Media na świecie huczą, że firmie Panasonic nie chciało się trudzić się robieniem rzeczywistych zdjęć swojego produktu na prawdziwych ludziach, więc cyfrowo umieścił je w bezpłatnych zdjęciach z Shutterstock i Getty Images. Jakby tego było mało przykleił głowę białego człowieka do ciała czarnego mężczyzny, zmieniając jego odcień skóry, aby pasował.

Na szczegółowych analizach widać, że zdjęcie jest montowane. Te same ręce, koszula (z takimi samymi fałdami), ten sam układ ramion i tę samą szyję, w tej samej postawie. Ktoś po prostu zabrał ciało czarnoskórego wsadził głowę białego, rozjaśnił jego skórę i zmienił kolor kontrolera gier i koszuli. I gotowa reklama.

CZYTAJ TAKŻE: Jest narzędzie do wykrywania przerobionych zdjęć. Czas na deepfake

The Verge pyta, czy cokolwiek faktycznie zabrania firmie Panasonic modyfikowania obrazów w ten sposób, czy też oryginalni fotografowie i modelki mają w ogóle coś do powiedzenia — kupując nieodpłatnie obraz na tych platformach, kupujesz możliwość swobodnego korzystania i modyfikowania go bez konieczności negocjowania z artystą.

I chociaż umowa licencyjna Shutterstock mówi, że klienci nie mogą „przedstawiać żadnej osoby przedstawionej w treści wizualnej („Model”) w sposób, który rozsądna osoba uznałaby za obraźliwą, wydaje się, że Getty Images nie ma żadnych podobnych warunków. Ograniczenia Getty’ego dotyczą przede wszystkim treści „redakcyjnych”, tak aby zdjęcia dziennikarzy z rzeczywistych wydarzeń informacyjnych nie były wykorzystywane w reklamach ani adnotacjach.

Firma Panasonic na pytanie, czy pobrała wszystkie zdjęcia promocyjne przedstawiające człowieka z folderu dystrybucji zdjęć tego produktu wciąż odpowiada iż nadal bada sprawę.

CZYTAJ TAKŻE: IBM rezygnuje z technologii rozpoznawania twarzy. Bo wspiera rasizm

Media przypominają iż nie pierwszy raz, kiedy firma technologiczna zastąpiła głowę osoby czarnej białą na obrazku promocyjnym: Microsoft został przyłapany na robieniu takich samych rzeczy na polskiej stronie internetowej w 2009 roku.