Google wywróciło do góry nogami wyszukiwarkę. Niespodziewane ryzyko

Na polskim rynku internetowy gigant wdrożył nową funkcjonalność, która całkowicie wywraca sposób wyszukiwania w sieci. Choć Google mówi o sukcesie, to nie wszystkim zmiana przypadła do gustu.

Publikacja: 28.03.2025 20:51

AI Overviews może być dużym ułatwieniem, bo skraca czas wyszukiwania i dostarcza gotowe odpowiedzi b

AI Overviews może być dużym ułatwieniem, bo skraca czas wyszukiwania i dostarcza gotowe odpowiedzi bez konieczności klikania w linki

Foto: Adobe Stock

AI Overviews, nowa opcja szukania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, dostępna już w kilku krajach Europy, w tym w Polsce, a także na wielu rynkach w Afryce, Azji oraz w USA, ma ułatwić nadawanie pytań, znajdowanie informacji i odkrywanie odpowiednich stron. W Google przekonują, że dotychczasowe doświadczenia z rynków pokazują, że dzięki temu rozwiązania użytkownicy chętniej korzystają z wyszukiwarki i są bardziej zadowoleni z uzyskiwanych wyników. Ale AI Overviews, czyli „Przegląd od AI”, budzi też sporo kontrowersji.

Firmy obawiają się AI Overviews?

Firmy, które dotąd liczyły na ruch z wyszukiwarki poprzez kliknięcie w link do strony, teraz mają obawy, że ten mocno spadnie. Odpowiedzi na wyszukiwane przez internautów pytania pojawiają się bowiem wprost w wyszukiwarce – tak samo jak w przypadku korzystania z popularnych chatbotów. W niektórych przypadkach „wejście” w bezpośredni link staje się więc zbędne. Czy to problem? Eksperci twierdzą, że na razie AI nie zacznie przejmować ruchu, który dotąd trafiał na strony firm.

Czytaj więcej

Google zmienia zasady wyszukiwania w sieci. To ma być rewolucja

Marcin Stypuła, prezes Semcore, agencji specjalizującej się w pozycjonowaniu stron, uważa, że dla użytkowników internetu AI Overviews może być dużym ułatwieniem, bo skraca czas wyszukiwania i dostarcza gotowe odpowiedzi bez konieczności klikania w linki. Czy zatem, skoro użytkownik otrzymuje potrzebną informację już w wyszukiwarce i nie ma potrzeby odwiedzać danej witryny, firmy w sieci muszą szykować się na mniejszy ruch, a w konsekwencji spadek sprzedaży?

Czym są featured snippets?

– Dla wielu firm obecność w internecie to kwestia przetrwania. Ich model biznesowy w całości opiera się na generowaniu ruchu na stronie internetowej. To właśnie dzięki widoczności w wyszukiwarce zdobywają klientów, sprzedają produkty, oferują usługi czy pozyskują leady sprzedażowe. Każdy spadek liczby odwiedzin oznacza realne ryzyko strat finansowych. W tym kontekście każda zmiana w sposobie działania wyszukiwarki, która może ograniczyć liczbę wejść na stronę, budzi zrozumiały niepokój – komentuje Stypuła. I zapewnia, że – póki co – firmy nie mają powodu do obaw, bo podobna funkcja została wprowadzona przez Google już w 2014 r., a AI Overviews to nic innego, jak jej najnowsza, bardziej inteligentna iteracja.

Mowa tu o featured snippets, zwanych inaczej answear boxami. To specjalnie wyróżnione odpowiedzi, które Google wyświetla na samej górze wyników wyszukiwania – nad standardowymi linkami. Ich celem jest szybkie udzielenie zwięzłej i trafnej odpowiedzi na zadane pytanie, bez konieczności klikania w stronę źródłową. Fragment ten pochodzi z jednej konkretnej witryny, która – według algorytmu Google – najlepiej odpowiada na dane zapytanie. Może przyjąć formę krótkiego akapitu, listy, tabeli lub wykresu.

Czy internauci klikną w linki?

W 2024 roku Rand Fishkin, współzałożyciel SparkToro, opublikował badania, z których wynika, że prawie 60 proc. wyszukiwań w Unii Europejskiej kończy się bez kliknięcia w jakikolwiek link. To tzw. zero-click searches – sytuacje, w których użytkownik otrzymuje wystarczającą odpowiedź już na stronie wyników wyszukiwania.

– Największa rewolucja związana z tzw. answer boxami jest już za nami. Funkcja AI Overviews nie zmienia struktury strony z wynikami, a internauci przyzwyczaili się już do obecności wyróżnionych treści. Odpowiedzi generowane przez sztuczną inteligencję są opatrzone listą źródeł, i to właśnie w te linki użytkownicy prawdopodobnie będą klikać najczęściej. Dlatego dla firm kluczowe stanie się to, by ich treści były uwzględniane przez AI jako podstawa odpowiedzi. To będzie nowe pole rywalizacji – twierdzi Marcin Stypuła.

Jednak nie wszystkim użytkownikom popularnej wyszukiwarki odpowiada zmiana. Wystarczy sprawdzić, jakie były „powiązane zapytania” dla frazy „AI Overviews” w ciągu ostatniego roku w Google Trends (dotyczy to rynków, które korzystają z tego rozwiązani już od 2024 r.). Dominują różne kombinacje zapytań „jak to wyłączyć” (np. „wyłącz AI Overviews”, czy „usuń Google AI Overviews”.

Ta treść jest częścią płatnego partnerstwa z Google mającego na celu promocję Google Trends.

AI Overviews, nowa opcja szukania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, dostępna już w kilku krajach Europy, w tym w Polsce, a także na wielu rynkach w Afryce, Azji oraz w USA, ma ułatwić nadawanie pytań, znajdowanie informacji i odkrywanie odpowiednich stron. W Google przekonują, że dotychczasowe doświadczenia z rynków pokazują, że dzięki temu rozwiązania użytkownicy chętniej korzystają z wyszukiwarki i są bardziej zadowoleni z uzyskiwanych wyników. Ale AI Overviews, czyli „Przegląd od AI”, budzi też sporo kontrowersji.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
AI jest wścibska. Kto pobiera najwięcej, a kto najmniej informacji?
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Globalne Interesy
Ujawnili, że pracują nad następcą Concorde’a. O tej firmie mówi się „Boeing-killer”
Globalne Interesy
Powstanie wielka fabryka latających aut. Miały podbić rynek, ale na razie klapa
Globalne Interesy
Rosja wprowadza „zabójcę” WhatsAppa. Max należy do syna wiernego dworzanina Putina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Globalne Interesy
Chiny zaleją świat robotami. Amerykańskie firmy proszą o pomoc
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście