CD Projekt ogłasza nową strategię i przejmuje kanadyjską firmę

CD Projekt znalazł się w nieciekawej sytuacji
CD Projekt

Od 2022 roku CD Projekt będzie w stanie pracować nad dwoma grami wysokobudżetowymi jednocześnie – wynika ze strategii spółki. Polska firma kupi studio Digital Scapes. Wartości transakcji nie podano.

– Jesteśmy skoncentrowani na „Cyberpunku” i nie chcemy teraz mówić o projektach, które nie są jeszcze ogłoszone. Nie jesteśmy mniej ambitni niż wcześniej, zmieniliśmy nieco nasze podejście i chcemy działać metodą „krok po kroku” – powiedział Adam Kiciński, prezes CD Projektu podczas wieczornej telekonferencji. Odniósł się też do jednoczesnej pracy nad dwoma grami AAA od 2022 r. Czy to oznacza, że zostaną wypuszczone na rynek jednocześnie? – Nie byłoby mądrze w jednym roku wypuszczać dwie gry. Gdy jedną się wypuszcza, to druga powinna być na środkowym etapie produkcji – powiedział.

Zaktualizowana strategia CD Projektu opiera się na kilku filarach. Po pierwsze, ma nastąpić transformacja studia wiążąca się ze zmianą filozofii i sposobu tworzenia gier z segmentu AAA, wdrożeniem bardziej elastycznego procesu produkcji umożliwiającego równoległy rozwój produktów w obrębie dwóch głównych marek oraz zmianą podejścia do komunikacji z graczami.

CZYTAJ TAKŻE: Odbicie CD Projektu. Są poprawki do Cyberpunka, będzie strategia

Kolejna kwestia to rozbudowa marek, w tym dalsze wychodzenie poza gry RPG z segmentu AAA i wykorzystanie potencjału zarówno marki „Wiedźmina”, jak i „Cyberpunk” poprzez nowe produkty, kolaboracje oraz nowe media, co w konsekwencji powinno zmaksymalizować zasięg, rozpoznawalność i siłę marek.

Trzecia kwestia to rozwój online – czyli zmiana długofalowego podejścia do elementów sieciowych w produkcjach grupy i uczynienie z nich ważnej części portfolio tytułów, przy jednoczesnym wykorzystaniu GOG GALAXY do wspierania rozwoju i komunikacji społeczności graczy.

Zdaniem Macieja Kietlińskiego, analityka Noble Securities, strategia pokazuje, że spółka najwyraźniej woli w przyszłości miło zaskoczyć niż rozczarować. Nie pojawiło się zbyt wiele konkretów, z których potem można by spółkę rozliczać. – Zarząd nie odniósł się np. do nieoficjalnych informacji o tym, że ma być 10 bezpłatnych DLC do „Cyberpunka” oraz 3 płatne. Wiemy natomiast, że spółka pracuje aktualnie nad płatnym dodatkiem. Ze strategii wynika również, że raczej nie zobaczymy wersji multiplayer do Cyberpunka w formie osobnego produktu, a raczej będzie to pewna forma wersji singleplayer. To co istotne, to fakt, że od 2022 r. spółka będzie w stanie pracować nad dwoma grami AAA jednocześnie, czyli mowa tu zapewne o rozbudowie „Cyberpunka” i być może o pracach nad czwartą częścią „Wiedźmina”, co może sugerować że ta ostatnia gra ma szansę trafić na rynek szybciej niż pierwotnie się spodziewano – powiedział.

CZYTAJ TAKŻE: Debiutuje polska gra, która chce zastąpić Cyberpunka

Z kolei Michał Wojciechowski, analityk Ipopemy Securities, uważa, że teraz najważniejszym celem spółki jest naprawa „Cyberpunka”. Trudno więc oczekiwać, aby już teraz opowiadała o nowych projektach. Z drugiej jednak strony rynek z pewnością oczekiwał od strategii czegoś więcej, nowych, ciekawych informacji. Tymczasem nadal została duża niepewność. – Nie do końca wiadomo, jak ma wyglądać multiplayer „Cyberpunka”, wiele wskazuje na to że będzie on mniejszy, niż jeszcze jakiś czas temu zapowiadało studio. Raczej nie będzie można go traktować w kategorii nowego, dużego projektu, lecz jako rozbudowę już istniejącej gry o elementy sieciowe – mówi Wojciechowski.

CD Projekt podpisał poinformował też we wtorek, że podpisał list intencyjny z Digital Scapes określający warunki, na jakich nabędzie studio deweloperskie z Vancouver. Obie firmy ściśle współpracują ze sobą od 2018 r.

– Dobrze znamy zespół Digital Scapes, to nasz zaufany partner. Od trzech lat intensywnie z nimi pracujemy i mamy do nich pełne zaufanie. Digital Scapes wniosło w „Cyberpunka 2077” ogrom pracy, pomagając przy rozwijaniu gry i usprawnianiu rozmaitych funkcjonalności. Nowy zespół, oprócz ogólnego wkładu w nasze projekty, pomoże nam udoskonalić naszą technologię i pogłębić zakres kompetencji w tym obszarze – komentuje Paweł Zawodny, szef produkcji w CD Projekt Red.

CD Projekt Red Vancouver dołączy do trzech istniejących już zespołów deweloperskich w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu, by wraz z nimi pracować nad kolejnymi produkcjami studia.

– Akwizycja to pozytywna informacja i może być zalążkiem zagranicznej ekspansji CD Projektu. Natomiast trzeba odnotować, że nie jest to duża transakcja – spółkę z pewnością byłoby stać na znaczenie większe przejęcie, np. podmiotu zatrudniającego kilkaset osób – komentuje Michał Wojciechowski.

Podczas wtorkowej sesji notowania CD Projektu spadały. Na finiszu sesji za akcję trzeba było zapłacić 217,9 zł (-9 proc.). Warto jednak odnotować, że dzień wcześniej notowania studia poszły w górę aż o 13 proc. Pomagała im nieoficjalna, weekendowa informacja o dodatkach do „Cyberpunka” oraz oficjalne wieści dotyczące listy poprawek do tej gry. Drugi patch został udostępniony dla wersji na komputery PC oraz konsole PlayStation i Xbox. Z kolei dla wersji na Google Stadia ma być dostępny do końca tygodnia. Patch ma naprawić aż około 500 błędów w grze.

Analitycy DM BDM podkreślają, że zmiany są najbardziej widoczne na słabszych komputerach oraz na konsolach poprzedniej generacji, PS4 i Xbox One. Dzięki poprawkom gra ma działać płynniej i znacząco skurczy się liczba absurdalnych błędów (postaci przestaną np. przechodzić przez meble). Poprawki umożliwiają też skończenie niektórych misji, których nie dało się doprowadzić do końca ze względu na błędy w grze. Rynek liczy, że dzięki poprawkom gra wróci wreszcie do PS Store.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Youtuberzy zarobią na koronawirusie

YouTube umożliwi monetyzację treści związanych z koronawirusem. Gigant znosi dotychczasowe ograniczenia dla materiałów dotyczących ...

Facebook bije w Tindera. Uruchomił własny serwis randkowy

Serwis Facebook Dating ruszył w Stanach Zjednoczonych i 19 innych państwach, a na początku ...

Obfity zysk PlayWay na symulatorach

Wydawca gier wypracował w trzecim kwartale zysk ponaddwukrotnie wyższy niż spodziewali się analitycy. Akcje ...

Na polskim YouTube można nieźle zarobić

Sprzedawanie na YouTube nie jest proste, gdyż wbrew pozorom to nowy rynek, którego wielu ...

Policyjne algorytmy to rasiści. Stygmatyzują na całe życie

Programy służące do wychwytywania niebezpiecznych sytuacji na przykład z kamer monitoringu zazwyczaj wybierają na ...

Nie tylko o Covid-19. Powstał cyfrowy niezbędnik dla lekarzy i studentów

Lekarz anestezjolog Damian Wesołowski opracował nowatorską aplikację edukacyjną dla lekarzy. Damian Wesołowski stworzył LEPoLEK ...