Comarch może nie być w stanie połknąć całego ZUS

Firma ma problemy z przejęciem największego kontraktu w branży IT od Asseco. Decyzje o tym, jak je rozwiązać, mają zapaść do połowy lutego.

Publikacja: 31.01.2019 20:13

Comarch może nie być w stanie połknąć całego ZUS

Foto: Fotorzepa

Kontrakt na utrzymanie kompleksowego systemu informatycznego ZUS Comarch miał przejąć od Asseco do marca. Czy tak się stanie? Zakład nie mówi wprost o kłopotach, ale sygnalizuje, że nie jest różowo.

– Proces jest bardzo szczegółowo monitorowany i na bieżąco oceniany przez ZUS. Za wcześnie, by mówić z pełnym przekonaniem, jak się zakończy. Zakład jest przygotowany na każdy możliwy scenariusz. Do połowy lutego powinny zapaść pierwsze decyzje w tej sprawie – mówi „Rzeczpospolitej” Wojciech Andrusiewicz, rzecznik ZUS.

""

cyfrowa.rp.pl

Comarch kontra Asseco

Rzeszowska spółka jest twórcą systemu i to właśnie ona przez lata świadczyła usługi jego utrzymania. W nowym rozdaniu wygrała jednak oferta Comarchu, która była zdecydowanie tańsza od propozycji branżowych konkurentów. Opiewała na 242 mln zł, następne było Asseco Poland, a najwyżej zalicytował Atos (431 mln zł).

Comarch nie odniósł się do naszego pytania o to, czy rzeczywiście ma kłopoty z przejęciem znaczącej części kontraktu. Kilka dni wcześniej firma deklarowała, że wszystko idzie zgodnie z planem. Z kolei w czwartek Comarch opublikował informację prasową, z której wynika, że 1 lutego przejmuje od Asseco kolejnych 16 tzw. metryk i będzie obsługiwał już prawie połowę wszystkich metryk w systemie, a miesięczne oszczędności ZUS wynikające z tego przejęcia od dotychczasowego wykonawcy wyniosą prawie milion złotych.

Comarch podaje, że dzięki przejęciu przez niego usług utrzymania KSI ZUS oraz roli integratora roczne oszczędności ZUS wyniosą w sumie prawie 50 mln zł.

Małżeństwo z rozsądku

Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest podział kontraktu. Z naszych informacji wynika, że w ZUS już toczą się rozmowy z wykonawcami, w tym z Asseco o przejęciu pewnej puli zadań. Sprawa jest jednak znacznie bardziej skomplikowana niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie firmy IT pod presją kosztów pracy i zagranicznych graczy

Ważny jest nie tylko zakres, ale też czas potencjalnego świadczenia usług oraz ich wartość. Nie wspominając już o ustaleniu ewentualnych zasad współpracy pomiędzy Comarchem i Asseco, co może być szczególnie trudnym zadaniem. Nie tylko dlatego, że stosunki panujące pomiędzy tymi firmami są napięte, ale przede wszystkim z racji tego, że usługi się zazębiają, co rodzi pytanie o podział odpowiedzialności.

Niewykluczone, że dojdzie do częściowego przejęcia, w którym Asseco mogłoby zajmować się wybranymi modułami przez pewien czas, na przykład przez rok

Nie sposób ocenić na razie, jak ewentualny podział kontraktu wpłynąłby na wyniki Comarchu. Osoby, z którymi rozmawialiśmy, zastanawiają się, czy taka opcja byłaby dla spółki w ogóle opłacalna. Niewiadomych na razie jest dużo i analitycy nie chcą się wypowiadać, natomiast nieoficjalnie przyznają, że liczą się z różnymi scenariuszami.

CZYTAJ TAKŻE: Prześwietlamy polski rynek IT

– Niewykluczone, że dojdzie do częściowego przejęcia, w którym Asseco mogłoby zajmować się wybranymi modułami przez pewien czas, na przykład przez rok. Raczej nie zakładam, że Comarch utraci cały kontrakt. Wszelkie opóźnienia odbiją się negatywnie na wynikach Comarchu, a grupie Asseco łatwiej będzie zagospodarować pracowników, jeśli część nadal pozostanie przy kontrakcie utrzymaniowym – komentuje jeden z ekspertów.

IT

Kontrakt na utrzymanie kompleksowego systemu informatycznego ZUS Comarch miał przejąć od Asseco do marca. Czy tak się stanie? Zakład nie mówi wprost o kłopotach, ale sygnalizuje, że nie jest różowo.

– Proces jest bardzo szczegółowo monitorowany i na bieżąco oceniany przez ZUS. Za wcześnie, by mówić z pełnym przekonaniem, jak się zakończy. Zakład jest przygotowany na każdy możliwy scenariusz. Do połowy lutego powinny zapaść pierwsze decyzje w tej sprawie – mówi „Rzeczpospolitej” Wojciech Andrusiewicz, rzecznik ZUS.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Women in Tech Summit. Sztuczna inteligencja może być używana w niemal każdym biznesie
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży
IT
Women in Tech Summit to sukces
IT
Women in Tech Summit. Sztuczna inteligencja ma nam pomóc
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
IT
Women in Tech Summit. Kobiety w techu to zysk dla firmy
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży