Ponad 30 tys. szkół uzyska możliwość korzystania z internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s. Ponad 1600 szkół już podpisało umowy o przystąpieniu do programu, a operator OSE – NASK Państwowy Instytut Badawczy – zachęca kolejne placówki. Celem programu OSE jest wyrównanie dostępu do internetu i jego zasobów w szkołach, upowszechnienie nowoczesnych form kształcenia i materiałów dydaktycznych oraz zapewnienie rzetelnej edukacji w zakresie kompetencji cyfrowych.
Po pierwsze – równe szanse na starcie
Program OSE został zainicjowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dlatego, aby możliwość instalacji i wykorzystywania szybkiego łącza nie była zależna od dochodów lokalnego samorządu, ani od tego, czy w miejscowości jest już gęsta infrastruktura sieciowa, przygotowana przez komercyjnych dostawców. To ważne, bo rolą powszechnej edukacji jest zapewnienie równych szans na starcie wszystkim dzieciom w kraju. Wielu specjalistów uważa dostęp do internetu za jedno z podstawowych praw obywatela we współczesnych demokracjach. Natomiast reżimy autorytarne ograniczają swoim obywatelom dostęp do internetu. Dzieciom i młodzieży też przysługuje prawo do korzystania z sieci. I muszą oni mieć możliwość korzystania z internetu bezpłatnie, z zaufanego źródła, odpowiednio zabezpieczonego.
Po drugie – edukacja w multimediach
Internet może być źródłem różnorodnych treści edukacyjnych, często bardzo atrakcyjnych w formie, pozwalających uczyć się w formie zabaw, gier, interakcji z innymi. Różnorodność ta ułatwia indywidualne dopasowanie narzędzi edukacyjnych do potrzeb konkretnej klasy lub do stylu pracy danego nauczyciela. Zasobów edukacyjnych w sieci stale przybywa. Nie zawsze uczniowie sięgają po te najbardziej wartościowe, np. odrabiając prace domowe. Najlepiej byłoby, gdyby poznawali je wspólnie z nauczycielami i pogłębiali swoją wiedzę w ciekawy, ale i możliwie najwartościowszy sposób.
Po trzecie – bezpiecznie i umiejętnie
Tzw. kompetencje cyfrowe to modny termin, ale trudny do zdefiniowania i opisujący złożony problem. Z jednej strony chodzi o biegłość w posługiwaniu się różnorodnymi narzędziami, zdolność do poznawania nowych rozwiązań technicznych i ogólne „obycie” z internetem. Z drugiej strony chodzi o to, aby nauczyć się korzystać z tego wszystkiego tak, aby nie narazić siebie, ani innych na przykrości, albo nawet niebezpieczeństwo. Łącza w ramach OSE będą zabezpieczone przez NASK najnowszymi technologiami. Dyrektorzy będą też dysponowali filtrami, ograniczającymi dostęp do treści szkodliwych i nielegalnych. W ten sposób sieć szkolna będzie dla młodzieży obszarem treningowym, gdzie w bezpiecznych warunkach, pod opieką nauczyciela, będą mogli rozwijać swoje kompetencje cyfrowe. Co ważne OSE umożliwi nauczycielom trening kompetencji cyfrowych w rzeczywistym kontakcie z siecią, a nie teoretycznie, “na sucho” – jak często ma to miejsce dziś.
Wszystkie budynki, w których mieszczą się szkoły, zainteresowane korzystaniem z programu, mają zostać podłączone do OSE do 2020 r. Szkoły, które skorzystają z programu, otrzymają bezpłatnie łącza wraz z punktem dostępowym oraz nie będą ponosić kosztów korzystania z nich do 2027 r.