Wielki powrót komunikatorów

To nie tylko szybka forma komunikacji, ale i dobry sposób na drogie połączenia międzynarodowe czy kupno biletu do kina.

Publikacja: 03.12.2018 20:08

Wielki powrót komunikatorów

Foto: Chris Ratcliffe/Bloomberg

W Polsce komunikatory mają już kilkanaście milionów użytkowników i wciąż powstają nowe. Mogą zagrozić innym formom komunikacji, takim jak np. SMS. Pierwszy komunikator został stworzony już w 1996 r. przez izraelską firmę ICQ. Jego nazwa nawiązywała do angielskiej gry słów – „I seek you”, czyli: szukam cię.

Zamiast telefonu

ICQ wyglądał oczywiście dość prymitywnie, ale późniejsi fani polskich rozwiązań Gadu-Gadu czy Tlenu doskonale pamiętają te klimaty z kolorowymi ikonkami i tekstem. Numer Gadu-Gadu był swoistym dowodem tożsamości. Raper Taco Hemingway śpiewa nawet, że wciąż go pamięta, choć czasy świetności tego komunikatora dawno minęły. Swego czasu była to jedna z najcenniejszych marek w polskim internecie, należała do grupy Naspers obok np. Allegro. Jednak Gadu-Gadu systematycznie traciło zainteresowanie na rzecz np. mediów społecznościowych.

""

cyfrowa.rp.pl

Dziś komunikatory wracają, ale liderem jest Facebook Messenger, który w październiku miał przez aplikację mobilną ponad 9 mln użytkowników. 5,3 mln w ten sam sposób korzystało z komunikatora WhatsApp, też należącego do Facebooka.

Na całym świecie ta forma komunikacji przeżywa zdecydowany renesans. Każdego miesiąca 2,6 mld ludzi korzysta z Facebooka, Messengera, Instagrama i WhatsAppa. Z kolei z badań firmy Nielsen wynika, że 64 proc. osób woli użycie komunikatora zamiast telefonu czy e-maila. – Messenger to nie tylko narzędzie komunikacji ze znajomymi i rodziną, ale też nowa droga prowadzenia i rozwoju biznesu. Potwierdza to fakt, że 10 mld wiadomości miesięcznie to tylko te przesyłane pomiędzy firmami a ich obecnymi lub potencjalnymi klientami. Ta możliwość bezpośredniej komunikacji z marką wpływa na budowanie zaufania do niej, co przyznaje 69 proc. amerykańskich i 66 proc. brytyjskich użytkowników – mówi Robert Bednarski, dyrektor regionalny w Facebooku. – Obserwujemy, że ludzie oczekują od firm kontaktu za pomocą narzędzi, których używają i które lubią. Ten zwrot w stronę kanału mobilnego jest w świecie reklamy równie istotny jak upowszechnienie się telewizji 60 lat temu – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Pogłoski o śmierci SMS są mocno przesadzone

Użytkowników zachęca łatwość komunikacji – tekst, głos czy transmisja wideo, wystarczy tylko dostęp do internetu. Korzystanie z komunikatorów za granicą pozwala też na oszczędności na drogich międzykontynentalnych rozmowach w roamingu. W miarę wprowadzania nowych komunikatorów pojawiały się kolejne funkcje i z dobrodziejstw komunikacji w tym kanale zaczęły korzystać także firmy.

Wycieki danych

Co za tym idzie, pojawiły się problemy np. z bezpieczeństwem danych, na co odpowiedzią jest choćby mocniej szyfrowany Signal, który ma dodatkowo otoczkę projektu spoza rynku wielkich korporacji, ponieważ powstaje w ramach open source. Z kolei aplikacja mobilna do darmowych rozmów tekstowych i wideo Imo odnotowała już ponad 500 mln pobrań na urządzenia z systemem Android.

CZYTAJ TAKŻE: Firmy też stawiają na komunikatory

To, do czego może dojść, doskonale widać po chińskim komunikatorze WeChat, który ma ponad 1 mld użytkowników miesięcznie. To już nie tylko komunikator, ale też dzięki nowym funkcjonalnościom można za jego pośrednictwem kupić bilety do kina czy na pociąg, zamówić zakupy internetowe i od razu uregulować płatność czy zarezerwować taksówkę. Ruszył już projekt wykorzystania WeChat jako urzędowego systemu identyfikacji obywateli zamiast np. papierowych dowodów tożsamości.

W Polsce komunikatory mają już kilkanaście milionów użytkowników i wciąż powstają nowe. Mogą zagrozić innym formom komunikacji, takim jak np. SMS. Pierwszy komunikator został stworzony już w 1996 r. przez izraelską firmę ICQ. Jego nazwa nawiązywała do angielskiej gry słów – „I seek you”, czyli: szukam cię.

Zamiast telefonu

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny
Globalne Interesy
Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Globalne Interesy
Chiny nagle zablokowały dostawy podzespołów do Rosji. Zagrożona produkcja rakiet