Pomysł na nowatorski biznes przyniosło życie – Agota Jakutyte zdecydowała się na założenie firmy, która oferuje zdrową karmę, gdy walczyła o życie dziewięcioletniej Elly. Suczka, którą adoptowała ze schroniska, była skazywana przez weterynarzy na najgorsze, dawano jej dwa tygodnie życia. Zrozpaczona Agota zaczęła szukać innych rozwiązań i odkryła, że jednym z czynników, które negatywnie wpływają na zdrowie psów, jest nadmiar cukrów w ich diecie. Zmiana pokarmu Elly okazała się zbawienna. Dziś startup Jakutyte dostarcza liofilizowaną surową karmę do wielu krajów Europy. I na tym nie zamierza poprzestać. A Polska ma być ważnym ogniwem w rozwoju biznesu.
Psia karma „made in Poland”
Zenoo to litewski startup, który właśnie wszedł nad Wisłę. Innowacyjny produkt – karma dla psów, naturalne suplementy oraz kompletne diety, zamawiane w sieci i dostarczane bezpośrednio do klientów, to nie wszystko. Firma Agoty Jakutyte i Mindaugasa Krisciunasa umożliwia tworzenie planu żywieniowego dostosowanego do potrzeb konkretnego czworonoga. Co więcej, karma zachowuje 98 proc. wartości odżywczej i nie wymaga chłodzenia do przechowywania. Jak podkreśla Jakutyte, w przeciwieństwie do zmielonej suchej karmy, nie zawiera też dodatków takich jak ziemniaki, które obniżają koszt produkcji, ale zawierają skrobię i inne węglowodany, które podnoszą poziom glukozy we krwi psa. Ten nowatorski projekt wpadł w oko inwestorom. W Zenoo zaangażowali się aniołowie biznesu z Polski oraz innych krajów tej części Europy, a także Skandynawii. Wśród nich są m.in. Toma Sabaliauskienė z Nord Security czy przedstawicielki Lumus (kolektyw aniołów biznesu składający się wyłącznie z kobiet, które wspierają finansowo rozwój młodych, innowacyjnych spółek z regionu Europy Środkowo-Wschodniej).
Co ciekawe, startup produkuje karmę i pozyskuje do niej składniki w Polsce, a teraz rusza tu z ofertą (uruchomił polskojęzyczną wersję e-sklepu) i zamierza stworzyć w naszym kraju zespoły marketingu oraz obsługi klienta. To stąd będą również wysyłane zamówienia do klientów nie tylko na naszym kontynencie.
Czytaj więcej
Sieć piątej generacji działa już w ponad 1,5 tys. aglomeracji na świecie. Z jej możliwości coraz bardziej korzystają rodzime innowacyjne spółki.
– Polska jest krajem o jednym z większych odsetków zwierząt przypadających na gospodarstwo domowe w całej Europie. A właściciele psów są coraz bardziej świadomi tego, że ich pupile wymagają właściwej opieki. Nie ograniczają się tylko do diety. Już teraz w Polsce mamy wspaniałych partnerów, w tym HiPets (platforma do rezerwacji wizyt u weterynarzy i innych specjalistów – red.) – wyjaśnia Mindaugas Krisciunas, drugi z założycieli Zenoo.