Google wsparło polską firmę. Blisko chce odmienić opiekę i leczenie dzieci

Rodzimy start-up Blisko dołączył do elitarnego programu Google for Startups Growth Academy. Projekt spółki wykorzysta sztuczną inteligencję do wspierania dzieci m.in. z opóźnieniami rozwojowymi czy ADHD.

Publikacja: 22.10.2024 07:53

Twórczynie projektu Blisko rozpoczynają współpracę z Google’em. Liczą, że ich edukacyjny start-up po

Twórczynie projektu Blisko rozpoczynają współpracę z Google’em. Liczą, że ich edukacyjny start-up pozyska inwestorów i mocno ruszy z zagraniczną ekspansją

Foto: mat. pras.

Współpraca z Google’em ma być dla polskiej firmy istotną trampoliną. Program (AI for EdTech) skierowany do start-upów z sektora edukacyjnego, które wykorzystują sztuczną inteligencję, ma bowiem zapewnić dostęp do wiedzy, mentorów oraz sieci kontaktów potrzebnych do dalszego rozwoju i ekspansji. Co ciekawe, Blisko jest jedynym polskim projektem znad Wisły, wybranym spośród ponad 600 zgłoszonych z całej Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu.

Algorytmy wesprą leczenie dzieci

Projekt Blisko koncentruje się na wykorzystaniu inteligentnych algorytmów do wspierania dzieci z opóźnieniami rozwojowymi i neurozróżnicowaniem, takimi jak ADHD i spektrum autyzmu. Rozwiązanie polskiej spółki skierowane do dzieci w wieku od 1 do 3 lat, dzięki zastosowaniu technik uczenia maszynowego i dużych modeli językowych, umożliwia wczesną diagnostykę przesiewową oraz personalizowane programy rozwoju. Jak podkreślają w start-upie, narzędzie stymuluje zatem odpowiednie sfery poznawcze, emocjonalne i społeczne.

– Udział w prestiżowym programie AI for EdTech organizowanym przez Google’a to dla nas ogromna szansa na networking z osobami, które doskonale rozumieją najnowsze trendy w sztucznej inteligencji. Dzięki temu mamy dostęp do globalnych ekspertów, ale też i potencjalnych inwestorów. Zyskujemy ponadto możliwość internacjonalizacji naszego innowacyjnego rozwiązania na rynkach europejskich – komentuje Aleksandra Kozera, założycielka Blisko.

Czytaj więcej

Tworzył gry, teraz dba o zdrowie. Polak stworzył nowy sposób zdalnego badania

Jak zaznacza, spółka liczy, iż współpraca w ramach tego programu przyspieszy rozwój projektu i pomoże mu dotrzeć do jeszcze większej liczby placówek opiekuńczych w Europie. Kozera przekonuje, iż rozwiązanie firmy to krok milowy w profilaktyce zaburzeń, który pozwala wychwycić i przeciwdziałać problemom wynikającym z niewiedzy o neuroatypowości już na najwcześniejszych etapach życia dziecka. Blisko oferuje platformę SaaS, z której korzystają już placówki edukacyjne w Polsce i innych krajach Starego Kontynentu. – Dostarcza ona narzędzia poprawiające jakość opieki nad dziećmi – dodaje Kozera.

Rozwój projektu był możliwy m.in. dzięki dofinansowaniu od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Stojąca za start-upem Aleksandra Kozera, absolwentka Harvarda, skupia się nie tylko na AI. Rozwija także platformę łączącą rodziców i nianie, a ponadto tworzy fundamenty pod profesjonalną opiekę nad dziećmi. Jej start-up The Village Network, który rozwija z Agnieszką Łuczak i Weroniką Matejko-Skwarek, ma ułatwiać mamom powrót na rynek pracy po urlopie macierzyńskim, a przy tym profesjonalizuje usługi opiekunek. Projekt o nazwie Wioski.co to platforma IT, która w kompleksowy sposób podchodzi do kwestii opieki i edukacji wczesnodziecięcej. I jak zapewniają założycielki The Village, wpisuje się w światowy trend tzw. micro-schoolingu.

Jak powstał pomysł na biznes Blisko?

Pomysł na biznes narodził się w głowie Kozery podczas pobytu na Harvardzie. Wówczas powstała idea wiosek, czyli mikropunktów opieki dla dzieci w wieku od roku do trzech lat. Na rynku edukacji wczesnodziecięcej działa od 2019 r., testując i ulepszając model działania wiosek pod kątem administracyjnym, jak również pedagogicznym. W 2021 r. The Village pozyskał inwestorów (fundusz Movens VC wyłożył na ten projekt 2,7 mln zł). Przemysław Jurgiel-Żyła, dyrektor inwestycyjny Movens VC, przekonywał wówczas, że start-up ma również predyspozycje do budowania międzynarodowego zasięgu.

Czytaj więcej

Skóra staje się przezroczysta i widać wszystko. Przełomowy sposób wykrywania chorób

Branża opieki nad dziećmi (early stage education) w Polsce dotychczas praktycznie nie była widoczna dla inwestorów, a jest to rynek prężnie rozwijający się za oceanem. W Stanach Zjednoczonych jest on wyceniany na ponad 55 mld dol. Technologia Wioski.co to platforma wspierająca zakładanie, utrzymanie i rozliczanie stron zaangażowanych w budowanie wiosek. Wspiera rodziców, nianie w procesie od koncepcji biznesowej, poprzez zdobycie wszystkich uprawnień, jak również w zakresie programu edukacyjnego. Spółka wspiera osoby, które chcą postawić pierwsze kroki we własnej działalności w zakresie dziennej opieki nad dziećmi. Wioski.co to też wyszukiwarka wiosek w pobliżu miejsca zamieszkania.

Start-upy edukacyjne, czyli tzw. edtechy, to w Polsce coraz prężniej rozwijająca się branża. Z raportu „Czy polskie spółki edtech mają szansę odmienić oblicze światowej edukacji?”, przygotowanego przez Startup Poland oraz InCredibles Sebastiana Kulczyka, wynika, że już w 2025 r. wartość tego rynku przekroczy 300 mld dol. „Przed polską branżą edtech jeszcze długa droga. Start-upy muszą nauczyć się aktywnej komunikacji zarówno ze szkołami, jak i rodzicami. Podpowiadać im, jakie rozwiązania sprawdzają się najlepiej, pokazywać, jak one działają w praktyce, wreszcie – w przypadku szkół – wspierać konkretną wiedzą na temat możliwości pozyskania funduszy na zakup i wdrożenie nowoczesnych narzędzi” – czytamy we wstępie do raportu.

Analizy pokazują, iż najwięcej polskich edtechów koncentruje się wokół nauki programowania oraz gier edukacyjnych. Ale już teraz widać, że rewolucja AI nie omija także innowacji w szkolnictwie – coraz więcej start-upów aktywnie wdraża algorytmy i narzędzia ułatwiające uczniom poruszanie się po współczesnym, cyfrowym świecie. Wśród spółek z tego sektora w naszym kraju warto wspomnieć m.in. o ARnie Edu (wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość do nauki programowania i robotyki) czy liderze branży – firmie LiveKid (platforma do zarządzania przedszkolami i żłobkami).

Współpraca z Google’em ma być dla polskiej firmy istotną trampoliną. Program (AI for EdTech) skierowany do start-upów z sektora edukacyjnego, które wykorzystują sztuczną inteligencję, ma bowiem zapewnić dostęp do wiedzy, mentorów oraz sieci kontaktów potrzebnych do dalszego rozwoju i ekspansji. Co ciekawe, Blisko jest jedynym polskim projektem znad Wisły, wybranym spośród ponad 600 zgłoszonych z całej Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu.

Algorytmy wesprą leczenie dzieci

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rusza z ekspansją za oceanem. Jej AI wykrywa raka z wielką skutecznością
Biznes Ludzie Startupy
Polski start-up podbił USA i wzbudził kontrowersje. Teraz zainwestuje nad Wisłą
Biznes Ludzie Startupy
Zadbają o plony jak hinduska bogini. Polska firma odnowi ziemię
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma zaleje Chiny translatorami. To kolejny krok w światowej ekspansji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes Ludzie Startupy
Reaktory jądrowe coraz mniejsze. Ten szwajcarski liliput może odmienić energetykę