Reklama
Rozwiń

Tysiąc Hindusów w roli sztucznej inteligencji. Porażka sklepów Amazona

Sieć Amazon Fresh rezygnuje z punktów z technologią „Just Walk Out”. W zamian będzie śledziła zakupy na poziomie sklepowego wózka. Przy okazji wyszło na jaw, że brak obsługi sklepu oznaczał jej przeniesienie do Indii, gdzie faktycznie udawała AI.

Publikacja: 04.04.2024 15:18

Amazon zrezygnował z punktów z technologią „Just Walk Out”. Pomysł z przeniesienim obsługi do Indii

Amazon zrezygnował z punktów z technologią „Just Walk Out”. Pomysł z przeniesienim obsługi do Indii nie wypalił

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z informacjami z wewnętrznych e-maili Amazona, do których dotarł serwis GeekWire, Amazon Web Services zwolni kilkaset osób w zespole ds. technologii sklepów „fizycznych”. Ma to wpłynąć na zespoły zajmujące się sklepami Amazon Fresh.

Czujniki i kamery nie dały rady

Powodem ma być rezygnacja z technologii Just Walk Out w sklepach Amazon Fresh. Polegała ona na tym, że klienci mogli po prostu wejść do sklepu, wybrać towar i wyjść, a konto było automatycznie obciążane należnością za zakupy. Amazon chwalił się rozwiniętą sztuczną inteligencją i systemami czujników połączonych z kamerami obsługujących system. Technologia, wdrożona po raz pierwszy w 2016 roku, zapowiadała się jako wielka innowacja, a sklepy bez kasjerów wydawały się fanom technologii przyszłością dla tradycyjnego handlu odczuwającego konkurencję e-sklepów.

Czytaj więcej

Zagłuszają drony, kamery czy WiFi. Amazon ma duży problem

Rzeczywistość okazała się być zdecydowanie mniej różowa. Po pierwsze, likwidacja kas na miejscu okazała się być de facto ich przeniesieniem tysiące kilometrów dalej, na subkontynent indyjski, gdzie w szczycie przy obsłudze sklepów pracowało 1000 osób, które z punktu widzenia klienta udawały sztuczną inteligencję.

Czytaj więcej

W 2024 roku sztuczna inteligencja będzie wszędzie. „Konsumenckie urządzenie AI”

Po drugie, technologia okazała się zawodna i w 2022, jak podają serwisy Gizmodo i The Information, aż 70 proc. transakcji wymagało weryfikacji przez ludzi, podczas gdy Amazon stawiał sobie za cel maksymalnie 5 proc. operacji wymagających sprawdzenia. W efekcie technologia okazała się zbyt droga dla Amazona.

Skaner w wózku sklepowym zastąpi AI

Zamiast Just Walk Out Amazon wdroży teraz w większości sklepów opcję Dash Carts. Działa ona podobnie do znanych choćby z niektórych sklepów Tesco koszyków z wbudowanym skanerem i ekranem. Rozwiązanie to jest bardziej niezawodne niż stosowana dotychczas przez Amazon Fresh technologia.

Czytaj więcej

Amazon sprawdzał czas pobytu w toalecie i tempo chodzenia pracowników. Jest kara

Technologia Just Walk Out zostanie jednak utrzymana w niektórych sklepach Amazon Fresh w Wielkiej Brytanii i w niektórych sklepach Amazon Go.

Oczywiście to nie jest tak, że 1000 pracowników w Indiach faktycznie udawało sztuczną inteligencję. Ich rola, poza weryfikacją transakcji, polegała na odpowiednim oznaczaniu nagrań, tak by wspomóc uczenie maszynowe i rozwijać sztuczną inteligencję poprzez karmienie jej odpowiednimi danymi. Jednak utrzymujący się wysoki poziom transakcji wymagających weryfikowania przez człowieka dowodzi, że system po prostu się nie sprawdzał na masową skalę.

Globalne Interesy
Te latające pojazdy mają odmienić transport. Właśnie rusza produkcja
Globalne Interesy
AI Elona Muska zyskała miliardy. To będzie wojna z twórcą ChatGPT o pozycję nr 1
Globalne Interesy
„Jestem Satoshi Nakamoto". Kim jest twórca bitcoina?
Globalne Interesy
Moderatorzy Facebooka nie wytrzymują pracy i makabrycznych treści. Jest pozew grupowy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Globalne Interesy
USA szykują cios w Chiny. Tym razem to produkt, który znajduje się w milionach domów
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku