Facebook widzi czarno przyszłość. Powód? Apple

Biznes Facebooka rozkwitł podczas pandemii koronawirusa, ale 2021 r. może okazać się trudniejszy. W raporcie za IV kwartał ubiegłego roku spółka ostrzegła, że nowe funkcje prywatności w aktualizacji Apple iOS 14 mogą przyczynić się do spowolnienia przychodów z reklam.

Publikacja: 28.01.2021 12:46

Facebook widzi czarno przyszłość. Powód? Apple

Foto: Bloomberg

Facebook ma za sobą udaną końcówkę roku. W IV kwartale spółka wypracowała 11,2 mld dol. zysku, co oznacza wzrost o ponad 50 proc. rok do roku. Przychody na poziomie około 28 mld dol. były o 33 proc. wyższe rok do roku, co podkreśla, że popyt na reklamy znacząco wzrósł w porównaniu z pierwszymi miesiącami pandemii.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook, Google, Alibaba mają problem. Ruszyły śledztwa i pozwy

Łącznie różne aplikacje Facebooka, w tym Instagram, Messenger i WhatsApp, odnotowały 3,3 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, co oznacza wzrost o 14 proc. rok do roku.

„Mieliśmy mocny koniec roku, ponieważ ludzie i firmy nadal korzystali z naszych usług w tych trudnych czasach” – napisał Zuckerberg w oświadczeniu.

Dobra passa Facebooka może jednak się skończyć w tym roku. Gigant mediów społecznościowych jest głośnym krytykiem nadchodzących zmian, jakie zamierza prowadzić Apple, które wymagają od twórców aplikacji uzyskania wyraźnej zgody użytkowników przed włączeniem funkcji śledzenia reklam i ostrzegają przed wpływem, jaki zmiany mogą mieć w przeszłości. Dave Wehner, dyrektor finansowy Facebooka powiedział, że działalność reklamowa firmy może otrzymać cios pod koniec pierwszego kwartału.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepsze 2020. Facebook chce zabić smartfony. Przełomowy projekt

Podczas rozmowy z analitykami Mark Zuckerberg skrytykował Apple za wykorzystywanie swojej pozycji. – Apple ma wiele powodów, by wykorzystywać swoją dominującą pozycję i ingerować w sposób działania naszych i innych aplikacji, co regularnie robią, aby promować własne – powiedział Zuckerberg. – Ma to wpływ na rozwój milionów firm na całym świecie, w tym wraz z nadchodzącymi zmianami iOS14, wiele małych firm nie będzie już w stanie docierać do swoich klientów za pomocą ukierunkowanych reklam. Apple może powiedzieć, że robi to, aby pomóc ludziom, ale te ruchy wyraźnie działają na korzyść ich konkurencyjnych interesów – dodał Zuckerberg.

Facebook ma za sobą udaną końcówkę roku. W IV kwartale spółka wypracowała 11,2 mld dol. zysku, co oznacza wzrost o ponad 50 proc. rok do roku. Przychody na poziomie około 28 mld dol. były o 33 proc. wyższe rok do roku, co podkreśla, że popyt na reklamy znacząco wzrósł w porównaniu z pierwszymi miesiącami pandemii.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook, Google, Alibaba mają problem. Ruszyły śledztwa i pozwy

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny