Nowy iPod z nowymi funkcjami. Apple chce odnowić modę na MP3

iPod Nano 7 od razu trafił do sprzedaży internetowej
mat. pras.

Apple ku wielkiemu zaskoczeniu branży wypuścił pierwszy od czterech lat nowy odtwarzacz MP3, choć sprzedaż takich urządzeń jest już niewielka.

iPod Touch trafił już do sprzedaży internetowej w ponad 20 krajach, jest dostępny w kilku kolorach, najprostszy model z 32GB pamięci kosztuje 199 dol., a najdroższy – 256GB już 399 dol.

Analitycy szybko wytknęli, że mimo iż ostatni iPod trafił na rynek cztery lata temu, to obecny jest dalej w takiej samej obudowie. Wnętrze jednak mocno się różni. – Procesor A10 Fusion jest dwa razy szybszy – wyjaśnia Greg Joswiak, wiceprezes Apple’a, szef marketingu produktu.

CZYTAJ TAKŻE: Apple zaskoczył. Wprowadzi nowego iPoda

Firma nie podała, jakie ma cele, z ostatniej linii iPod Nano oraz iPod Shuffle wycofała się w 2017 r. Od 2013 r. nie podaje danych o ich sprzedaży, kiedy to – w ujęciu ilościowym – spadła poniżej 20 mln rocznie. Szczyt przypadł na 2008 r., kiedy to nabywców znalazło aż 55 mln sztuk.

Ten segment rynku drastycznie się skurczył po boomie na smartfony, które z powodzeniem przejęły nie tylko funkcję aparatu fotograficznego, ale też dyktafonu czy właśnie odtwarzacza MP3.

Jak pisaliśmy kilka lat temu w „Rzeczpospolitej”, według danych firmy Euromonitor International w 2015 r. sprzedaż odtwarzaczy MP3 w Polsce warta była już tylko ok. 18 mln zł i w trzy lata spadła o 50 proc. Kategoria przestała już być wyodrębniana w comiesięcznych raportach sprzedażowych z rynku elektroniki użytkowej, ale nie znaczy to, iż zniknęła.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla z logo nadgryzionego jabłka? Ujawniono tajny plan Apple

– iPod to w Polsce produkt niszowy, jego funkcje plus łączność telefoniczną ma każdy smartfon, dlatego nie spodziewamy się wielkich zmian na rynku po ogłoszeniu ich powrotu – mówi Wioletta Batóg, rzecznik MediaMarkt.

– W ciągu ostatniego miesiąca zainteresowanie urządzeniami z kategorii MP3 w naszym serwisie jest niższe o 21 proc. niż rok temu. Jak pokazują nasze dane, MP3 wciąż jednak cieszą się popularnością w pewnych grupach konsumenckich – mówi Tomasz Jankowski, rzecznik Ceneo.pl. – Urządzenia mają bowiem pewną przewagę nad smartfonami. Są mniejsze, łatwiejsze w obsłudze i bardziej praktyczne.

CZYTAJ TAKŻE: Winyle i CD miały umrzeć, a tu niespodzianka

Chętnie korzystają z nich m.in. osoby aktywne fizycznie. Być może połączenie cech MP3 z możliwościami, jakie dają smartfony, sprawi, że tego typu urządzenia znów zyskają na popularności – dodaje.

Pomóc mogą dodatkowe opcje. Nowy iPod będzie mógł być częścią platformy FaceTime, ogłoszonej niedawno, która ma służyć np. do czatów wideo. Niewielki sprzęt będzie też pracować z aplikacjami wykorzystującymi rozszerzoną rzeczywistość czy subskrypcją gier, co Apple zapowiedział w marcu. Do tego dochodzą dobrej jakości kamera, wi-fi oraz Bluetooth.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Holandia: Jedziesz na rowerze z telefonem w ręku? Zapłacisz

Holenderscy rowerzyści od poniedziałku będą musieli zapłacić karę w wysokości 95 euro za korzystanie ...

Serwis systemów ERP wzmocni konkurencyjność

Wsparcie ERP jest koniecznym elementem prawidłowego działania systemu, a niezbędny poziom usług serwisowych najlepiej ...

Spielberg nakręci znikający horror

Steven Spielberg pisze scenariusz do nowego serialu, który zostanie wyemitowany na serwisie streamingowym Quibi. ...

Michał Kanownik: Wyzwaniem dla Europy jest suwerenność technologiczna

UE będzie musiała podjąć decyzję, czy chce stanąć do globalnej walki technologicznej i czy ...

Nad Cyberpunkiem pracuje 400 osób. Czy przebije Wiedźmina?

Producent gier wypracował w pierwszym kwartale zysk wyższy niż oczekiwano. Teraz wszyscy czekają na ...

Google wraca do „Snake’a”. Gra wszechczasów znów na telefonach

Posiadacze smartfonów i użytkownicy wyszukiwarki Google’a w poniedziałek dostali prezent – gigant z Mountain ...