Zasady opublikowane przez Państwową Administrację ds. Regulacji Rynku (SAMR) obejmują wiele aspektów. Zgodnie z dokumentem platformy internetowe nie powinny wykorzystywać danych, algorytmów i innych technik w celu wpływania na decyzje użytkowników. Firmy nie będą mogły przekierowywać użytkownika na swoje witryny, gdy ten będzie przeglądał inną. Ponadto operatorzy platform internetowych nie powinni wykorzystywać danych i algorytmów do zbierania i analizowania informacji handlowych. Firmy nie będą też mogły ukrywać negatywnych recenzji i promować tylko pozytywne oceny klientów.
CZYTAJ TAKŻE: Cyfrowi miliarderzy w Chinach ponieśli ogromne straty
SAMR poinformował, że może zatrudnić instytucje zewnętrzne do audytu danych, jeśli dany operator naruszy powyższe zasady. Regulator zasięga teraz opinii publicznej na temat nowych przepisów do 15 września. Jeszcze nie weszły one w życie.
To kolejne działania chińskich władz, które mają za zadanie ukrócenie dominacji krajowych spółek technologicznych. Przypomnijmy, że w tym roku Alibaba, właściciel m.in. serwisu zakupowego AliExpress, w wyniku śledztwa antymonopolowego otrzymał 2,8 mld dol. kary. Była to najwyższa grzywna w historii Chin. SAMR prowadzi również obecnie dochodzenie w sprawie firmy dostarczającej żywność Meituan pod kątem podejrzeń o praktyki monopolistyczne. Ponadto w zeszłym miesiącu SAMR zablokował plan Tencenta dotyczący połączenia platform streamingowych Huya i DouYu w związku z obawami antymonopolowymi.
CZYTAJ TAKŻE: „Duchowe opium”. Po gig-techach Chiny biją w sektor gier