Co dalej z „Cyberpunkiem”. Możliwe scenariusze dla CD Projektu

mat. pras.

Szwankujące wersje konsolowe „Cyberpunka” rzutują na całą grę CD Projektu. W efekcie wycena firmy spadła o kilkanaście miliardów złotych. Analitycy stawiają pytanie, co co dalej z „Cyberpunkiem, ale i CD Projektem”.

Nie ma dnia bez złych wieści. Sony usunęło cyfrową wersję ze sprzedaży w PlayStation Store, kancelarie prawne ostrzą sobie zęby na pozwy zbiorowe, a z wewnątrz studia docierają głosy o coraz większych tarciach. Pracownicy, którzy przed premierą pracowali po godzinach, mają żal do zarządu, że dał zielone światło na wypuszczenie niedopracowanej gry.

Tymczasem firma CD Projekt deklaruje, że na bieżąco poprawia grę i zwraca uwagę na wersję na PC, która zbiera dobre oceny i jest bestsellerem.

CD Projekt na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat wypracował dwie kluczowe marki: „Wiedźmina” i „Cyberpunka”. Premiera tej ostatniej pokazuje, jak ważna jest dywersyfikacja, bo postawienie wszystkiego na jedną kartę bywa ryzykowne.

CZYTAJ TAKŻE: Szykują się pozwy za Cyberpunka. Rozgoryczeni pracownicy i akcjonariusze

– Biorąc pod uwagę znaczącą ilość dostępnych środków finansowych w spółce, nasuwa się pytanie, czy nie dało się zaangażować większych zasobów, aby gra w momencie premiery była lepiej dopracowana – zastanawia się Łukasz Marczuk, zarządzający w funduszu Evig Alfa. Dodaje, że nie jest łatwo wejść w nowy segment gier, bo to rodzi spore ryzyko niepowodzenia. Być może warto natomiast rozważyć przejęcie ciekawego producenta, mającego kompetencje w innych obszarach niż CD Projekt.

– Leżąca w spółce gotówka nie daje wielkiej wartości, podczas gdy akwizycja i długoterminowe synergie mogłyby się przyczynić do długoterminowego wzrostu wartości biznesu – uważa.

Z kolei Piotr Żółkiewicz, zarządzający funduszem Zolkiewicz & Partners Inwestycji w Wartość FIZ, ocenia, że serie „Wiedźmin” i „Cyberpunk” dają jeszcze spore pole do dalszej monetyzacji. Jednym z nich jest e-sport. Uniwersum „Cyberpunka” aż prosi się o tryb multiplayer, grupowe rozgrywki, misje i turnieje. Według danych Newzoo rynek e-sportu będzie w 2023 r. wart 1,6 mld dol., czyli dwa razy więcej niż w 2018 r. Mocno rosną też gry mobilne.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepsze gry wideo 2020 roku. „Cyberpunka” nie ma na liście

– Obecne projekty CD Projektu nie nadają się do przeniesienia na komórki, ale „Cyberpunk” świetnie pasuje do przeniesienia do wirtualnej rzeczywistości 3D, np. na gogle Oculus – podkreśla Żółkiewicz.

Zwraca też uwagę, że przejęcia wiążą się z ryzykiem, ale zdarzają się złote transakcje. Tak było z przejęciem BMG Interactive przez Take-Two za 14,2 mln dol. w 1998 r. Dzięki tej transakcji spółka nabyła prawa do kontrowersyjnej gry GTA. W „bonusie” do Take-Two dołączyli Sam i Dan Houser, współtwórcy Rockstar Games. Seria GTA stała się maszyną do generowania gotówki, a studio – synonimem dopracowanych gier. Kolejnym pozytywnym przykładem był zakup w 2003 r. Infinity Ward przez Activision. Producent gry „Call of Duty” został przejęty za 5 mln dol. Seria gier sprzedała się w ciągu kolejnych 16 lat w ponad 300 mln kopii.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jeff Bezos ma już 200 mld dol. majątku. Ale szybciej zyskuje Elon Musk

Majątek Jeffa Bezosa, założyciela i prezesa Amazona jest już warta 202 miliardów dolarów. Zdecydowanie ...

Spółka-matka Google zatrudniła w zarządzie noblistkę z chemii

Kalifornijski gigant Alphabet, do którego należy Google, zaprosił właśnie do zarządu Frances Arnold, która ...

Nowe przepisy uderzą w biznes na hulajnogach

Segwaye, trójkołowce, tandemy i profesjonalne jednoślady nie spełnią wymogów nowej ustawy. Co więcej, część ...

Worek z nowymi gadżetami na święta

Elektryczne hulajnogi, smartwatche i inteligentne opaski wypierają drony, aparaty fotograficzne i drukarki do zdjęć. ...

Najlepsze 2020. Brat narkotykowego barona idzie na wojnę z polskim miliarderem

Szwedzka Klarna, najcenniejszy startup Europy, szykuje się do giełdowego debiutu za oceanem. Bezprecedensowe wydarzenie ...

Nowa gra 11 bit studios zbiera świetne recenzje

W piątek wieczorem ruszyła sprzedaż „Children of Morta” i już jest na siódmym miejscu ...