Interia przechodzi w ręce Polsatu. Będzie silniejszy w reklamie online

Grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorza zdecydowała o przejęciu Interii – właściciela m.in. portalu interia.pl.

Publikacja: 04.05.2020 09:35

Interia przechodzi w ręce Polsatu. Będzie silniejszy w reklamie online

Foto: Darek Golik

Panująca pandemia koronawirusa powoduje, że wiele firm musi ograniczyć swoje plany rozwoju czy przejęć. Tymczasem Cyfrowy Polsat i Grupa Bauer porozumiały się ostatecznie w sprawie sprzedaży Interii.

Informacje o rozmowach między dwoma przedsiębiorstwami potwierdziły się w drugiej połowie marca. „Portal internetowy o dużym zasięgu to aktywo, które grupie Polsatu na pewno mogłoby się przydać” – komentował wówczas Dominik Niszcz, analityk Raiffeisen Centrobanku. W marcu telekomunikacyjna spółka otrzymała wyłączność na negocjacje w sprawie zakupu Interii. Wcześniej wśród zainteresowanych wymieniano m.in. Agorę czy Wirtualną Polskę.

CZYTAJ TAKŻE: Telewizja Polsat złożyła ofertę na zakup Interii

Teraz ogłoszono szczegóły transakcji, na którą zgodę musi wyrazić jeszcze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jej wartość to około 422 mln zł. Jak podano, w przypadku braku zgody regulatora do końca tego roku umowa może zostać rozwiązana. Transakcja zostanie sfinansowana ze środków własnych Telewizji Polsat.

– Zakup dużego portalu horyzontalnego to dla Cyfrowego Polsatu strategicznie dobry krok. Cena za aktywo dokładające blisko 2 proc. do zysku netto grupy była zbliżona do 2,5 proc. kapitalizacji Polsatu, więc uwzględniając potencjalne synergie powinna być raczej neutralnie przyjęta przez inwestorów – zauważa Niszcz. Jego zdaniem, z punktu widzenia kupującego, transakcja to okazja do zwiększenia zasięgu w internecie, gdzie IPLA stanowiła ciągle niewielki przyczółek. – Na strony Interii wchodzi większość polskich internautów więc dla Cyfrowego Polsatu była to okazja, która mogła się już nie powtórzyć, szczególnie że tym razem WPH i Agora osłabione obecną sytuacją na rynku nie zdecydowały się licytować wyżej – analizuje ekspert Raiffeisen Centrobanku.

Interia.pl jest trzecim portalem w polskim internecie pod względem liczby użytkowników i odsłon. Jako wydawca grupa zajmowała w lutym szóste miejsce (według badania Gemius/PBI) pod względem liczby użytkowników i odsłon. Zgromadzone wokół niej serwisy odwiedziło w lutym 18,29 mln internautów, którzy wygenerowali 1,38 mld odsłon. Z kolei serwisy Grupy Cyfrowego Polsatu miały w tym samym okresie 8,9 mln internautów, którzy wygenerowali nieco ponad 133 mln odsłon.

„Transakcja stanowi długoterminową inwestycję grupy kapitałowej Cyfrowego Polsatu mającą strategiczny charakter” – uzasadnia przedsiębiorstwo. – „Transakcja zapewni grupie kapitałowej Cyfrowego Polsatu kontynuację rozwoju na dynamicznie rozwijającym się rynku internetu i reklamy online oraz pozwoli poprawić jej efektywność kosztową w efekcie insourcingu wydatków dotyczących prowadzonych na bieżąco kampanii reklamowych marek wchodzących w skład portfolio Grupy Polsat” – czytamy w komunikacie.

CZYTAJ TAKŻE: Właściciel Onetu na zakupach w sieci. Czy to początek fali przejęć?

W 2018 r. Grupa Interia odnotowała 114 mln zł przychodu, 22,2 mln zł zysku operacyjnego i 22,3 mln zł zysku netto.

„Jesteśmy polską firmą i jesteśmy dumni z bycia liderem rynku mediów i telekomunikacji w Polsce. Zakup Grupy Interia to kolejna strategiczna inwestycja w rozwój naszej grupy” – stwierdził Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, cytowany w komunikacie.

„Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. Chcemy mieć silną pozycję na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online” – dodał Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

W połowie marca Cyfrowy Polsat potwierdził chęć wypłaty dywidendy za 2019 r., a także przeznaczenie do 11 proc. przychodów na nakłady inwestycyjne. Spółki telekomunikacyjne radzą sobie w tym roku lepiej niż większość innych grup. Cyfrowy Polsat to jedna z silniejszych dużych spółek GPW, choć jej notowania od początku roku spadły o 8,5 proc., do 25,56 zł za akcję.

Biznes Ludzie Startupy
Polska firma wprowadza nowatorski benefit dla pracowników. Specjalne karty
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes Ludzie Startupy
Polski latający skuter zamierza podbić świat. Ma być „dla każdego"
Biznes Ludzie Startupy
Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję
Biznes Ludzie Startupy
Bot wystawi fakturę. Wystarczy go o to poprosić
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes Ludzie Startupy
Ten wynalazek ma ratować włosy. Zdobył Nagrodę Jamesa Dysona