Choć od dawna nie brakuje raportów wskazujących na spadek popularności Facebooka, to liczba jego użytkowników z kwartału na kwartał rośnie i sięga już 2,3 mld osób. W Polsce w grudniu 2018 r. serwis miał niemal 21,5 mln użytkowników, ustępując popularnością jedynie wyszukiwarce Google. Zatem mimo masy krytycznych informacji użytkownicy wydają się ich nie zauważać, choć jednocześnie świadomość zagrożeń związanych z ochrona danych w sieci rośnie.
Świetne wyniki mimo kryzysów
– Od czasu ostatnich wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych kryzysy pogrążające Facebooka nie pomagają w odbudowywaniu wiarygodności tego medium – mówi dr Helena Chmielewska-Szlajfer, socjolożka z Akademii Leona Koźmińskiego. – Nawet mimo zmian w News Feedzie, w którym użytkownicy mają oglądać więcej informacji od swoich znajomych, wiadomości lokalnych i ze zweryfikowanych źródeł. O wiarygodności informuje obecnie ikonka przy każdym linku do strony newsowej, najechanie na którą podaje krótką informację z Wikipedii o danym źródle – dodaje.
– Choć coraz więcej polskich internautów deklaruje obawy o swoją prywatność w internecie – 53 proc. według badania Blue Media – to do masowego kasowania swoich kont na polskim Facebooku i w innych mediach społecznościowych nie doszło. Kampania #DeleteFacebook odbiła się głośnym echem w kilku krajach, ale nie spowodowała, że firmy odwróciły się od reklamowania na serwisie – mówi Zuzanna Szybisty, współzarządzająca agencją Profeina.
Co więcej, jak zauważa, wyniki finansowe za trzeci kwartał 2018 r. były najlepsze w historii imperium Zuckerberga, a zaangażowanie użytkowników wzrosło o 9–10 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem (czyli jeszcze przed wybuchem afer). – Choć warto zauważyć, że na dojrzałych rynkach, w Europie i Stanach Zjednoczonych, mamy do czynienia z powolnym spadkiem liczby użytkowników. Kwestią czasu jest pojawienie się refleksji wśród użytkowników, czy na pewno warto wrzucić zdjęcie, zalajkować konkretną markę czy wyrazić chęć udziału w wydarzeniu na Facebooku. A wraz z rosnącą ostrożnością użytkowników –wzrastać będzie czujność biznesu – mówi.