Wirus odstrasza Polaków od zakupów w internecie. AliExpress ma problem

W lutym ruch na AliExpress z Polski był wyraźnie mniejszy niż miesiąc wcześniej. Spadek liczby paczek z Państwa Środka dostrzega również Poczta Polska.

Publikacja: 27.02.2020 19:36

Wirus odstrasza Polaków od zakupów w internecie. AliExpress ma problem

Foto: www.aliexpress.com

AliExpress to najpopularniejszy zagraniczny serwis zakupowy w Polsce, miesięcznie wchodziło na niego ponad 5 mln osób. Nasz kraj jest piątym co do ważności rynkiem dla serwisu, a moda na zakupy w Chinach rośnie. Ale przedłużające się przestoje produkcyjne w Państwie Środka, spowodowane epidemią, wpływają także na polskich użytkowników.

Z danych firmy Gemius zebranych specjalnie dla „Rzeczpospolitej” wynika, że ruch na serwisie spada. O ile w styczniu z aplikacji mobilnej chińskiego serwisu korzystało do nawet 3,6 mln osób dziennie, o tyle w lutym liczba użytkowników aplikacji przekroczyła poziom 3 mln tylko jednego dnia. W przypadku korzystających ze strony internetowej serwisu za pośrednictwem komputerów także widać mniejszą liczbę użytkowników niż w styczniu, mieści się ona w przedziale od 321 tys. do maksymalnie 746 tys., ale poziom 700 tys. przekroczony został tylko w dwa dni.

""

cyfrowa.rp.pl

Mniejsza liczba użytkowników może być też częściowo związana z sezonem ferii zimowych w Polsce, ale zdaniem partnerów biznesowych firmy raczej nie ma to znaczenia. – Przy długim terminie oczekiwania na zamówienie dwa tygodnie przerwy w Polsce jest uwzględniane przez kupujących, więc raczej dopiero w wakacje możemy spodziewać się spadku ruchu z powodu dłuższej przerwy w naszym kraju – mówi nieoficjalnie jeden z nich.

CZYTAJ TAKŻE: Paczki z Chin bezpieczne? Aliexpress nie traci na epidemii

Spadek potwierdza też Poczta Polska. – Zauważamy zmniejszenie liczby przesyłek z Chin, jednak jesteśmy na etapie dokładnego szacowania skali tego trendu – podaje biuro prasowe firmy.

AliExpress nie odnosi się do pytań o to, czy spodziewał się spadku liczby użytkowników ani czy oczekuje zmian w ofercie czy spadków liczby sprzedawców przez coraz dłuższe przestoje produkcyjne w zakładach w Chinach, spowodowane epidemią. – Nie ma dowodów wskazujących na to, że paczki lub ich zawartość niosą ze sobą jakiekolwiek ryzyko zarażenia koronawirusem. Zwracamy szczególną uwagę na tę sytuację i będziemy współpracować z odpowiednimi organami – to jedyny komentarz ze strony firmy.

Nasz kraj jest piątym co do ważności rynkiem dla serwisu, a moda na zakupy w Chinach rośnie

Nie brak opinii, że sytuacja – w razie dalszego przedłużania przerwy w pracy dla kolejnych firm – odbije się również na handlu internetowym w Polsce. Tym bardziej że wielu sprzedawców, zwłaszcza mniejszych, traktuje chińskie serwisy handlowe jako swoje zaplecze magazynowe i sprowadza za ich pośrednictwem towary, które następnie odsprzedaje polskim klientom.

CZYTAJ TAKŻE: Smartfon największą ofiarą koronawirusa. Covid-19 bije w elektronikę

– Mamy do czynienia ze strachem przed przenoszeniem się wirusa u kupujących w Chinach bezpośrednio – mówi Bartosz Górecki, menedżer marki firmy Merce.com. – Z drugiej strony przedłużające się zamknięcie fabryk oraz zaburzenia w funkcjonowaniu firm logistycznych mają bezpośrednie przełożenie na stany magazynowe sprzedawców zaopatrujących się właśnie na tamtym rynku – dodaje Górecki. Jak podkreśla, taka sytuacja to również okazja do nadużyć. Dowodem tego mogą być kilkukrotne wzrosty cen produktów związanych bezpośrednio z walką ze skutkami epidemii: maseczek ochronnych czy żeli i płynów dezynfekujących.

AliExpress to najpopularniejszy zagraniczny serwis zakupowy w Polsce, miesięcznie wchodziło na niego ponad 5 mln osób. Nasz kraj jest piątym co do ważności rynkiem dla serwisu, a moda na zakupy w Chinach rośnie. Ale przedłużające się przestoje produkcyjne w Państwie Środka, spowodowane epidemią, wpływają także na polskich użytkowników.

Z danych firmy Gemius zebranych specjalnie dla „Rzeczpospolitej” wynika, że ruch na serwisie spada. O ile w styczniu z aplikacji mobilnej chińskiego serwisu korzystało do nawet 3,6 mln osób dziennie, o tyle w lutym liczba użytkowników aplikacji przekroczyła poziom 3 mln tylko jednego dnia. W przypadku korzystających ze strony internetowej serwisu za pośrednictwem komputerów także widać mniejszą liczbę użytkowników niż w styczniu, mieści się ona w przedziale od 321 tys. do maksymalnie 746 tys., ale poziom 700 tys. przekroczony został tylko w dwa dni.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Historia zdrowia każdego w jednym pliku. Firma z Warszawy chce zlikwidować kolejki
Biznes Ludzie Startupy
Sztuczna inteligencja z Polski chce odmienić działanie firm w USA
Biznes Ludzie Startupy
Polska elektrownia wodna nie musi mieć tamy
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA