Rocznie w Polsce sprzedaje się około 4 mln telewizorów, a zarówno producenci, jak i sprzedawcy widzą, że są one coraz większe i sięgają już rozmiaru sporych mebli. Jak wynika z danych firmy badawczej GfK, już w 2023 roku Polska bardzo dobrze wypadała pod tym względem na tle innych państw UE. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat Polacy chętniej niż Francuzi, Brytyjczycy, Hiszpanie czy Włosi kupowali telewizory z ekranami o przekątnej 75 cali i większe. Wyprzedzali nas w niewielkim stopniu tylko Niemcy.
– W całej Europie od 2018 roku rośnie segment ekranów co najmniej 80-calowych, ale w Polsce dynamika tego wzrostu jest wyższa – mówi Grzegorz Stanisz, dyrektor sprzedaży i marketingu działu RTV Samsung Polska. – Zawsze chcieliśmy mieć w domu jak największy ekran, a producenci telewizorów od lat starają się zaspokoić tę potrzebę – dodaje.
Coraz większe ekran. Jakie telewizory kupują Polacy?
W 2013 roku Samsung sprzedał w Polsce telewizor Ultra HD S9 o przekątnej ekranu 85 cali. Kosztował on wtedy 149 tys. zł. Był to pierwszy tak duży ekran 4K w ofercie firmy sprzedawany w polskich sieciach handlowych. 11 lat później nie tylko można kupić jeszcze większe telewizory Samsunga o przekątnej 98 cali – takie jak DU9072 4K Smart TV, Neo QLED 4K QN90D czy Neo QLED 4K Q80C – ale też ich cena jest kilkanaście razy niższa niż w 2023 roku i są one zdecydowanie bardziej zaawansowane technologicznie.
Czytaj więcej
Telewizory ze sztuczną inteligencją, projektory i sprzęt do noszenia podczas uprawiania sportu to popularne obecnie trendy w elektronice użytkowej. Na pierwsze miejsce wysforował się jednak ktoś inny.
– Opierając się na danych dotyczących własnej sprzedaży w 2022 roku, czyli jeszcze w czasie pandemii, odnotowaliśmy spory wzrost zainteresowania dużymi ekranami, czyli 75-, 77- , 85-calowymi i większymi. Kolejny rok przyniósł niedużą korektę, a obecnie prognozujemy 20-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do 2023 r. – mówi Grzegorz Stanisz.