Konsument jest motorem cyfryzacji

Boty zamiast ludzi w call center czy lodówki, które informują o dacie ważności produktów – to już teraźniejszość. Cyfrowa przyszłość? Nie ma granic.

Publikacja: 30.09.2018 16:31

Konsument jest motorem cyfryzacji

Foto: cyfrowa.rp.pl

Milion aplikacji, jakimi dziś na co dzień posługuje się użytkownik smartfona czy komputera, zrewolucjonizował spojrzenie na rynek produkcji i sprzedaży. – Cyfryzacja zaczęła się od rynku konsumentów i dziś to trend na rynku konsumenckim wymusza zmiany w przemyśle, a nie odwrotnie. Liczy się user experience – mówi Kornel Marchlewski, wiceprezes ds. finansowych spółki Atlas.

O zaletach i wadach, a także wyzwaniach, jakie czekają ludzi, świat i firmy w czasach wszechogarniającej cyfryzacji rozmawiali w Katowicach menedżerowie znanych firm i naukowcy podczas panelu „Cyfryzacja, która się opłaca – jak przygotować przedsiębiorstwo do czwartej rewolucji?” w ramach Nowego Przemysłu Expo w Katowicach.

Potrzeba poznania

Cyfryzacja to nie tylko nowe technologie takie np. jak zarządzenie produkcją, to przede wszystkim zjawisko społeczne. – Wzięło się to z potrzeby lepszego poznania, opisania świata, zmierzenia zjawisk – to wymusiło konieczność pozyskiwania danych i ich obróbki. Dziś nie wyobrażamy sobie innego świata, bo cyfryzacja daje człowiekowi nieograniczone możliwości. Cele wyznacza człowiek, konsument – podkreślał Michał Kot, dyrektor sprzedaży Siemens Polska. Na rynku pojawiły się już lodówki wyposażone w aplikacje, które informują właściciela o tym, że kończy się ważność jakiegoś produktu.

– To jeden z przykładów, który pokazuje ten niesamowity potencjał, jeśli połączymy potrzeby człowieka, z aplikacją i to wyprodukujemy. Aplikacje wiele rzeczy robią za nas, a my się od cyfryzacji uzależniamy – podkreślał dr inż. Jarosław Panasiuk z wydziału mechatroniki i lotnictwa Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. W pojazdach autonomicznych, jak podkreśla dr Panasiuk, „to algorytm podejmuje decyzję na drodze”. – Maszyna widzi to, czego nie widzi człowiek, od ciemności do rentgena, a jej możliwości są setki razy większe niż u człowieka i system jest w stanie zareagować znacznie szybciej, niż zrobiłby to człowiek kierowca. Jednak wsiadając do pojazdu autonomicznego, musimy się zgodzić na jego decyzje – dodał Panasiuk.

W opinii Rafała Orawskiego, prezesa spółki BPSC, cyfryzacja umożliwia indywidualizację produktów. – Serie są coraz krótsze, kierowane do poszczególnych klientów – mówił Orawski.
Dla Kornela Marchlewskiego cyfryzacja dokonała zmiany zachowań konsumentów, a konsekwencją jest powstanie nowych modeli biznesowych. – Ludzie nie chcą już mieć, żeby posiadać, chcą używać aktywów. Stąd m.in. pojawienie się konkurencji dla hoteli w postaci AirbnB, a firmy nie sprzedają żarówek, ale luxy – wymieniał Marchlewski. Negatywnym efektem jest chociażby spadek marż dla producentów i wartości marek. Przykładem jest rynek motoryzacyjny. – Teslę wymyślił człowiek bez doświadczenia w branży, bo wykorzystał user experience 1 – tłumaczył Marchlewski.

Możliwości i wyzwania

Eksperci byli zgodni, że od ery cyfryzacji „nie da się już odejść”, bo dzięki niej „możemy więcej, szybciej, dokładniej”. Ale nowe możliwości to też ogromne wyzwania. Szacuje się, że w ciągu trzech lat na świecie pracę w tradycyjnych zawodach straci 75 mln osób, a w jej miejsce powstanie 130 mln miejsc pracy w zawodach związanych z cyfryzacją.
Zdaniem rozmówców roboty w wielu czynnościach czy zawodach są skuteczniejsze niż ludzie. Potrafią na przykład wyłapać fake newsa, okazuje się, że mogą wpływać na kampanie wyborcze. Ale głównie wykorzystuje się je w biurach. Dlaczego tam?
– 20–30 proc. zadań, które wykonują ludzie, np. czynności biurowe, jesteśmy w stanie zautomatyzować, bo to czynności powtarzalne. Ale kreatywności człowieka, sposobu podejmowania decyzji – w tym roboty nie są nas w stanie zastąpić – mówił Konrad Jakubiec z Digital Teammates.

Coraz więcej firm wykorzystuje roboty do kontaktów z masowym klientem. Boty „zatrudnia” m.in. firma Hapipożyczki (lider na rynku pożyczek konsumenckich w Europie Środkowo-Wschodniej, Meksyku, Finlandii, Estonii, Łotwie i Australii). – Korzystamy z botów w zakresie windykacji i okazuje się, że ludzie są bardziej skłonni ufać robotom niż ludziom. To efekt braku emocji, jakie mają miejsce podczas rozmowy człowiek-człowiek. Poza tym robot nie odpuści – mówiła Aleksandra Rzeszutko z Hapipożyczki, odpowiadająca za robotyzację w jednej z marek grupy IPF Digital. Np. w krajach latynoskich aż 30 proc. osób składa obietnicę spłaty pożyczki po telefonie od robota.

– Najlepszy robot nie zastąpi jednak ludzkiej wyobraźni i kreatywności, bo przecież wszystko zaczyna się od ludzi i ich zdolności. Moim zdaniem dlatego warto inwestować w zasoby ludzkie – podkreślał Rafał Orawski, prezes spółki BPSC (Biuro Projektowania Systemów Cyfrowych), która od 30 lat tworzy rozwiązania informatyczne ułatwiające zarządzanie tysiącom firm w Polsce. – Poza tym człowiekowi wybacza się błędy, robotowi już nie – wskazywał Konrad Jakubiak.

W opinii ekspertów wciąż w niewielkim stopniu wykorzystujemy zdolności np. sztucznej inteligencji. – Do zalet automatyki nie trzeba nikogo przekonywać, barierą jest robotyka, bo pokutuje powszechne przekonanie, że to rozwiązania drogie, a praca człowieka wciąż jest relatywnie tania. A tak nie jest, bo dziś robot kosztuje parę tysięcy euro – wyjaśniał Kot.
Eksperci przyznali, że przedsiębiorców wciąż należy przekonywać, że zintegrowane narzędzia informatyczne czy automatyka polepszają jakość funkcjonowania firmy. – To nie pieniądze są ograniczeniem, ale wiedza, co możemy dzięki technologiom zrobić i zyskać – podkreślał Konrad Jakubiak.

IT

Milion aplikacji, jakimi dziś na co dzień posługuje się użytkownik smartfona czy komputera, zrewolucjonizował spojrzenie na rynek produkcji i sprzedaży. – Cyfryzacja zaczęła się od rynku konsumentów i dziś to trend na rynku konsumenckim wymusza zmiany w przemyśle, a nie odwrotnie. Liczy się user experience – mówi Kornel Marchlewski, wiceprezes ds. finansowych spółki Atlas.

O zaletach i wadach, a także wyzwaniach, jakie czekają ludzi, świat i firmy w czasach wszechogarniającej cyfryzacji rozmawiali w Katowicach menedżerowie znanych firm i naukowcy podczas panelu „Cyfryzacja, która się opłaca – jak przygotować przedsiębiorstwo do czwartej rewolucji?” w ramach Nowego Przemysłu Expo w Katowicach.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Dassault Systèmes prezentuje koncepcję Przemysłu 4.0 na żywo razem z Bosch Rexroth Polska
IT
Wyjątkowo zuchwałe przestępstwo w Szczecinie. Haker pobierał pieniądze za parkowanie
IT
Zimna wojna w cyberprzestrzeni zmusza do wzmacniania ochrony
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość