Reklama

Elfy pójdą w odstawkę? Robot najlepszym pomocnikiem św. Mikołaja

W grudniu kurierzy dostarczą nawet 100 mln paczek, to o aż 2,5 razy więcej niż średnio przez cały rok – wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Obsługa zakupowego szału w okresie przedświątecznym to nie lada wyzwanie dla sklepów e-commerce.

Publikacja: 18.12.2019 11:54

Roboty są już w stanie dostarczać paczki do domów. św. Mikołaj będzie już niepotrzebny?

Roboty są już w stanie dostarczać paczki do domów. św. Mikołaj będzie już niepotrzebny?

Foto: mat. pras.

– Uzupełnianie towarów, monitorowanie aktywności konkurencji, sprawna obsługi przed- i posprzedażowa. Te kluczowe elementy w 80 proc. można zautomatyzować – podkreślają eksperci firmy Abile.

Mariusz Gołębiewski, wiceprezes Abile, tłumaczy, że serwisy e-commerce zazwyczaj już w październiku szukają tymczasowych pracowników do obsługi zaplecza administracyjnego w okresie świąt, ale ze względu na pogłębiający się deficyt kadrowy i rosnącą presję płacową, firmy zaczynają szukać alternatyw. – Coraz więcej przedsiębiorstw stawia na roboty albo przynajmniej zaczyna rozpoznawać tę możliwość. I nie chodzi tu oczywiście o humanoidalne maszyny, które zastąpią elfy i spakują nam prezenty. Program oparty na algorytmach automatyzuje proste prace biurowe i znacznie ułatwia obsługę oraz realizację nawet 100 mln zamówień – podkreśla.

CZYTAJ TAKŻE: Szokujący wynik sondażu. Robot byłby najlepszym szefem

Sztuczna inteligencja to dziś niezbędny element dla wielu e-sklepów. – Jest w stanie przewidzieć jacy klienci odwiedzą nasz sklep i czego będą szukali. To pozwala dostosowywać stan zapasów i zwiększyć widoczność najbardziej pożądanych produktów. W dodatku, odpowiednia liczba towarów to większa gwarancja, że prezenty dotrą na czas. A Polacy są mistrzami załatwiania świątecznych sprawunków na ostatnią chwilę – kontynuuje Mariusz Gołębiewski.

CZYTAJ TAKŻE: Sklepy podnoszą ceny przed promocjami. Oto dowody

Reklama
Reklama

Ale odpowiednie produkty to nie wszystko. Trzeba jeszcze przekonać klienta, żeby podarunki świąteczne kupił właśnie w danym sklepie. A nie ma skuteczniejszego wabika niż niska cena. Codzienna weryfikacja cen na stronach konkurencji i reagowanie na ich poczynania to konieczność. Eksperci Abile wyliczyli, że pracownik potrzebuje na to ok. 4 godz. dziennie, czyli aż 80 godz. w skali miesiąca. Robot przeprowadza ten proces automatycznie. Podobnie sytuacja wygląda z innymi, powtarzalnymi zadaniami administracyjnymi i promocyjnymi jak przetwarzanie faktur czy zatwierdzanie płatności. Nawet 80 proc. tego typu czynności w e-commerce można zapisać w postaci algorytmów.

Biznes Ludzie Startupy
Polska to rynek przyzwyczajony do mocnej konkurencji
Biznes Ludzie Startupy
Koniec kradzieży rowerów? Polski pomysł podbija świat
Patronat Rzeczpospolitej
24 godziny na cyfrowe rozwiązania. Znamy zwycięzców HackNation 2025
Biznes Ludzie Startupy
Do start-upów trafią duże pieniądze. Państwowa instytucja wesprze zagraniczną ekspansję
Biznes Ludzie Startupy
Numer 1 w sztucznej inteligencji przejmuje warszawski start-up. Polacy zbudują AGI?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama