Serwisy aukcyjne i marketplace polskim fenomenem

Polska jest jednym z krajów z najwyższym udziałem serwisów aukcyjnych oraz platform marketplace w e-sprzedaży.

Publikacja: 01.08.2019 18:13

Serwisy aukcyjne i marketplace polskim fenomenem

Foto: Adobe Stock

E-handel, podobnie jak stacjonarny, konsoliduje się wokół najsilniejszych graczy, gwarantujących duży ruch i stały napływ klientów. Dlatego Amazon odszedł od modelu sklepu i za prowizję wpuszcza do serwisu inne firmy. Na Allegro czy Ebayu aukcje to dzisiaj margines działalności, trzonem są oferty firm.

Wielka siła nawyku

Z danych Eurostatu wynika, że aż 19 proc. przychodów z e-sprzedaży firm w Polsce przechodzi przez platformy typu marketplace jak Allegro czy Amazon. Daje to naszemu krajowi miejsce w europejskiej czołówce. W ciągu roku udział ten skoczył o 7 pkt proc., co też jest jednym z najwyższych skoków w Europie.

""

cyfrowa.rp.pl

Z krajowej perspektywy dane Eurostatu nie dziwią, bo Allegro jest od lat liderem e-handlu. Widać jego ogromną popularność nie tylko wśród konsumentów, ale też sprzedawców. Zresztą w innych podobnych serwisach także widać duży ruch. Co ciekawe, dane dotyczą tylko firm zatrudniających co najmniej dziesięciu pracowników. Gdyby ujęto także te mniejsze, udział platform w e-handlu byłby wyższy.

CZYTAJ TAKŻE: Wydatki internetowe Polaków szybko rosną. Ale jest problem

Branży takie informacje zupełnie nie zaskakują. Wysoki udział pośredników handlowych w sprzedaży internetowej jest u nas faktem i nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała się zmienić.

aż 19 proc. przychodów z e-sprzedaży firm w Polsce przechodzi przez platformy typu marketplace jak Allegro czy Amazon

– Przez lata zakupy przez internet kojarzyły się Polakom z zakupami robionymi na Allegro, bo małe i średnie sklepy online, zakładane przez jednoosobowe firmy, nie były jeszcze powszechne – mówi Jacek Zientkiewicz, brand manager w firmie Shoper. – Dziś marketplace’y wciąż są u nas popularne – z przyzwyczajenia. Dla niektórych to zakupowe miejsca pierwszego wyboru. Ale to się zmienia, nawet po stronie sprzedających, czego dowodem dane z naszego raportu, w którym tylko 19 proc. sprzedających przez internet uznało marketplace za miejsce gwarantujące większe obroty – dodaje Zientkiewicz. Shoper podkreśla, że w 2019 r. e-sklepy nie są już domeną dużych marek, a ich oferta często przebija marketplace’y. Kwestią czasu jest, kiedy wykres popularności zmieni się na ich korzyść.

Ostra rywalizacja

Platformy dużo robią, by zwiększyć zainteresowanie sprzedawców swoją ofertą, te globalne oferują dostęp do klientów z innych państw. – Dzięki Amazonowi setki polskich firm uzyskały dostęp do milionów klientów na światowych rynkach i rozwinęły biznes na ogromną skalę. Naszym zadaniem jest ułatwienie firmom tego procesu, tak żeby mogli skupić się na rozwoju – mówi Marta Rzetelska, rzecznik firmy Amazon Poland. – Dziś współpracuje z nami już ponad 7,2 tys. firm z Polski, które rozwijają biznes dzięki naszym usługom – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Polski e-commerce bije rekordy. Nakręca rynek paczek

Firma oferuje też wiele narzędzi oraz program Fulfillment by Amazon (FBA), w ramach którego zapewnia pełną obsługę logistyczną. – Wystarczy, że przedsiębiorca dostarczy produkty do jednego z naszych centrów, a my zajmujemy się resztą: przechowywaniem, wysyłką i obsługą klienta. Wiele firm wybiera tę właśnie opcję, korzystając z najnowszych technologii i know-how firmy Amazon – mówi Rzetelska.

Allegro też wiele robi, by utrzymać pozycję. Obecnie 125 tys. firm sprzedaje za pośrednictwem tego serwisu i ich liczba systematycznie rośnie, a firma szykuje dla nich wiele atrakcji jak program Smart, w którym klient nie płaci za dostawę, co jest udogodnieniem także dla sprzedawców.

Nowe pomysły

– Uruchomiliśmy też panel „Jakość mojej sprzedaży”. Służy do analizowania własnych statystyk sprzedawcy, zestawionych z danymi o konkurencji na Allegro. Dzięki temu sprzedawcy mogą określić, „jak dobrze im idzie” pod względem sprzedaży i obsługi klientów, bo widzą różne parametry, które składają się na ogólną ocenę jakości ich usług, tj. natychmiastowa wysyłka, bezpłatne dostawy i zwroty, terminowe odpowiedzi w dyskusjach – mówi Michał Bonarowski z biura prasowego Allegro. – Nowa metoda kontaktu klientów i sprzedawców z działem obsługi Allegro to „Zadzwonimy do Ciebie”. Pozwala zamówić rozmowę telefoniczną z konsultantem i zdecydować, czy ma się odbyć natychmiast, czy w wygodnym wybranym czasie nieco później – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: E-commerce 2019, czyli personalizacja, showroomy i bilety

Allegro chce też wdrożyć odroczone płatności, dzięki którym będzie można płacić za zakupy w ciągu 30 dni od dostawy. Inne udogodnienia to wyszukiwanie wizualne i nawigacja wizualna. – Pracujemy nad ułatwiającą życie klientów usługą pozwalającą automatycznie zamawiać cykliczne zakupy, np. artykuły gospodarstwa domowego, żywność, itp. – dodaje Bonarowski.

O dostawców walczy też eBay. – Za pośrednictwem platformy polscy sprzedawcy mają możliwość dotarcia do 182 mln kupujących na świecie. Nie bez znaczenia jest także wygoda użytkowania: sprzedawcy zyskują dostęp do sprzedaży bez konieczności zakładania e-sklepu – podaje biuro prasowe firmy. – Najnowsze usprawnienia to wersja mobilna w języku polskim, szybsze dostawy z Chin dzięki usłudze SpeedPAK oraz wsparcie sprzedaży przez program partnerski – dodaje.

eBay zniósł też opłaty za wystawianie, udostępnił bezpłatne narzędzia eBaymag do wystawiania ofert na zagranicznych rynkach i umożliwił udziału w programie „Okazje”, który pozwala na wystawianie limitowanych ofert z darmową dostawą i rabatami od 20 do 90 proc.

Platformy siłą e-handlu

Mimo dużej otwartości rynku internetowego i niskich kosztów wejścia to duzi sprzedawcy będą pogłębiać swoją przewagę nad mniejszymi rywalami. Jak wynika
z raportu brytyjskiej firmy badawczej Planet Retail, w ujęciu globalnym platformy marketplace, takie jak Amazon, eBay, chińska Alibaba czy rodzime Allegro, odpowiadają już za 50 proc. wartości handlu internetowego. Jednak to dopiero początek, ponieważ według prognoz analityków tej firmy głównie takie serwisy będą odpowiadały za rozwój branży. Podczas gdy udział e-sklepów zwiększy się jedynie o 1 pkt proc., tak samo jak tzw. sprzedawców wielokanałowych, to platformy zwiększą znaczenie o 5 pkt proc., a ich udział
w e-handlu zbliży się za kilka lat do 60 proc. wartości sprzedaży.

E-handel, podobnie jak stacjonarny, konsoliduje się wokół najsilniejszych graczy, gwarantujących duży ruch i stały napływ klientów. Dlatego Amazon odszedł od modelu sklepu i za prowizję wpuszcza do serwisu inne firmy. Na Allegro czy Ebayu aukcje to dzisiaj margines działalności, trzonem są oferty firm.

Wielka siła nawyku

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie