Reklama
Rozwiń

CD Projekt ogłasza nową strategię i przejmuje kanadyjską firmę

Od 2022 roku CD Projekt będzie w stanie pracować nad dwoma grami wysokobudżetowymi jednocześnie – wynika ze strategii spółki. Polska firma kupi studio Digital Scapes. Wartości transakcji nie podano.

Publikacja: 30.03.2021 18:40

CD Projekt znalazł się w nieciekawej sytuacji

CD Projekt znalazł się w nieciekawej sytuacji

Foto: CD Projekt

– Jesteśmy skoncentrowani na „Cyberpunku” i nie chcemy teraz mówić o projektach, które nie są jeszcze ogłoszone. Nie jesteśmy mniej ambitni niż wcześniej, zmieniliśmy nieco nasze podejście i chcemy działać metodą „krok po kroku” – powiedział Adam Kiciński, prezes CD Projektu podczas wieczornej telekonferencji. Odniósł się też do jednoczesnej pracy nad dwoma grami AAA od 2022 r. Czy to oznacza, że zostaną wypuszczone na rynek jednocześnie? – Nie byłoby mądrze w jednym roku wypuszczać dwie gry. Gdy jedną się wypuszcza, to druga powinna być na środkowym etapie produkcji – powiedział.

Zaktualizowana strategia CD Projektu opiera się na kilku filarach. Po pierwsze, ma nastąpić transformacja studia wiążąca się ze zmianą filozofii i sposobu tworzenia gier z segmentu AAA, wdrożeniem bardziej elastycznego procesu produkcji umożliwiającego równoległy rozwój produktów w obrębie dwóch głównych marek oraz zmianą podejścia do komunikacji z graczami.

CZYTAJ TAKŻE: Odbicie CD Projektu. Są poprawki do Cyberpunka, będzie strategia

Kolejna kwestia to rozbudowa marek, w tym dalsze wychodzenie poza gry RPG z segmentu AAA i wykorzystanie potencjału zarówno marki „Wiedźmina”, jak i „Cyberpunk” poprzez nowe produkty, kolaboracje oraz nowe media, co w konsekwencji powinno zmaksymalizować zasięg, rozpoznawalność i siłę marek.

Trzecia kwestia to rozwój online – czyli zmiana długofalowego podejścia do elementów sieciowych w produkcjach grupy i uczynienie z nich ważnej części portfolio tytułów, przy jednoczesnym wykorzystaniu GOG GALAXY do wspierania rozwoju i komunikacji społeczności graczy.

Zdaniem Macieja Kietlińskiego, analityka Noble Securities, strategia pokazuje, że spółka najwyraźniej woli w przyszłości miło zaskoczyć niż rozczarować. Nie pojawiło się zbyt wiele konkretów, z których potem można by spółkę rozliczać. – Zarząd nie odniósł się np. do nieoficjalnych informacji o tym, że ma być 10 bezpłatnych DLC do „Cyberpunka” oraz 3 płatne. Wiemy natomiast, że spółka pracuje aktualnie nad płatnym dodatkiem. Ze strategii wynika również, że raczej nie zobaczymy wersji multiplayer do Cyberpunka w formie osobnego produktu, a raczej będzie to pewna forma wersji singleplayer. To co istotne, to fakt, że od 2022 r. spółka będzie w stanie pracować nad dwoma grami AAA jednocześnie, czyli mowa tu zapewne o rozbudowie „Cyberpunka” i być może o pracach nad czwartą częścią „Wiedźmina”, co może sugerować że ta ostatnia gra ma szansę trafić na rynek szybciej niż pierwotnie się spodziewano – powiedział.

CZYTAJ TAKŻE: Debiutuje polska gra, która chce zastąpić Cyberpunka

Z kolei Michał Wojciechowski, analityk Ipopemy Securities, uważa, że teraz najważniejszym celem spółki jest naprawa „Cyberpunka”. Trudno więc oczekiwać, aby już teraz opowiadała o nowych projektach. Z drugiej jednak strony rynek z pewnością oczekiwał od strategii czegoś więcej, nowych, ciekawych informacji. Tymczasem nadal została duża niepewność. – Nie do końca wiadomo, jak ma wyglądać multiplayer „Cyberpunka”, wiele wskazuje na to że będzie on mniejszy, niż jeszcze jakiś czas temu zapowiadało studio. Raczej nie będzie można go traktować w kategorii nowego, dużego projektu, lecz jako rozbudowę już istniejącej gry o elementy sieciowe – mówi Wojciechowski.

CD Projekt podpisał poinformował też we wtorek, że podpisał list intencyjny z Digital Scapes określający warunki, na jakich nabędzie studio deweloperskie z Vancouver. Obie firmy ściśle współpracują ze sobą od 2018 r.

– Dobrze znamy zespół Digital Scapes, to nasz zaufany partner. Od trzech lat intensywnie z nimi pracujemy i mamy do nich pełne zaufanie. Digital Scapes wniosło w „Cyberpunka 2077” ogrom pracy, pomagając przy rozwijaniu gry i usprawnianiu rozmaitych funkcjonalności. Nowy zespół, oprócz ogólnego wkładu w nasze projekty, pomoże nam udoskonalić naszą technologię i pogłębić zakres kompetencji w tym obszarze – komentuje Paweł Zawodny, szef produkcji w CD Projekt Red.

CD Projekt Red Vancouver dołączy do trzech istniejących już zespołów deweloperskich w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu, by wraz z nimi pracować nad kolejnymi produkcjami studia.

– Akwizycja to pozytywna informacja i może być zalążkiem zagranicznej ekspansji CD Projektu. Natomiast trzeba odnotować, że nie jest to duża transakcja – spółkę z pewnością byłoby stać na znaczenie większe przejęcie, np. podmiotu zatrudniającego kilkaset osób – komentuje Michał Wojciechowski.

Podczas wtorkowej sesji notowania CD Projektu spadały. Na finiszu sesji za akcję trzeba było zapłacić 217,9 zł (-9 proc.). Warto jednak odnotować, że dzień wcześniej notowania studia poszły w górę aż o 13 proc. Pomagała im nieoficjalna, weekendowa informacja o dodatkach do „Cyberpunka” oraz oficjalne wieści dotyczące listy poprawek do tej gry. Drugi patch został udostępniony dla wersji na komputery PC oraz konsole PlayStation i Xbox. Z kolei dla wersji na Google Stadia ma być dostępny do końca tygodnia. Patch ma naprawić aż około 500 błędów w grze.

Analitycy DM BDM podkreślają, że zmiany są najbardziej widoczne na słabszych komputerach oraz na konsolach poprzedniej generacji, PS4 i Xbox One. Dzięki poprawkom gra ma działać płynniej i znacząco skurczy się liczba absurdalnych błędów (postaci przestaną np. przechodzić przez meble). Poprawki umożliwiają też skończenie niektórych misji, których nie dało się doprowadzić do końca ze względu na błędy w grze. Rynek liczy, że dzięki poprawkom gra wróci wreszcie do PS Store.

– Jesteśmy skoncentrowani na „Cyberpunku” i nie chcemy teraz mówić o projektach, które nie są jeszcze ogłoszone. Nie jesteśmy mniej ambitni niż wcześniej, zmieniliśmy nieco nasze podejście i chcemy działać metodą „krok po kroku” – powiedział Adam Kiciński, prezes CD Projektu podczas wieczornej telekonferencji. Odniósł się też do jednoczesnej pracy nad dwoma grami AAA od 2022 r. Czy to oznacza, że zostaną wypuszczone na rynek jednocześnie? – Nie byłoby mądrze w jednym roku wypuszczać dwie gry. Gdy jedną się wypuszcza, to druga powinna być na środkowym etapie produkcji – powiedział.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Gry & e-Sport
Rozczarowująca premiera gry „Frostpunk 2” wstrząsnęła giełdą. Co poszło nie tak?
Gry & e-Sport
„Fallout”, czyli drugie życie wielkiego przeboju. Gry wideo łączą się z filmami
Gry & e-Sport
Palestyńczyk mści się za rodzinę. Gry wideo szybko reagują na wydarzenia
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Gry & e-Sport
„Niezwyciężony” według Lema z dobrymi ocenami. Gorzej z zainteresowaniem graczy
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku