Jak przerobić czarnoskórego na białego. Wpadka Panasonica

Koncern w jednej z reklam w Photoshopie głowę białego mężczyzny umieścił na ciele czarnego. Fotomontaż okazał się bardzo kłopotliwy.

Publikacja: 28.08.2021 09:18

Jak przerobić czarnoskórego na białego. Wpadka Panasonica

Foto: Twitter, Sean Hollister, Panasonic

Media na świecie huczą, że firmie Panasonic nie chciało się trudzić się robieniem rzeczywistych zdjęć swojego produktu na prawdziwych ludziach, więc cyfrowo umieścił je w bezpłatnych zdjęciach z Shutterstock i Getty Images. Jakby tego było mało przykleił głowę białego człowieka do ciała czarnego mężczyzny, zmieniając jego odcień skóry, aby pasował.

Na szczegółowych analizach widać, że zdjęcie jest montowane. Te same ręce, koszula (z takimi samymi fałdami), ten sam układ ramion i tę samą szyję, w tej samej postawie. Ktoś po prostu zabrał ciało czarnoskórego wsadził głowę białego, rozjaśnił jego skórę i zmienił kolor kontrolera gier i koszuli. I gotowa reklama.

CZYTAJ TAKŻE: Jest narzędzie do wykrywania przerobionych zdjęć. Czas na deepfake

The Verge pyta, czy cokolwiek faktycznie zabrania firmie Panasonic modyfikowania obrazów w ten sposób, czy też oryginalni fotografowie i modelki mają w ogóle coś do powiedzenia — kupując nieodpłatnie obraz na tych platformach, kupujesz możliwość swobodnego korzystania i modyfikowania go bez konieczności negocjowania z artystą.

I chociaż umowa licencyjna Shutterstock mówi, że klienci nie mogą „przedstawiać żadnej osoby przedstawionej w treści wizualnej („Model”) w sposób, który rozsądna osoba uznałaby za obraźliwą, wydaje się, że Getty Images nie ma żadnych podobnych warunków. Ograniczenia Getty’ego dotyczą przede wszystkim treści „redakcyjnych”, tak aby zdjęcia dziennikarzy z rzeczywistych wydarzeń informacyjnych nie były wykorzystywane w reklamach ani adnotacjach.

Firma Panasonic na pytanie, czy pobrała wszystkie zdjęcia promocyjne przedstawiające człowieka z folderu dystrybucji zdjęć tego produktu wciąż odpowiada iż nadal bada sprawę.

CZYTAJ TAKŻE: IBM rezygnuje z technologii rozpoznawania twarzy. Bo wspiera rasizm

Media przypominają iż nie pierwszy raz, kiedy firma technologiczna zastąpiła głowę osoby czarnej białą na obrazku promocyjnym: Microsoft został przyłapany na robieniu takich samych rzeczy na polskiej stronie internetowej w 2009 roku.

Media na świecie huczą, że firmie Panasonic nie chciało się trudzić się robieniem rzeczywistych zdjęć swojego produktu na prawdziwych ludziach, więc cyfrowo umieścił je w bezpłatnych zdjęciach z Shutterstock i Getty Images. Jakby tego było mało przykleił głowę białego człowieka do ciała czarnego mężczyzny, zmieniając jego odcień skóry, aby pasował.

Na szczegółowych analizach widać, że zdjęcie jest montowane. Te same ręce, koszula (z takimi samymi fałdami), ten sam układ ramion i tę samą szyję, w tej samej postawie. Ktoś po prostu zabrał ciało czarnoskórego wsadził głowę białego, rozjaśnił jego skórę i zmienił kolor kontrolera gier i koszuli. I gotowa reklama.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Musk wspiera Rosję w wojnie przeciwko Ukrainie? Terminale Starlink w rosyjskim wojsku
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Globalne Interesy
Google będą zablokowane w Rosji. Rosyjski operator telefonii ostrzega
Globalne Interesy
Wielki sukces Muska. Starship poleciał w „najbardziej ambitnym locie testowym w historii”
Globalne Interesy
Cybercab i Robovan. Elon Musk ogłasza rewolucję w transporcie
Globalne Interesy
Słaba sprzedaż iPhone'a 16. Apple wciąż pokłada nadzieję w świętach