.

Czytaj więcej

Polaków nakarmią i napoją roboty

W Polsce z platformy korzysta ponad 200 restauracji (w tym np. sieć Trattoria Rucola, Mąka i Woda, Browary Warszawskie, Restauracja Baczewskich czy hotel Aspen). Za rozwój biznesu nad Wisłą odpowiada Tomasz Woźniak, który od lat związany jest z tzw. branżą foodtech (wcześniej założył wirtualną stołówkę Lunchspot i Easycatering).

– Pomysł na Choice QR pojawił się w czasie pandemii, kiedy restauratorzy potrzebowali prostego rozwiązania umożliwiającego prezentację menu na ekranach telefonów gości. Pierwotnie pracowaliśmy z Alexem nad konkurencyjnymi rozwiązaniami, ale zdecydowaliśmy się połączyć siły. Staliśmy się wspólnikami – wspomina Woźniak. I zaznacza, że dziś razem budują globalny biznes. – Choice QR rozwinął się do kompleksowej platformy sprzedażowej, która ułatwia zarządzanie restauracją. Umożliwiamy zmniejszenie obciążenia personelu, co jest szczególnie ważne w czasach niedoboru pracowników w gastronomii. Dzięki nam restauratorzy szybko zwiększą sprzedaż o 20 proc. i zmniejszą koszty nawet o 30 proc. Abonament zwraca się w pierwszych dniach – przekonuje współzałożyciel start-upu.

Choice QR ma ambicję, by ze swoim produktem iść szeroko w świat. Szykuje mocne wejście na polskim rynku (zamierza w ciągu kolejnych 12 miesięcy pozyskać 1 tys. nowych restauracji) oraz ekspansję w Europie (działa już np. w Czechach i Ukrainie) – na realizację tych planów start-up niedawno pozyskał od inwestorów 7 mln zł. Udział w rundzie seed (tzw. zalążkowej) wzięły m.in. fundusze Presto Ventures i brytyjski Seedcamp (znany z inwestycji np. w Wise, Revolut czy UIPath). Pieniądze wyłożyły też np. Reflex Capital czy Purple Ventures.

W biurach spółki w Warszawie, Kijowie oraz Pradze obecnie pracuje ponad 40 osób, ale Choice QR chce powiększyć zespół do ok. 100 pracowników. Premysl Rubes, partner zarządzający w Presto Ventures, wierzy w biznesowy sukces start-upu. Jak podkreśla, perspektywy są obiecujące, gdyż tylko w samej Europie rynek dostaw online w gastronomii jest wart 35 mld dol. i rośnie w tempie 10 proc. rocznie. – Choice QR jest na dobrej drodze, by za kilka lat stać się spółką wartą znacznie więcej niż 1 mld dol. – przekonuje Rubes.

Choice QR rozwija nietypowe narzędzie do obsługi i komunikacji klienta w gastronomii. Umożliwia ono restauracjom szybką budowę własnej strony internetowej z funkcjami cyfrowego menu, e-zamówień, ale także rezerwacji stolików czy płatności online. Platforma usprawnia obsługę gości i poprawia ich doświadczenie na wszystkich etapach wizyty – zaczynając jeszcze przed nią, a kończąc na płatności. Nietypowym dla tej branży rozwiązaniem jest możliwość zamówienia online stolika w lokalu – automatycznie i bez konieczności dzwonienia, a więc bez angażowania obsługi. Na miejscu goście restauracji mogą zeskanować kod QR i zapoznać się z menu na ekranach swoich smartfonów, a następnie mogą też złożyć zamówienie do stolika. Na koniec również zapłacą online (choć również kartą, BLIK-iem czy apkami: Apple Pay lub Google Pay, w tym z opcją doliczenia napiwku). Ale Choice QR umożliwia też obsługę zamówień w dostawie i na wynos. Ponadto platforma integruje się też z systemami POS oraz systemami firm kurierskich (m.in. Stava i Stuart).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie