Cyfrowa opieka zdrowotna oczami polskich i amerykańskich pacjentów

Pacjenci mają duże oczekiwania związane z cyfryzacją, bo oznacza ona lepszy dostęp do usług medycznych.

Publikacja: 05.03.2018 21:00

Cyfrowa opieka zdrowotna oczami polskich i amerykańskich pacjentów

Foto: Adobe Stock

Cyfryzacja służby zdrowia w Polsce postępuje. W 2020 roku znikną papierowe recepty i zwolnienia, a dokumentacja medyczna będzie prowadzona w postaci elektronicznej.

Przyjęta 2 grudnia 2017 r. przez Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Cyfryzacji „Strategia rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2018–2022″ poprawi interoperacyjność systemów informatycznych w ochronie zdrowia – przede wszystkim wymiany i udostępniania danych, tak, aby były one kompatybilne i kompletne. Poprawie interoperacyjnosci systemów służyć ma także przystąpienie w 2018 roku Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia do międzynarodowej organizacji IHE International (Integrating the Healthcare Enterprise).

Wiele się więc będzie w najbliższych latach działo w zakresie stosowania nowoczesnych narzędzi w służbie zdrowia. Obecnie jednak polscy pacjenci nie oceniają dobrze usług e-zdrowia. Aż 65,2 proc. z nas, jak wykazało badanie firmy LeekSeek, uważa system e-zdrowia za słabo rozwinięty. Najbardziej negatywnie oceniają go osoby starsze, w grupie wiekowej 50+ (71,6 proc.) i mieszkańcy największych miast (77 proc.), ale słabe oceny przyznają także mieszkańcy wsi (63 proc.).

Kanały kontaktu z lekarzem

Ciekawie wygląda zestawienie dwóch raportów z 2017 r. dotyczących sposobu, w jaki pacjenci postrzegają cyfrowe usługi w służbie zdrowia. Jeden z nich powstał w Polsce („E-zdrowie oczami Polaków” autorstwa LeekSeek), drugi, przygotowany przez firmę Salesforce („2017 Connected Patients Report”) analizował zachorowania i opinie pacjentów w USA.

Kanały kontaktu, z jakich korzystają polscy pacjenci są wciąż dosyć tradycyjne, ale okazuje się, że nie różnią się tak bardzo od sposobu kontaktu w USA, gdzie służba zdrowia jest najbardziej na świecie skomercjalizowana i mocno finansowana. Według raportu „E-zdrowie oczami Polaków” najczęściej wskazywanym rozwiązaniem, z którego skorzystali ankietowani, było dzwonienie do lekarza i umawianie się na wizytę (60,8 proc.). Z możliwości rejestracji online korzystało 44,9 proc. respondentów, 29 proc. odbierało wyniki badań przez telefon czy internet. Jedynie 8,8 proc. korzystało z aplikacji do zarządzania wizytami, płatnościami i receptami, a 13,7 proc. przyznało, że nie korzystało z żadnej z tych form cyfryzacji.

Amerykańscy pacjenci mający ubezpieczenie zdrowotne również najczęściej komunikują się z lekarzami pierwszego kontaktu za pośrednictwem telefonu (80 proc.), a 13 proc. za pomocą portalu online. Ok. 30 proc. przechowuje dane medyczne w portalu oferowanym przez służbę zdrowia lub ubezpieczyciela, ale kolejne 28 proc. trzyma ją w folderze na komputerze, pudełku na buty czy po prostu w szufladzie.

Praktyka ta nie powinna specjalnie dziwić, bo mimo iż administracja Baracka Obamy wydała ponad 30 mld dol., zachęcając amerykańskie szpitale i gabinety lekarskie do przejścia z papierowej dokumentacji na elektroniczną i chociaż liczba szpitali korzystających z dokumentacji elektronicznej wzrosła z 9 proc. w 2008 r. do 83 proc. w 2015 r., to nadal nie ma scentralizowanego systemu pozwalającego na jej udostępnienie. Jednostki ochrony zdrowia przekazują dokumentację medyczną pomiędzy sobą za pośrednictwem faksu, poczty lub e-maila.

Jaka przyszłość

Jak widać polscy i amerykańscy pacjenci nie różnią się specjalnie od siebie w sposobie kontaktu z lekarzem. Telefon i rejestracja online to jego dwie podstawowe formy. Amerykanie częściej niż Polscy wysyłają także e-maile i esemesy, natomiast polscy pacjenci częściej korzystają z aplikacji mobilnych.

Wizja przyszłości jest jednak nieco inna. Polacy chcieliby przede wszystkim większej cyfryzacji usług (umawianie się na wizytę przez internet – 58 proc., zintegrowany system wiedzy o pacjencie i dokumentacji medycznej – 57 proc., aplikacje mobilne przypominające o wizytach – 44 proc., płatność przez aplikacje mobilną – 37 proc.).

Amerykańscy pacjenci, wybiegając w przyszłość chętnie skorzystaliby z zaawansowanych rozwiązań z elementami sztucznej inteligencji, jak cyfrowi asystenci medyczni, co z jednej strony umożliwiłoby wysoce spersonalizowany poziom opieki medycznej, z drugiej pozwoliło lekarzom więcej czasu poświęcić zdrowiu pacjentów.

IT

Cyfryzacja służby zdrowia w Polsce postępuje. W 2020 roku znikną papierowe recepty i zwolnienia, a dokumentacja medyczna będzie prowadzona w postaci elektronicznej.

Przyjęta 2 grudnia 2017 r. przez Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Cyfryzacji „Strategia rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2018–2022″ poprawi interoperacyjność systemów informatycznych w ochronie zdrowia – przede wszystkim wymiany i udostępniania danych, tak, aby były one kompatybilne i kompletne. Poprawie interoperacyjnosci systemów służyć ma także przystąpienie w 2018 roku Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia do międzynarodowej organizacji IHE International (Integrating the Healthcare Enterprise).

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Pracownicy IT z mniejszym wzięciem i zagrożeni przez AI. Ciężki los juniora
IT
Brytyjski gigant oszukany na ogromne sumy. Stworzyli fałszywego dyrektora finansowego
IT
Polskie paradoksy dostosowań do unijnej dyrektywy
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?