Ekran na całą ścianę. Jak telewizory XXL podbijają polskie domy

Polacy coraz częściej i chętniej niż Francuzi, Brytyjczycy czy Włosi kupują urządzenia o przekątnej 75 cali i większe. Ale prawdziwy boom jest w USA.

Publikacja: 03.12.2024 04:57

Ultraduże telewizory nadal nie są tanie, wiele kosztuje od 1699 do 2999 dolarów, ale mimo to ich spr

Ultraduże telewizory nadal nie są tanie, wiele kosztuje od 1699 do 2999 dolarów, ale mimo to ich sprzedaż eksplodowała

Foto: AdobeStock

Rocznie w Polsce sprzedaje się około 4 mln telewizorów, a zarówno producenci, jak i sprzedawcy widzą, że są one coraz większe i sięgają już rozmiaru sporych mebli. Jak wynika z danych firmy badawczej GfK, już w 2023 roku Polska bardzo dobrze wypadała pod tym względem na tle innych państw UE. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat Polacy chętniej niż Francuzi, Brytyjczycy, Hiszpanie czy Włosi kupowali telewizory z ekranami o przekątnej 75 cali i większe. Wyprzedzali nas w niewielkim stopniu tylko Niemcy.

– W całej Europie od 2018 roku rośnie segment ekranów co najmniej 80-calowych, ale w Polsce dynamika tego wzrostu jest wyższa – mówi Grzegorz Stanisz, dyrektor sprzedaży i marketingu działu RTV Samsung Polska. – Zawsze chcieliśmy mieć w domu jak największy ekran, a producenci telewizorów od lat starają się zaspokoić tę potrzebę – dodaje.

Coraz większe ekran. Jakie telewizory kupują Polacy?

W 2013 roku Samsung sprzedał w Polsce telewizor Ultra HD S9 o przekątnej ekranu 85 cali. Kosztował on wtedy 149 tys. zł. Był to pierwszy tak duży ekran 4K w ofercie firmy sprzedawany w polskich sieciach handlowych. 11 lat później nie tylko można kupić jeszcze większe telewizory Samsunga o przekątnej 98 cali – takie jak DU9072 4K Smart TV, Neo QLED 4K QN90D czy Neo QLED 4K Q80C – ale też ich cena jest kilkanaście razy niższa niż w 2023 roku i są one zdecydowanie bardziej zaawansowane technologicznie.

Czytaj więcej

Jest nowy lider. Co kupują Polacy w sklepach z elektroniką użytkową

– Opierając się na danych dotyczących własnej sprzedaży w 2022 roku, czyli jeszcze w czasie pandemii, odnotowaliśmy spory wzrost zainteresowania dużymi ekranami, czyli 75-, 77- , 85-calowymi i większymi. Kolejny rok przyniósł niedużą korektę, a obecnie prognozujemy 20-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do 2023 r. – mówi Grzegorz Stanisz.

Podobny trend widać także w USA, a kupowane tam telewizory są jeszcze większe. Ma to związek jednak ze średnio znacznie większymi powierzchniami mieszkań czy domów niż w Polsce. Telewizory o przekątnej 97 cali i więcej – znane również jako telewizory XXL – to teraz trend, ponieważ ich ceny mocno spadły. Sieć Best Buy dodała je do oferty w 70 proc. ze swoich 940 sklepów w Stanach Zjednoczonych w odpowiedzi na popyt klientów – podaje CNN. Ceny telewizorów 98-calowych spadły o 53 proc. w porównaniu z 2023 r. – wyjaśnia firma badawcza Circana, podając, że z kolei ich sprzedaż wzrosła o 877 proc. w ciągu ostatniego roku. Natomiast ceny telewizorów o przekątnej od 75 do 96 cali spadły o 6 proc., a sprzedaż wzrosła w tym roku zaledwie o 19 proc.

Ultraduże telewizory nadal nie są tanie, wiele kosztuje od 1699 do 2999 dolarów, ale mimo to ich sprzedaż eksplodowała.

Ile kosztują telewizory z dużymi ekranami?

W Polsce jest podobnie, choć przekątne są nieco mniejsze. – Sprzedaż telewizorów o ekranach powyżej 70 cali sukcesywnie rośnie – obserwujemy tu dynamikę rzędu 40–50 proc. w skali roku. Rośnie również ich udział w ogólnej sprzedaży urządzeń w tej kategorii – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Ten trend dotyczy również telewizorów klasy premium o przekątnych powyżej 90 cali i więcej, stąd intensywnie poszerzamy ich ofertę – dodaje.

Samsung zwraca uwagę, że dla branży symboliczny był ubiegły rok, w którym po raz pierwszy na sklepowych półkach stanęły telewizory o przekątnej 98 cali.

– Przyszły rok przyniesie zapewne ofertę jeszcze większych telewizorów z ekranami o przekątnej 115 cali, a dla koneserów mamy dostępną ofertę Micro LED 114 cali. W Polsce te telewizory o przekątnej 110 cali znalazły już dwóch nabywców mimo ceny wynoszącej ponad 600 tys. zł za sztukę – mówi Grzegorz Stanisz. Jego zdaniem segment dużych ekranów będzie rósł w najbliższych latach. To zasługa też technologii związanych ze sztuczną inteligencją poprawiającą jakość obrazu i dźwięku w takich aspektach, jak rozdzielczość, detale, głębia obrazu czy kolory.

Czytaj więcej

Szybkie awarie elektroniki to celowe zagranie? Bruksela chce rozwiązać problem

– Telewizory są jedną z silnych kategorii na platformie Allegro. Ich sprzedaż w tym roku wzrosła pod względem wartości, jak i ilości o kilkanaście procent w porównaniu z 2023 r. W Polsce od kilku lat panuje trend zakupu dużych telewizorów, w tym modeli o przekątnej 55 cali i większych. Urządzenia 55- i 65-calowe stanowią blisko połowę udziału w sprzedaży tej kategorii – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. – Jest to poziom porównywalny do roku ubiegłego. Za to sprzedaż telewizorów 75-calowych i większych w porównaniu z 2023 r. wzrosła aż o kilkadziesiąt procent, czyniąc ten segment najszybciej rosnącym w kategorii – dodaje.

Produkty w tych rozmiarach mają już kilkunastoprocentowy udział w sprzedaży telewizorów na Allegro. – W tym roku polski konsument coraz częściej decyduje się na telewizory o dużych przekątnych, takich jak 77 czy 85 cali, a nawet 98 cali, co jeszcze rok temu było praktycznie niezauważalne – mówi Marcin Gruszka.

Rocznie w Polsce sprzedaje się około 4 mln telewizorów, a zarówno producenci, jak i sprzedawcy widzą, że są one coraz większe i sięgają już rozmiaru sporych mebli. Jak wynika z danych firmy badawczej GfK, już w 2023 roku Polska bardzo dobrze wypadała pod tym względem na tle innych państw UE. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat Polacy chętniej niż Francuzi, Brytyjczycy, Hiszpanie czy Włosi kupowali telewizory z ekranami o przekątnej 75 cali i większe. Wyprzedzali nas w niewielkim stopniu tylko Niemcy.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Gdzie na zakupy w Cyber Monday? Polacy ruszyli po gadżety czy wyjazdy turystyczne
Gadżety
Polacy ruszyli na Black Friday. Gdzie i na jakie promocje można liczyć? Na co uważać?
Gadżety
Black Friday się rozkręca. Bitwa sieci handlowych na iPhone'y i obniżki cen
Gadżety
Które gadżety podbiją świat w 2025 roku? Już nie smartwatche. Okulary i pierścienie
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Gadżety
Drugie życie starych telefonów. Jak na nich zarobić albo kreatywnie wykorzystać
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska