Bezpłatny internet dla szkół

„100 Mega na 100-lecie odzyskania niepodległości” – to hasło programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

Publikacja: 13.11.2018 19:41

Na razie o wezwaniu do tablicy dzieci mogą zapomnieć…

Na razie o wezwaniu do tablicy dzieci mogą zapomnieć…

Foto: 123RF

Ponad 30 tys. szkół uzyska możliwość korzystania z internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s. Ponad 1600 szkół już podpisało umowy o przystąpieniu do programu, a operator OSE – NASK Państwowy Instytut Badawczy – zachęca kolejne placówki. Celem programu OSE jest wyrównanie dostępu do internetu i jego zasobów w szkołach, upowszechnienie nowoczesnych form kształcenia i materiałów dydaktycznych oraz zapewnienie rzetelnej edukacji w zakresie kompetencji cyfrowych.

Po pierwsze – równe szanse na starcie

Program OSE został zainicjowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dlatego, aby możliwość instalacji i wykorzystywania szybkiego łącza nie była zależna od dochodów lokalnego samorządu, ani od tego, czy w miejscowości jest już gęsta infrastruktura sieciowa, przygotowana przez komercyjnych dostawców. To ważne, bo rolą powszechnej edukacji jest zapewnienie równych szans na starcie wszystkim dzieciom w kraju. Wielu specjalistów uważa dostęp do internetu za jedno z podstawowych praw obywatela we współczesnych demokracjach. Natomiast reżimy autorytarne ograniczają swoim obywatelom dostęp do internetu. Dzieciom i młodzieży też przysługuje prawo do korzystania z sieci. I muszą oni mieć możliwość korzystania z internetu bezpłatnie, z zaufanego źródła, odpowiednio zabezpieczonego.

Po drugie – edukacja w multimediach

Internet może być źródłem różnorodnych treści edukacyjnych, często bardzo atrakcyjnych w formie, pozwalających uczyć się w formie zabaw, gier, interakcji z innymi. Różnorodność ta ułatwia indywidualne dopasowanie narzędzi edukacyjnych do potrzeb konkretnej klasy lub do stylu pracy danego nauczyciela. Zasobów edukacyjnych w sieci stale przybywa. Nie zawsze uczniowie sięgają po te najbardziej wartościowe, np. odrabiając prace domowe. Najlepiej byłoby, gdyby poznawali je wspólnie z nauczycielami i pogłębiali swoją wiedzę w ciekawy, ale i możliwie najwartościowszy sposób.

Po trzecie – bezpiecznie i umiejętnie

Tzw. kompetencje cyfrowe to modny termin, ale trudny do zdefiniowania i opisujący złożony problem. Z jednej strony chodzi o biegłość w posługiwaniu się różnorodnymi narzędziami, zdolność do poznawania nowych rozwiązań technicznych i ogólne „obycie” z internetem. Z drugiej strony chodzi o to, aby nauczyć się korzystać z tego wszystkiego tak, aby nie narazić siebie, ani innych na przykrości, albo nawet niebezpieczeństwo. Łącza w ramach OSE będą zabezpieczone przez NASK najnowszymi technologiami. Dyrektorzy będą też dysponowali filtrami, ograniczającymi dostęp do treści szkodliwych i nielegalnych. W ten sposób sieć szkolna będzie dla młodzieży obszarem treningowym, gdzie w bezpiecznych warunkach, pod opieką nauczyciela, będą mogli rozwijać swoje kompetencje cyfrowe. Co ważne OSE umożliwi nauczycielom trening kompetencji cyfrowych w rzeczywistym kontakcie z siecią, a nie teoretycznie, “na sucho” – jak często ma to miejsce dziś.

Wszystkie budynki, w których mieszczą się szkoły, zainteresowane korzystaniem z programu, mają zostać podłączone do OSE do 2020 r. Szkoły, które skorzystają z programu, otrzymają bezpłatnie łącza wraz z punktem dostępowym oraz nie będą ponosić kosztów korzystania z nich do 2027 r.

Szczegółowe informacje o programie OSE „100 Mega na 100-lecie niepodległości” i wskazówki, jak zgłosić swoją szkołę, znajdują się na stronie internetowej www.ose.gov.pl

IT

Ponad 30 tys. szkół uzyska możliwość korzystania z internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s. Ponad 1600 szkół już podpisało umowy o przystąpieniu do programu, a operator OSE – NASK Państwowy Instytut Badawczy – zachęca kolejne placówki. Celem programu OSE jest wyrównanie dostępu do internetu i jego zasobów w szkołach, upowszechnienie nowoczesnych form kształcenia i materiałów dydaktycznych oraz zapewnienie rzetelnej edukacji w zakresie kompetencji cyfrowych.

Po pierwsze – równe szanse na starcie

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Brytyjski gigant oszukany na ogromne sumy. Stworzyli fałszywego dyrektora finansowego
IT
Polskie paradoksy dostosowań do unijnej dyrektywy
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
IT
Najnowsze trendy, światowi eksperci i przyszłość biznesu