Chiny gonią Teslę. Chcą mieć własne roboty wyglądające i pracujące jak ludzie

Państwo Środka dominuje na rynku pojazdów elektrycznych, ale za chwilę może przegonić Teslę w budowie zasilanych bateryjnie humanoidalnych robotów, które mają zastąpić ludzkich pracowników.

Publikacja: 30.08.2024 18:07

Optimus Tesli zyskuje coraz groźniejszych rywali w Chinach

Optimus Tesli zyskuje coraz groźniejszych rywali w Chinach

Foto: Tesla, Youtube

Chińskie firmy zajmujące się opracowaniem i produkcja robotów humanoidalnych mają ogromne wsparcie rządu i prezydenta Xi Jinpinga, który jest zwolennikiem rozwijania „nowych sił produkcyjnych” w technologii. Miasto Pekin uruchomiło w styczniu fundusz państwowy o wartości 1,4 miliarda dolarów na robotykę. Natomiast Szanghaj poinformował w lipcu o planach utworzenia funduszu przemysłu humanoidalnego o wartości 1,4 miliarda dolarów. Roboty prezentowane na konferencji World Robot Conference w Pekinie (ponad dwa tuziny chińskich firm zaprezentowało tu właśnie humanoidalne roboty) powstały dzięki wcześniejszemu rozwojowi przemysłu motoryzacyjnego przestawionego na produkcję pojazdów elektrycznych. Bez tego, nie byłoby możliwe tak szybkie stworzenie tak wielu prototypów robotów – zwraca uwagę Reuters.

Kto produkuje humanoidy

Analitycy Goldman Sachs prognozują, że roczny światowy rynek robotów humanoidalnych osiągnie 38 miliardów dolarów do 2035 roku, z prawie 1,4 miliona dostaw do zastosowań konsumenckich i przemysłowych. Oszacowano, że koszt materiałów do ich budowy spadł do około 150 000 dolarów za sztukę w 2023 roku, z wyłączeniem kosztów badań i rozwoju. „Jest duże pole do popisu, aby obniżyć koszty” — powiedział Hu Debo, dyrektor generalny Shanghai Kepler Exploration Robotics, firmy, którą współzałożył w zeszłym roku, zainspirowany humanoidalnym robotem Tesli Optimus. „Chiny specjalizują się w szybkiej iteracji i produkcji” - dodał w rozmowie z agencją Reuters. Firma Hu pracuje nad piątą wersją robota-pracownika, który ma zostać przetestowany w fabrykach. Oczekuje, że cena sprzedaży jednego robota wyniesie mniej niż 30 tys. dolarów.

Czytaj więcej

Dwunożne roboty podbijają świat. Wiadomo już, kiedy dorównają człowiekowi

Kiedy Tesla otworzyła swoją fabrykę w Szanghaju w 2019 r., chińscy urzędnicy mówili, że spodziewają się, że pionier pojazdów elektrycznych przyniesie „efekt suma” (silny konkurenta powoduje, że słabi stają się lepsi) chińskiemu przemysłowi. Robot Optimus Tesli miał podobny efekt na chińskich producentów robotów humanoidalnych, uważa Hu Debo.

Amerykański producent samochodów po raz pierwszy pokazał Optimusa w 2021 r. Elon Musk reklamował go jako wydarzenie potencjalnie „ważniejszy niż biznes pojazdów” w przyszłości. Firma Muska wykorzystuje podejście sztucznej inteligencji dla Optimusa wzorowane na jej oprogramowaniu „Full Self-Driving” dla pojazdów elektrycznych.

Chińscy rywale i analitycy twierdzą, że Tesla ma wczesną przewagę w dziedzinie sztucznej inteligencji, ale Chiny mają możliwość obniżenia kosztów produkcji.

Kiedy roboty wejdą do fabryk w dużej skali

Optimus, który także został zaprezentowany na konferencji w Pekinie, został prześcignięty przez wiele chińskich humanoidów, które machały, chodziły, a nawet wzruszały ramionami. Mimo to nadal był jednym z najpopularniejszych eksponatów, otoczony ludźmi robiącymi zdjęcia. „W przyszłym roku w fabryce będzie ponad 1000 moich rodaków” - głosił napis obok Optimusa. Tesla spodziewa się wyjść poza prototypy i rozpocząć produkcję Optimusa w małych ilościach już w przyszłym roku.

Czytaj więcej

Chiński pies robot kąsa Rosjan. Niezwykła broń w rękach Ukraińców

Chiński producent robotów humanoidalnych UBTECH Robotics już testuje swoje roboty w fabrykach samochodów Geely i Audi. „Naszym celem jest rozpoczęcie produkcji masowej do przyszłego roku” — powiedział Sotirios Stasinopoulos, kierownik projektu w UBTECH. Oznaczałoby to, że w fabrykach samochodów w Chinach pracowałoby do tysiąca robotów – twierdzi Stasinopoulos.

Jednak według analityków cytowanych przez Reutera zanim roboty humanoidalne będą mogły osiągnąć zastosowanie komercyjne na dużą skalę minie jeszcze 20 – 30 lat.

Chińskie firmy zajmujące się opracowaniem i produkcja robotów humanoidalnych mają ogromne wsparcie rządu i prezydenta Xi Jinpinga, który jest zwolennikiem rozwijania „nowych sił produkcyjnych” w technologii. Miasto Pekin uruchomiło w styczniu fundusz państwowy o wartości 1,4 miliarda dolarów na robotykę. Natomiast Szanghaj poinformował w lipcu o planach utworzenia funduszu przemysłu humanoidalnego o wartości 1,4 miliarda dolarów. Roboty prezentowane na konferencji World Robot Conference w Pekinie (ponad dwa tuziny chińskich firm zaprezentowało tu właśnie humanoidalne roboty) powstały dzięki wcześniejszemu rozwojowi przemysłu motoryzacyjnego przestawionego na produkcję pojazdów elektrycznych. Bez tego, nie byłoby możliwe tak szybkie stworzenie tak wielu prototypów robotów – zwraca uwagę Reuters.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Sukces „prywatnego spaceru kosmicznego”. Astronauci najdalej od Ziemi od 50 lat
Globalne Interesy
To będzie najdroższy start-up świata. Zainwestują w niego Apple i Nvidia
kosmos
„Prywatny spacer kosmiczny”. Wystartowała historyczna misja
Globalne Interesy
Serwis X Elona Muska rugowany z Brazylii. Kolejny będzie jego Starlink?
Globalne Interesy
Trump czy Harris? Niedoceniana bitwa o Dolinę Krzemową może zaważyć na wyborach
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne