Właściciel TikTok zdetronizował Ubera i jest najdroższym startupem

Zhang Yiming jest założycielem Bytedance, najdroższego startupu świata
Giulia Marchi/Bloomberg

Najbardziej wartościowym startupem jest teraz chińska firma Bytedance, właściciel popularnej również w Polsce aplikacji TikTok, a także serwisu informacyjnego Toutiao.

Bytedance pozyskał w ostatnim czasie nowe źródła finansowania, dzięki czemu jego wycena skoczyła do 75 mld dol. To pozwoliło momentalnie zdetronizować dotychczasowego lidera wszelkich startupowych rankingów. Uber, amerykańska aplikacja łączą pasażerów i kierowców, ma „tylko” 60 mld dol. kapitalizacji.

Założycielem Bytedance jest Zhang Yiming. Jego majątek szacuje się na 6,8 mld dol., co plasuje go na 25. miejscu w rankingu najbogatszych Chińczyków według “Forbesa”. A jeszcze sześć lat temu ten 35-letni mieszkaniec Pekinu, inżynier informatyk, miał problem, by przekonać inwestorów do swojej wizji technologii, opartej o sztuczną inteligencję, która agregowałaby interesujące użytkownika informacje.

Lista młodych, innowacyjnych firm, których wartość przekroczyła 1 mld dol. (tzw. jednorożce) szybko rośnie. Niestety nie w naszym kraju. Tu nie doczekaliśmy się jeszcze jednorożca. Masowo powstają one jednak w Chinach i USA. Co więcej, wyceny tamtejszych startupów mkną w górę jak oszalałe. Przebicie „sufitu” ustanowionego przez Ubera, to duże wydarzenie w branży. W przeliczeniu na złote Bytedance ma bowiem astronomiczną wartość 285 mld zł, czyli „ledwie” o 100 mld zł mniej niż wynoszą planowane wpływy budżetowe naszego kraju w 2019 r. i osiem razy więcej od kapitalizacji PKN Orlen.

Bytedance ma bardzo mocną pozycję w Chinach. Pozyskane przez spółkę środki mają pomóc we wzmocnieniu jej ekspansji na kolejne rynki. Jej motorem napędowym może być największy zagraniczny hit startupu – usługa wideo znana na zachodzie jako TikTok, która konkuruje z największymi gigantami, jak Snapchchat (kapitalizacja 8 mld dol.), czy Facebook (428 mld dol.).

Informacja o pozyskaniu tak dużego finansowania przez Bytedance jest interesująca również z punktu widzenia polskiego rynku. TikTok, wcześniej znany jako Musically, ma nad Wisłą duże grono fanów (ponad 3 mln zarejestrowanych kont). Tobiasz Wybraniec, prezes GetHero, agencji zajmującej się influencer marketingiem na YouTube, czy Instagramie, przekonuje, że ten zastrzyk gotówki to dobra wiadomość nie tylko dla fanów, którzy mogą liczyć na rozwój aplikacji, ale również dla marek, które inwestują w promocję w TikToku. – Spodziewamy się, że potencjał marketingowy platformy zdecydowanie wzrośnie – ocenia Wybraniec.

Stworzony przez Bytedance TikTok to platforma społecznościowa, która umożliwia publikowanie krótkich nagrań video. Aplikacja największą popularnością cieszy się wśród młodych osób w wieku od 13 do 20 lat. Obecnie z jej usług korzysta około 600 mln osób na całym świecie.

Mogą Ci się również spodobać

Kultowy pasjans Microsoft skończył 30 lat

Microsoft Solitaire, czyli Pasjans, skończył właśnie 30 lat. Koncern postanowił uczcić rocznice powstania popularnej ...

Porsche inwestuje w startup, który zrewolucjonizuje nocną jazdę

Porsche zainteresowane jest stworzoną przez izraelski start-up TriEye kamerą, która dzięki technologii bliskiej podczerwieni ...

Koreańczycy chcieli odszkodowań, dostali technologiczne sankcje

Japonia wprowadziła od 4 lipca nowe ograniczenia w eksporcie do Korei Południowej niektórych materiałów ...

Google porzuca naftowe koncerny. Uległo presji Greenpeace

Informatyczny gigant z USA nie będzie więcej wspierać koncernów naftowych, tworząc dla nich technologię ...

Polski startup dostał unijne pieniądze na blockchain

Billon Digital Services, spółka z grupy kapitałowej Billon, otrzymała prawie 2 mln euro dofinansowania ...

Polskie studia skurczyły się o 8 mld zł. Ale już odzyskują masę

Wiele wskazuje, że branża na trwającej epidemii mocno nie ucierpi, choć wcześniejsze gwałtowne spadki ...