Agencja Interbrand opublikowała swój coroczny ranking 100 najdroższych znaków towarowych świata. Na czele znów Apple. Tęczowe Jabłko warte jest 214,48 mld dol., czyli o 16 proc. więcej aniżeli rok temu.

Amerykańskie spółki technologiczne wyraźnie dominują. Na drugim miejscu uplasował się Google. Znak towarowy giganta internetu został zarejestrowany przez Siergieja Brina i Larrego Page zaledwie 20 lat temu. Jest zwyczajowym zapisem terminu matematycznego googol, czyli liczby złożonej z jedynki i stu zer. Googol wymyślił w 1938 r. Milton Sirotta – dziewięcioletni siostrzeniec matematyka amerykańskiego Edwarda Kasnera. Dziś znak jest wart jest 155,5 mld dol. (+10 proc. r/r).

Na trzeciej pozycji znajduje się marka sklepu internetowego Amazon (100,76 mld dol.). W ciągu roku zyskała na wartości aż 56 proc. Do 1998 r. sklep sprzedawał tylko książki, potem też produkcję audio i wideo. Dziś kupić tam można wszystko.

ZOBACZ TAKŻE: 30 amerykańskich firm, w tym Apple i Amazon na chińskim podsłuchu

W dziesiątce znalazły się też marki: Microsoft, Coca-Cola, Samsung, Toyota, Mercedes-Benz, Facebook i McDonald’s.

Najszybciej zyskującą na wartości marką jest Amazon (+56 proc.), przed Netflix (+45 proc.) i Gucci (+30 proc.). W dziesiątce najszybciej drożejących są i inne znaki towarów luksusowych, jak Louis Vouitton (+23 proc.) czy Ferrari (+18 proc.). Za najlepsze nowe otwarcie roku uznanie zyskała marka Chanel.

Wśród stu najdroższych znaków towarowych nie ma ani jednego z Polski. Dominują marki amerykańskie. Najwyższej wycenioną marką bankową jest amerykański J.P.Morgan (26 miejsce), 17,56 mld dol. (+12 proc.).

Charles Treavil, dyrektor generalny Interbrand ocenił, że największe sukcesy odnoszą marki, które były w stanie reagować na zmieniające  potrzeby i oczekiwania klientów. – Żyjemy dziś w świecie, w którym konsumenci mają większą moc niż kiedykolwiek – powiedział.