Jak przerobić czarnoskórego na białego. Wpadka Panasonica

Koncern w jednej z reklam w Photoshopie głowę białego mężczyzny umieścił na ciele czarnego. Fotomontaż okazał się bardzo kłopotliwy.

Publikacja: 28.08.2021 09:18

Jak przerobić czarnoskórego na białego. Wpadka Panasonica

Foto: Twitter, Sean Hollister, Panasonic

Media na świecie huczą, że firmie Panasonic nie chciało się trudzić się robieniem rzeczywistych zdjęć swojego produktu na prawdziwych ludziach, więc cyfrowo umieścił je w bezpłatnych zdjęciach z Shutterstock i Getty Images. Jakby tego było mało przykleił głowę białego człowieka do ciała czarnego mężczyzny, zmieniając jego odcień skóry, aby pasował.

Na szczegółowych analizach widać, że zdjęcie jest montowane. Te same ręce, koszula (z takimi samymi fałdami), ten sam układ ramion i tę samą szyję, w tej samej postawie. Ktoś po prostu zabrał ciało czarnoskórego wsadził głowę białego, rozjaśnił jego skórę i zmienił kolor kontrolera gier i koszuli. I gotowa reklama.

CZYTAJ TAKŻE: Jest narzędzie do wykrywania przerobionych zdjęć. Czas na deepfake

The Verge pyta, czy cokolwiek faktycznie zabrania firmie Panasonic modyfikowania obrazów w ten sposób, czy też oryginalni fotografowie i modelki mają w ogóle coś do powiedzenia — kupując nieodpłatnie obraz na tych platformach, kupujesz możliwość swobodnego korzystania i modyfikowania go bez konieczności negocjowania z artystą.

I chociaż umowa licencyjna Shutterstock mówi, że klienci nie mogą „przedstawiać żadnej osoby przedstawionej w treści wizualnej („Model”) w sposób, który rozsądna osoba uznałaby za obraźliwą, wydaje się, że Getty Images nie ma żadnych podobnych warunków. Ograniczenia Getty’ego dotyczą przede wszystkim treści „redakcyjnych”, tak aby zdjęcia dziennikarzy z rzeczywistych wydarzeń informacyjnych nie były wykorzystywane w reklamach ani adnotacjach.

Firma Panasonic na pytanie, czy pobrała wszystkie zdjęcia promocyjne przedstawiające człowieka z folderu dystrybucji zdjęć tego produktu wciąż odpowiada iż nadal bada sprawę.

CZYTAJ TAKŻE: IBM rezygnuje z technologii rozpoznawania twarzy. Bo wspiera rasizm

Media przypominają iż nie pierwszy raz, kiedy firma technologiczna zastąpiła głowę osoby czarnej białą na obrazku promocyjnym: Microsoft został przyłapany na robieniu takich samych rzeczy na polskiej stronie internetowej w 2009 roku.

Media na świecie huczą, że firmie Panasonic nie chciało się trudzić się robieniem rzeczywistych zdjęć swojego produktu na prawdziwych ludziach, więc cyfrowo umieścił je w bezpłatnych zdjęciach z Shutterstock i Getty Images. Jakby tego było mało przykleił głowę białego człowieka do ciała czarnego mężczyzny, zmieniając jego odcień skóry, aby pasował.

Na szczegółowych analizach widać, że zdjęcie jest montowane. Te same ręce, koszula (z takimi samymi fałdami), ten sam układ ramion i tę samą szyję, w tej samej postawie. Ktoś po prostu zabrał ciało czarnoskórego wsadził głowę białego, rozjaśnił jego skórę i zmienił kolor kontrolera gier i koszuli. I gotowa reklama.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ludzie wyginą jak dinozaury? Powstaje system obrony przed kosmicznym zagrożeniem
Globalne Interesy
CrowdStrike zablokował systemy Microsoft. Potężna awaria na całym świecie
Globalne Interesy
OpenAI rozpoczyna wojnę, wprowadzając nowy model ChatGPT. Jest tańszy i szybszy
Globalne Interesy
Elon Musk zabiera swoje firmy z Kalifornii. Podał szokujący powód
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Globalne Interesy
Rosyjski gigant ucieka z USA. Niedostępne oprogramowanie i zwolnienia pracowników