Reklama

Koniec z patogenami w żywności. To może być hit z Polski

Wrocławski start-up stworzył pierwszy na polskim rynku mobilny analizator genetyczny – umożliwi on producentom spożywczym szybkie wykrycie wirusów, bakterii, grzybów czy pierwotniaków.

Aktualizacja: 08.04.2023 09:51 Publikacja: 04.04.2023 01:56

Zespół wrocławskiego start-upu Terrabio chce zrewolucjonizować rynek testów żywności

Zespół wrocławskiego start-upu Terrabio chce zrewolucjonizować rynek testów żywności

Foto: mat. pras.

Terralyzer to polskie urządzenie, które ma potencjał stać się światowym hitem. Za innowacyjnym rozwiązaniem stoi Terrabio, zespół ekspertów w dziedzinie biologii molekularnej, współpracujących blisko z grupą konstruktorów i inżynierów. Wykonuje ono testy genetyczne żywności w sposób, dzięki któremu wynik badania jest znany w czasie krótszym niż dwie godziny. To rewolucja, bo na standardowe wyniki takich testów trzeba czekać nawet dwa tygodnie. Jak przekonują w start-upie, Terralyzer to najmniejsze i najbardziej mobilne urządzenie tego typu na świecie.

Sprzedaż ma ruszyć jeszcze w tym roku

Opracowany przez wrocławską spółkę pierwszy na polskim rynku mobilny analizator genetyczny umożliwia producentom żywności szybką, precyzyjną i przedobjawową identyfikacje patogenów.

– W istotny sposób podnosi poziom bezpieczeństwa wytwarzania oraz przetwarzania żywności, co pozwala ograniczyć koszty związane np. ze stratami upraw, zwrotami towarów ze względu np. na wykrycie w nich np. bakterii Salmonelli – tłumaczy Marcin Babilas, prezes Terrabio. I dodaje, że technologia oparta jest na metodologii przesiewowej, która – dzięki zastosowaniu technik molekularnych – pozwala wykryć niepokojące patogeny na bardzo wczesnym etapie. – Wiarygodny wynik otrzymujemy do 90 minut od rozpoczęcia testu – kontynuuje Babilas.

Czytaj więcej

Start-upy 2023. Robot z pizzą oraz paczką

Odbiorcami Terralyzera są producenci żywności – zarówno rolnicy, jak i zakłady produkcyjne. Nowatorska technologia wychodzi z etapu badawczo-rozwojowego i przechodzi do komercjalizacji. Start-up jest w przededniu podpisania pierwszej umowy z dużym graczem z rynku spożywczego nad Wisłą (na razie firma nie zdradza nazwy kontrahenta). W Terrabio podkreślają, że urządzenie cieszy się sporym zainteresowaniem w branży. Swoisty wykrywacz bakterii, wirusów, grzybów czy pierwotniaków przykuł już uwagę inwestorów. W połowie br. start-up planuje przeprowadzić kolejną, szacowaną na kilka milionów złotych, rundę finansowania, by zebrać środki na rozwój biznesu. W dalszych planach jest również ekspansja zagraniczna (w Europie i za oceanem).

Reklama
Reklama

Do tej pory Terrabio pozyskało finansowanie od: Leonarto VC, Carlson EVIG Alfa (fundusz w 2019 r. zainwestował 800 tys. zł) i inwestora branżowego, firmy Amplus (polski producent i dystrybutor świeżych owoców i warzyw). Marcin Babilas zaznacza, że najbliższe miesiące będą pod znakiem walidacji prototypowych urządzeń oraz testów. – Jesteśmy w trakcie intensywnego testowania naszej technologii u partnerów biznesowych. Potem rozpoczynamy przygotowania do produkcji na szerszą skalę, planujemy rozpocząć sprzedaż jeszcze w tym roku. Nasz zespół B+R nie zwalnia jednak tempa pracy i również w br. chcemy znacznie poszerzyć portfolio testów skierowanych do producentów owoców miękkich i warzyw – informuje nasz rozmówca.

W start-upie nie ukrywają, że planują stać się ważnym graczem na rynku diagnostyki w obszarze przemysłowym w zakresie bezpieczeństwa żywności.

Odpowiedź na unijne wymogi

Start-up powstał w 2018 r. Prezes Marcin Babilas ma bogate doświadczenie z branży rolno-spożywczej. Jednym z założycieli wrocławskiej spółki jest również Bartosz Pencakowski, z wykształcenia diagnosta laboratoryjny, naukowiec, pracownik Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, gdzie zajmuje się badaniami genomów roślin o potencjale leczniczym oraz szeroko pojętą taksonomią molekularną i ewolucją gatunków.

Biznes narodził się niejako w odpowiedzi na rosnące potrzeby sektora producentów żywności. Bablisa wskazuje, że polityka Unii Europejskiej w zakresie ograniczania stosowania pestycydów i dążenie do tego, aby produkty spożywcze sprzedawane na terenie Wspólnoty były rzeczywiście zdrowsze, wymuszają stosowanie metod pozwalających na wykrywanie zagrożeń na wczesnym etapie. – Zauważyliśmy, że diagnostyka molekularna, która świetnie sprawdza się w diagnostyce klinicznej, z powodzeniem odpowiedziałaby na wyzwania stojące przed rolnictwem oraz przetwórstwem żywności w UE – wyjaśnia prezes Terrabio.

Jak podkreśla, rozwój technologii w tym obszarze sprawił, że dziś możliwe jest przeprowadzenie tak zaawansowanych badań na własną rękę – już bez udziału laboratoriów czy wykwalifikowanego personelu. To rozwiązanie, które przyspiesza proces. Przedstawiciele spółki przekonują, że działanie urządzenia jest banalnie proste i z wykonaniem testu poradzi sobie każdy użytkownik (nie trzeba mieć doświadczenia laboratoryjnego). Ale Terralyzer, który pozwala na detekcję aż do 16 patogenów z jednej pobranej próby, skutecznie ogranicza także koszt badań. Zespół Terrabio w ub.r. szacował, że jednostkowy wydatek na zbadanie czterech patogenów nie powinien przekroczyć kwoty 100 zł. Co ważne, skuteczność wykrywania wszystkich patogenów mających DNA sięga ponad 99 proc. W 2021 r. start-up z sukcesem przeprowadził testy na polach Top Farms Polska oraz na uprawach w Hiszpanii i Portugalii.

Z danych firmy analitycznej Data Bridge Market Research wynika, że w 2022 r. szacunkowa wartość globalnego rynku usług diagnostycznych żywności wyniosła blisko 15 mld dol.

Patronat Rzeczpospolitej
24 godziny na cyfrowe rozwiązania. Znamy zwycięzców HackNation 2025
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes Ludzie Startupy
Do start-upów trafią duże pieniądze. Państwowa instytucja wesprze zagraniczną ekspansję
Biznes Ludzie Startupy
Numer 1 w sztucznej inteligencji przejmuje warszawski start-up. Polacy zbudują AGI?
Materiał Promocyjny
HackNation 2025, czyli technologie, które nie skończą w szufladzie
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
INEA partnerem Digital Excellence Awards - współpraca na rzecz przyspieszenia cyfrowej transformacji w Polsce
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama