Powstaje coraz więcej stron z końcówką .pl, rośnie odsetek domen odnowionych. Na znaczeniu zyskują też domeny tematyczne.
Zgodnie z raportem NASK na koniec trzeciego kwartału aktywnych było prawie 2,6 mln domen .pl. To pierwszy wzrost od drugiego kwartału 2016 r. Domeny te były utrzymywane na rzecz ponad 1,06 mln abonentów, czyli o ponad 14 tys. więcej niż w drugim kwartale. W porównaniu z poprzednimi okresami liczba ta zwiększyła się prawie trzykrotnie. Z kolei poziom odnowień po raz kolejny wzrósł i na koniec września osiągnął najwyższy wskaźnik od ponad dziewięciu lat.
Prawie 70 proc. domen jest w posiadaniu przedsiębiorców, a pozostałe 30 proc. należy do osób fizycznych. Domena .eu jest drugą po .pl najczęściej wybieraną końcówką wśród rejestrowanych przez Polaków. W przypadku domen rejestrowanych w NASK udział dwóch największych podmiotów, nazwa.pl i home.pl, wynosił około 40 proc.
– Krajowa domena ma najsilniejszą pozycję na krajowym rynku, jednak na znaczeniu zyskują również domeny tematyczne. Można oczekiwać, że rynek ten będzie rósł wraz z pojawianiem się nowych rozszerzeń – podkreśla Artur Pajkert, ekspert z grupy R22. Dodaje, że potencjał wzrostu rynku zależy od stopnia jego dojrzałości.
– Na przykład w Rumunii dopiero w 2018 r. wprowadzono, znany w Polsce, model corocznego odnowienia domeny, wcześniej funkcjonował tam model wieczystej dzierżawy. Sama ta zmiana wpływa na skokowy wzrost wartości rynku, którego R22 jest liderem – dodaje.
Rynek domen ewoluuje w stronę zwiększania bezpieczeństwa.
– W Polsce DNSSEC (to zabezpieczenie podnoszące poziom bezpieczeństwa – red.) dla domen .pl zostały wprowadzone w połowie 2012 r., jednak przez wiele lat była to tylko możliwość, z której korzystało niewielu abonentów – mówi Krzysztof Cebrat, prezes nazwa.pl. Dodaje, że prawdziwa zmiana dokonała się dopiero na początku 2018 r., gdy spółka nazwa.pl zdecydowała się na zabezpieczenie wszystkich zarejestrowanych przez siebie domen i utrzymywanych na swoich serwerach DNS za pomocą DNSSEC. W efekcie liczba domen zabezpieczonych w rejestrze prowadzonym przez NASK za sprawą nazwa.pl wzrosła z dnia na dzień z 38 tys. do aż 490 tys.
O dużym potencjale rynku świadczą ogłaszane transakcje. Firmy gotowe są wyłożyć potężne kwoty na zakup dobrego adresu w sieci.
– Inwestycja 1&1 Internet w Home.pl przy wycenie na poziomie 16-krotnosci EBITDA pokazała, jaki jest potencjał wyceny największych firm w branży – podkreśla Artur Pajkert.
Najwyższe ceny osiągają globalne adresy internetowe – te z końcówką .com.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.