Gry rozpychają się pod choinką. Kto wygrywa?

Bloomberg

Producenci gier i sprzętu liczą w tym roku na udany świąteczny sezon. Cieszą się z rosnącego popytu i deklarują, że fani nowych technologii będą mogli upolować produkty w promocyjnych cenach.

Prawie 7 proc. więcej niż w 2018 r. wydadzą w tym roku Polacy na świąteczne prezenty – wynika z raportu Deloitte. Zdecydowanie niższą dynamikę widać w przypadku innych krajów – średnio w Europie wydatki na prezenty wzrosną w tym roku o 2 proc. Jednak tam w ujęciu wartościowym są one znacząco wyższe i wyższy jest też ich udział w całkowitych wydatkach bożonarodzeniowych.

CZYTAJ TAKŻE: Streaming i chmura zdominują gry wideo. Producenci muszą się łączyć

Nad Wisłą od lat największą popularnością cieszą się kosmetyki, perfumy, książki oraz słodycze. W pierwszej dziesiątce na dobre rozgościły się również gry. Ich producenci i twórcy gadżetów zacierają ręce i liczą na udany sezon.

Jest w czym wybierać

– Obserwujemy coraz większą liczbę świątecznych promocji, a spora grupa klientów wręcz wyczekuje końca roku, aby móc zakupić swoje ulubione tytuły w promocyjnych cenach – komentuje Błażej Szaflik, prezes firmy Carbon Studio. Dodaje, że w okresie świątecznym rośnie zainteresowanie nie tylko grami i gadżetami, ale także konsolami i goglami VR. Jego zdaniem to właśnie gry i gadżety związane z wirtualną rzeczywistością mogą być prawdziwym hitem pod tegoroczną choinką.

 

Mateusz Zawadzki, zarządzający firmą Ultimate Games potwierdza, że oferta produktów dostępnych na rynku jest w tym roku bogata jak nigdy przedtem, a wybór może przyprawić o ból głowy. – Wśród kupowanych dla bliskich prezentów związanych z ich hobby zdarzają się coraz bardziej wyszukane prezenty technologiczne, takie jak nowoczesne smartfony, sprzęt wideo, drony, konsole czy po prostu gry – mówi Zawadzki. Jego zdaniem w tym sezonie świątecznym wśród najczęściej kupowanych tytułów mogą się znaleźć m.in. „Borderlands 3”, „Star Wars Jedi: Fallen Order”, „Metro: Exodus”, „Resident Evil 2 remake” czy „Children of Morta”. Ta ostatnia gra została wydana przez polską firmę 11 bit studios. Uwagę zwracają wysokie oceny tej produkcji. Na portalu Steam obecnie aż 91 proc. opublikowanych od czasu premiery opinii jest pozytywnych.

Sprzęt pod lupą

Z kolei jeśli chodzi o konsole, to co prawda na naszym rynku jest tylko trzech liczących się graczy, ale liczba konsol jest ogromna – wybór jest więc trudny.

CZYTAJ TAKŻE: Deszcz polskich premier. Za pszczołą polecą kolejne gry

– Nie każdy musi wiedzieć jaka jest różnica pomiędzy PlayStation 4 Slim i PlayStation 4 Pro albo Xboxem One S i Xboxem One X. Niemniej ceny konsol ósmej generacji są obecnie najniższe w historii, więc zakup jest jak najbardziej uzasadniony. A ciekawiej będzie za rok, kiedy zadebiutuje już dziewiąta generacja – mówi szef Ultimate Games.

gry i gadżety związane z wirtualną rzeczywistością mogą być prawdziwym hitem pod tegoroczną choinką

Wzrost zainteresowania sprzętem w okresie świątecznym potwierdzają też jego producenci. – Już od wielu lat widzimy, że w kontekście wyboru prezentu gwiazdkowego zainteresowanie szeroko pojętą elektroniką stale rośnie. Dlatego reagujemy, tworząc szereg promocji w naszych własnych kanałach sprzedaży oraz we współpracy z partnerami handlowymi – mówi Monika Paplińska, menedżer ds. komunikacji z Sony Interactive Entertainment Polska. Deklaruje, że firma przygotowała obniżki cen – zarówno konsol, jak i gier.

Przedstawiciele branży gier zwracają też uwagę na propozycje Nintendo, które mocno rozpycha się na rynku. – Nintendo ma na te święta bardzo mocną i zróżnicowaną ofertę – twierdzi Rafał Sankowski, prezes studia Sonka. Zwraca uwagę na Switch Lite, która jest tańszą, mobilną wersją flagowej konsoli.

CZYTAJ TAKŻE: Gra, w której jesteś Jezusem i uzdrawiasz. Będzie skandal?

– Wiele gier z ich portfolio będzie pożądanymi prezentami pod choinkę, ale prawdopodobnie to najświeższa wersja jednej z najbardziej znanych franczyz na świecie – „Pokemon Sword/Shield” – trafi do największej liczby osób – uważa Sankowski. Wiele wskazuje, że będzie to najlepiej sprzedająca się gra na wszystkie platformy, nie tylko na Switcha.

W oczekiwaniu na hit

Grudzień jest ulubionym miesiącem na świąteczne zakupy, ale duża część Polaków zaczyna wybierać prezenty już w listopadzie. Wyraźnie rośnie popularność zakupów przez internet.

CZYTAJ TAKŻE: Japoński guru z tajemniczą grą z Mikkelsenem. „Death Stranding” debiutuje 8 listopada

W kontekście wyboru prezentów świątecznych warto odnotować pewną rozbieżność jaka pojawia się pomiędzy obserwacjami przedstawicieli branży, a badaniami. Z raportu Deloitte wynika, że popularność gier kupowanych jako prezentu pod choinkę nadal jest wysoka, ale w tym roku spadła.

Być może ma to związek z tegorocznym brakiem dużych hitów od krajowych studiów. W minionych latach emocje rozgrzewała seria „Wiedźmin” CD Projektu czy „Frostpunk” 11 bit studios. Teraz najmocniej wyczekiwanym przez fanów gier tytułem jest „Cyberpunk” CD Projektu. Premierę zaplanowano na 16 kwietnia 2020 r.

OPINIA

Mateusz Adamkiewicz, prezes firmy Gaming Factory

Gry wideo cieszą się niezmienną popularnością, jeśli chodzi o prezenty, chociaż wersje pudełkowe są nabywane już raczej przez kolekcjonerów, a przytłaczająca większość sprzedaży odbywa się w formie elektronicznych kluczy. Innym czynnikiem wpływającym na sprzedaż są gry free-to-play, które zdobywają coraz większą popularność. Jeśli chodzi o świąteczny hit w tym roku, to w zasadzie trudno wskazać jedną grę. Najważniejsze premiery roku już za nami. Myślę, że popularnością cały czas może się cieszyć konsola Nintendo Switch, która w sam raz nadaje się na prezent pod choinkę.

Rynek z potencjałem

Przemysł związany z grami jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów w polskiej branży rozrywkowej. Wartość wydatków na gry komputerowe w tym roku będzie oscylować w okolicach 2–2,5 mld zł. Rosną one szybkiej niż średnia dla Europy. Ocenia się, że w Polsce działa obecnie około czterystu firm zajmujących się produkcją gier. Większość z nich tworzy niewielkie, niskobudżetowe tytuły. Największymi podmiotami są natomiast CD Projekt i Techland. Większość swoich produkcji polskie studia sprzedają za granicą. W samej Polsce przestrzeń do rozwoju mają ograniczoną. Firma PMR szacuje liczbę graczy w wieku 15–55 lat w Polsce na niespełna 17 milionów. Jakie trendy widać na naszym rynku? Eksperci wskazują m.in. na większą popularność gier przeznaczonych na PC niż tych na konsole oraz na rosnące znaczenie cyfrowej dystrybucji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Urlop z Airbnb i kamerą ukrytą w czujniku dymu

W wynajętym poprzez serwis Airbnb wakacyjnym domu znaleziono kamerę internetową. Operator serwisu dożywotnio usunął ...

Afera wokół „Jokera”. Film pochwałą przemocy?

Kategoria wiekowa najnowszego filmu z uniwersum DC wzbudza kontrowersje. „Joker” zadebiutował podczas festiwalu w ...

Czy król kryptowalut wyjdzie z dołka?

Analitycy prognozują w tym roku wzrost liczby inwestujących w bitcoina i to nie tylko ...

Amazon znów nie zapłaci podatków. Jak oni to robią?

Amerykański gigant e-handlu, którego zysk przekroczył w ubiegłym roku 11 mld dol., po raz ...

Producenci gier na GPW są 10 razy więcej warci niż polski rynek

Łączna wartość gier sprzedawanych w Polsce jest relatywnie mała, lecz mocno rośnie. Jeszcze szybciej ...

Worek z nowymi gadżetami na święta

Elektryczne hulajnogi, smartwatche i inteligentne opaski wypierają drony, aparaty fotograficzne i drukarki do zdjęć. ...