Litwini nakarmią psy w Polsce. Dietetycznie

Na rodzimy rynek wszedł wileński startup Zenoo – oferujący diety dla psów z dostawą bezpośrednio do klientów. Biznes wsparli polscy inwestorzy.

Publikacja: 12.10.2021 01:04

Agota Jakutyte założyła startup Zenoo doświadczona ciężką chorobą swojego psa. Teraz liczy  na ekspa

Agota Jakutyte założyła startup Zenoo doświadczona ciężką chorobą swojego psa. Teraz liczy na ekspansję tego nowatorskiego biznesu, a kluczowym ogniwem w tym planie ma być Polska.

Foto: Zenoo

Pomysł na nowatorski biznes przyniosło życie – Agota Jakutyte zdecydowała się na założenie firmy, która oferuje zdrową karmę, gdy walczyła o życie dziewięcioletniej Elly. Suczka, którą adoptowała ze schroniska, była skazywana przez weterynarzy na najgorsze, dawano jej dwa tygodnie życia. Zrozpaczona Agota zaczęła szukać innych rozwiązań i odkryła, że jednym z czynników, które negatywnie wpływają na zdrowie psów, jest nadmiar cukrów w ich diecie. Zmiana pokarmu Elly okazała się zbawienna. Dziś startup Jakutyte dostarcza liofilizowaną surową karmę do wielu krajów Europy. I na tym nie zamierza poprzestać. A Polska ma być ważnym ogniwem w rozwoju biznesu.

Psia karma „made in Poland”

Zenoo to litewski startup, który właśnie wszedł nad Wisłę. Innowacyjny produkt – karma dla psów, naturalne suplementy oraz kompletne diety, zamawiane w sieci i dostarczane bezpośrednio do klientów, to nie wszystko. Firma Agoty Jakutyte i Mindaugasa Krisciunasa umożliwia tworzenie planu żywieniowego dostosowanego do potrzeb konkretnego czworonoga. Co więcej, karma zachowuje 98 proc. wartości odżywczej i nie wymaga chłodzenia do przechowywania. Jak podkreśla Jakutyte, w przeciwieństwie do zmielonej suchej karmy, nie zawiera też dodatków takich jak ziemniaki, które obniżają koszt produkcji, ale zawierają skrobię i inne węglowodany, które podnoszą poziom glukozy we krwi psa. Ten nowatorski projekt wpadł w oko inwestorom. W Zenoo zaangażowali się aniołowie biznesu z Polski oraz innych krajów tej części Europy, a także Skandynawii. Wśród nich są m.in. Toma Sabaliauskienė z Nord Security czy przedstawicielki Lumus (kolektyw aniołów biznesu składający się wyłącznie z kobiet, które wspierają finansowo rozwój młodych, innowacyjnych spółek z regionu Europy Środkowo-Wschodniej).

Co ciekawe, startup produkuje karmę i pozyskuje do niej składniki w Polsce, a teraz rusza tu z ofertą (uruchomił polskojęzyczną wersję e-sklepu) i zamierza stworzyć w naszym kraju zespoły marketingu oraz obsługi klienta. To stąd będą również wysyłane zamówienia do klientów nie tylko na naszym kontynencie.

Czytaj więcej

Autonomiczne pojazdy, roboty i zdalne odczyty. Polskie startupy rosną na 5G

– Polska jest krajem o jednym z większych odsetków zwierząt przypadających na gospodarstwo domowe w całej Europie. A właściciele psów są coraz bardziej świadomi tego, że ich pupile wymagają właściwej opieki. Nie ograniczają się tylko do diety. Już teraz w Polsce mamy wspaniałych partnerów, w tym HiPets (platforma do rezerwacji wizyt u weterynarzy i innych specjalistów – red.) – wyjaśnia Mindaugas Krisciunas, drugi z założycieli Zenoo.

I dodaje, że polski rynek to dla nas naturalna przestrzeń do rozwoju, a także punkt startowy do dalszej ekspansji na kontynencie.

Świadomi klienci

Jak zaznacza Agota, branża karmy dla zwierząt niczym nie różni się od przemysłu spożywczego czy farmaceutycznego. – Światowi giganci obniżają wartość odżywczą karmy, skupiając się na obniżeniu kosztów produkcji i zwiększeniu marży. Sucha karma jest nadmiernie przetworzona i pełna dodatków, które w praktyce negatywnie wpływają na zdrowie psów. Jesteśmy coraz bardziej świadomi tego, co znajduje się na naszych talerzach, i dokładnie tak samo powinniśmy myśleć o miskach – wskazuje założycielka Zenoo.

Wileński startup dostarcza już swoje produkty do klientów z UE, Wlk. Brytanii i USA.

Pomysł na nowatorski biznes przyniosło życie – Agota Jakutyte zdecydowała się na założenie firmy, która oferuje zdrową karmę, gdy walczyła o życie dziewięcioletniej Elly. Suczka, którą adoptowała ze schroniska, była skazywana przez weterynarzy na najgorsze, dawano jej dwa tygodnie życia. Zrozpaczona Agota zaczęła szukać innych rozwiązań i odkryła, że jednym z czynników, które negatywnie wpływają na zdrowie psów, jest nadmiar cukrów w ich diecie. Zmiana pokarmu Elly okazała się zbawienna. Dziś startup Jakutyte dostarcza liofilizowaną surową karmę do wielu krajów Europy. I na tym nie zamierza poprzestać. A Polska ma być ważnym ogniwem w rozwoju biznesu.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
E-Commerce
Klapa dostawczych robotów. Giganci wierzyli, że to przyszłość e-handlu
E-Commerce
Rewolucja w opakowaniach. Ekologiczne i same się naprawią
E-Commerce
Mimo inflacji na te produkty Polacy chcą zwiększyć wydatki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
E-Commerce
Awatar i wirtualna przymierzalnia. Tym nas kusi e-commerce