Apka z AI zastąpi architekta wnętrz. Sam zaprojektujesz mieszkanie

Hollie Adams/Bloomberg

W Polsce na każde 14 osób wykańczających swoje lokum tylko jedna korzysta z pomocy architekta wnętrz. Czy twórcy Lofty to zmienią, a apka zastąpi profesjonalistę?

Wnętrzarskie magazyny i programy telewizyjne cieszą się nad Wisłą ogromną popularnością, instagramowe profile o wnętrzach mają tysiące obserwujących, a sklepy z wyposażeniem dla domów przeżywają oblężenie. Pandemia pogłębiła trend. Na tej fali popłynąć chcą z innowacyjnym biznesem Tomasz Wiszniewski i Piotr Motrenko.

Startup Lofty opracował nowatorską aplikację, która wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji (AI), pozwoli wyręczyć profesjonalnych projektantów i designerów w urządzaniu wnętrz mieszkań. Projekt przykuł już uwagę inwestorów.

To nie wnętrzarski Uber

Wybór i dostęp do inspiracji wnętrzarskich jest dziś nieograniczony. Z ogromu propozycji ciężko jest coś wybrać, a Lofty ma pomóc porządkować chaos – stanowić inspirację dla użytkowników i link do konkretnych marek. Jak wygląda to w praktyce?

CZYTAJ TAKŻE: Startup ze Szczecina pomoże szybciej sprzedać mieszkanie

Twórcy rzeszowskiego startupu wskazują, iż użytkownik zaczyna od rozmowy z botem – ten zadaje kilka praktycznych pytań i poprosi o wskazanie podobających się wnętrz. Pozwala również załadować kartę mieszkania i wkleić link do swojej tzw. tablicy inspiracji w serwisie Pinterest. W efekcie otrzymujemy dobrany do wskazanego stylu projekt optymalnego ułożenia wnętrza oraz tzw. moodboard (kolaż inspiracji) z propozycją mebli i wykończenia.

Lofty ma już umówione warunki współpracy z ponad 50 producentami, sprzedawcami i marketplacami w branży, w tym takimi markami, jak Cersanit, Allegro, Lectus24 czy Pakamera. Co ciekawe, system dopuszcza także wykorzystanie własnych mebli i je również uwzględnia w wizualizacji.

mat. pras.

– Jako architekt z wykształcenia, który karierę związał z technologią, widzę narastające problemy z projektowaniem wnętrz i budynków. Ten proces nie zmienił się od dziesiątek, a nawet setek lat. Indywidualny projekt nadal wymaga zatrudnienia wykwalifikowanego, kreatywnego człowieka i opłacenia każdej godziny pracy nad projektem. To czasochłonne i bardzo kosztowne i wciąż dostępne tylko dla nielicznych – mówi Wiszniewski, założyciel i prezes Lofty.

CZYTAJ TAKŻE: Domy i mieszkania zyskują na inteligencji. Co kupujemy?

Dane wskazują, że w naszym kraju na 14 osób, które wykańczają wnętrze swojego domu, tylko jedna korzysta z pomocy profesjonalisty. Tomasz Wiszniewski liczy, że AI zastąpi architekta wnętrz. – Lofty opiera się na zaawansowanych technologiach, takich jak tzw. uczenie głębokie czy widzenie komputerowe. I to właśnie technologia odróżnia tę aplikację od podobnych działających bardziej jak wnętrzarski Uber – zaznacza prezes Lofty.

Na celowniku aniołów

Wiszniewski startup założył z kolegą z liceum – Piotrem Motrenką. Obaj związani są z branżą. Pierwszy studia architektoniczne połączył z karierą w świecie technologii i pracą z takimi firmami, jak Airbnb, Volkswagen czy Netflix. Drugi doświadczenie w marketingu online zbierał, realizując projekty dla światowych marek: IKEA, Jysk czy Bosch. Od ośmiu lat wspólnie z żoną prowadzi jeden z najpopularniejszych w Polsce kanałów wnętrzarski na YouTubie: „Wnętrza Zewnętrza”.

Tomasz Wiszniewski startup założył z kolegą z liceum – Piotrem Motrenką. Obaj związani są z branżą

Pierwsi klienci pojawili się w Lofty w sierpniu. Co miesiąc aplikację odwiedza ok. 10 tys. osób, z czego 7 proc. odpowiada na wszystkie pytania chatbota. – Wśród osób, które kontynuują współpracę i otrzymują indywidualny projekt wnętrza, ponad 34 proc. decyduje się na zakup rekomendowanych produktów – tłumaczy Tomasz Wiszniewski.

W lutym Lofty wygrało w ramach ReaktorX Demo Night zarówno nagrodę jury, jak i nagrodę publiczności. Ostatnim sukcesem jest zebranie przez twórców ok. 1,5 mln zł finansowania na dalszy rozwój w programie PARP „Rozwój Startupów w Polsce Wschodniej”. W projekt zaangażowało się dziewięcioro aniołów biznesu. Wśród nich jest Michał Jaskólski, współtwórca grupy Nokaut. W gronie doradców startupu znaleźli się specjaliści w dziedzinie uczenia maszynowego i algorytmiki: Piotr Czubak (wcześniej związany m.in. z Amazonem i Google’em), Ric Szopa (partner Inovo Venture, w przeszłości pracujący dla Google’a) oraz Łukasz Czerwiński (pracował dla Google w Kalifornii i w akceleratorze Andy’ego Rubina, twórcy Androida).

Lofty widzi duże zainteresowanie inwestorów. – Od momentu wybuchu pandemii zainteresowanie się zwiększyło. Fundusze dostrzegły nadchodzące zmiany na rynku. Ludzie mają obawy przed spotkaniami z projektantem wnętrz i wizytami w sklepach. Rynek przenosi się do e-commerce – podsumowuje Wiszniewski.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Szefowa hubu IT P&G w Polsce: Połowa naszego działu IT to kobiety

Zdecydowanie wspieramy kobiety zainteresowane karierą w IT. Wiemy bowiem, że zróżnicowane zespoły, składające się ...

Polacy stworzyli najsilniejszy na świecie środek przeciwbólowy

Na Uniwersytecie Warszawskim odkryto związek chemiczny, który wykazuje silne właściwości przeciwbólowe. Działa 5 tys. ...

Żołnierze zbroją się w gogle

Jeszcze jakiś czas temu o możliwości wykorzystania rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości w sektorze militarnym ...

Najnowsze dane o polskiej reklamie. Google i Facebook zacierają ręce

2,4 mld zł wydali reklamodawcy w polskim internecie w I półroczu tego roku – ...

Biznes opanowała atmosfera strachu

Aż 75 proc. firm nie wierzy w skuteczność własnych zabezpieczeń IT. Co więcej, w ...

„Raj skrajnej prawicy” staje się groźnym rywalem Skype`a czy WhatsAppa

Założyciele Discord Jason Citron i Stan Vishnevskiy poinformowali, że uzyskali 100 mln dolarów na ...