Nowy iPod z nowymi funkcjami. Apple chce odnowić modę na MP3

iPod Nano 7 od razu trafił do sprzedaży internetowej
mat. pras.

Apple ku wielkiemu zaskoczeniu branży wypuścił pierwszy od czterech lat nowy odtwarzacz MP3, choć sprzedaż takich urządzeń jest już niewielka.

iPod Touch trafił już do sprzedaży internetowej w ponad 20 krajach, jest dostępny w kilku kolorach, najprostszy model z 32GB pamięci kosztuje 199 dol., a najdroższy – 256GB już 399 dol.

Analitycy szybko wytknęli, że mimo iż ostatni iPod trafił na rynek cztery lata temu, to obecny jest dalej w takiej samej obudowie. Wnętrze jednak mocno się różni. – Procesor A10 Fusion jest dwa razy szybszy – wyjaśnia Greg Joswiak, wiceprezes Apple’a, szef marketingu produktu.

CZYTAJ TAKŻE: Apple zaskoczył. Wprowadzi nowego iPoda

Firma nie podała, jakie ma cele, z ostatniej linii iPod Nano oraz iPod Shuffle wycofała się w 2017 r. Od 2013 r. nie podaje danych o ich sprzedaży, kiedy to – w ujęciu ilościowym – spadła poniżej 20 mln rocznie. Szczyt przypadł na 2008 r., kiedy to nabywców znalazło aż 55 mln sztuk.

Ten segment rynku drastycznie się skurczył po boomie na smartfony, które z powodzeniem przejęły nie tylko funkcję aparatu fotograficznego, ale też dyktafonu czy właśnie odtwarzacza MP3.

Jak pisaliśmy kilka lat temu w „Rzeczpospolitej”, według danych firmy Euromonitor International w 2015 r. sprzedaż odtwarzaczy MP3 w Polsce warta była już tylko ok. 18 mln zł i w trzy lata spadła o 50 proc. Kategoria przestała już być wyodrębniana w comiesięcznych raportach sprzedażowych z rynku elektroniki użytkowej, ale nie znaczy to, iż zniknęła.

CZYTAJ TAKŻE: Tesla z logo nadgryzionego jabłka? Ujawniono tajny plan Apple

– iPod to w Polsce produkt niszowy, jego funkcje plus łączność telefoniczną ma każdy smartfon, dlatego nie spodziewamy się wielkich zmian na rynku po ogłoszeniu ich powrotu – mówi Wioletta Batóg, rzecznik MediaMarkt.

– W ciągu ostatniego miesiąca zainteresowanie urządzeniami z kategorii MP3 w naszym serwisie jest niższe o 21 proc. niż rok temu. Jak pokazują nasze dane, MP3 wciąż jednak cieszą się popularnością w pewnych grupach konsumenckich – mówi Tomasz Jankowski, rzecznik Ceneo.pl. – Urządzenia mają bowiem pewną przewagę nad smartfonami. Są mniejsze, łatwiejsze w obsłudze i bardziej praktyczne.

CZYTAJ TAKŻE: Winyle i CD miały umrzeć, a tu niespodzianka

Chętnie korzystają z nich m.in. osoby aktywne fizycznie. Być może połączenie cech MP3 z możliwościami, jakie dają smartfony, sprawi, że tego typu urządzenia znów zyskają na popularności – dodaje.

Pomóc mogą dodatkowe opcje. Nowy iPod będzie mógł być częścią platformy FaceTime, ogłoszonej niedawno, która ma służyć np. do czatów wideo. Niewielki sprzęt będzie też pracować z aplikacjami wykorzystującymi rozszerzoną rzeczywistość czy subskrypcją gier, co Apple zapowiedział w marcu. Do tego dochodzą dobrej jakości kamera, wi-fi oraz Bluetooth.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Pracownicy polskiego Amazona żądają podwojenia płac. Grożą strajkiem

Związku zawodowe działające w centrach logistycznych giganta wchodzą z firmą w spór zbiorowy. W ...

Sony sprzedało już 100 mln konsol PlayStation 4

Niebiescy od debiutu PlayStation 4 w listopadzie 2013 roku sprzedali już 100 milionów sztuk ...

Polacy robią opakowania na miarę. Dostali 10 mln dol.

Packhelp, spółka, która umożliwia samodzielne projektowanie i zamawianie spersonalizowanych opakowań, zamknęła właśnie rundę inwestycyjną ...

Bardzo tanie jedzenie z aplikacji. Ale to paczka niespodzianka

Aplikacja Too Good To Go, umożliwiająca kupno jedzenia, którego restauracje, hotele czy cukiernie nie ...

Komisja Europejska boi się sztucznej inteligencji

Bruksela postanowiła zapobiec kłopotom związanym z szybkim rozwojem sztucznej inteligencji (SI). Powstał specjalny dokument ...

Chiny dyscyplinują miliarderów. Stali się zbyt potężni

Niedawne uderzenie regulacyjne w internetowych potentatów w Państwie Środka to zarówno reakcja na ich ...